آفتاب

انتقاد رایزن فرهنگی ایران ازعدم توجه به زبان فارسی در شبه قاره

انتقاد رایزن فرهنگی ایران ازعدم توجه به زبان فارسی در شبه قاره

دهلی نو - ایرنا - رایزن فرهنگی ایران درهند از اینکه امروزه عظمت گذشته زبان و ادبیات فارسی چنان که باید و شاید در شبه قاره ملموس نیست، ابراز تاسف کرد.

به گزارش ایرنا، مراسم اختتامیه دوره دانش افزایی ویژه دانشجویان زبان فارسی در هند روز جمعه با حضور شخصیت های دانشگاهی و فرهنگی در دانشگاه جواهر لعل نهرو دهلی نو برگزار شد.

'علی فولادی' رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی دراین مراسم با اشاره به گستره تاریخی زبان فارسی در هند از زمان حمله محمود غزنوی تا دوره حکومت انگلیس ها گفت: زبان فارسی بیش از هشتصد سال زبان رسمی شبه قاره بوده است و تاریخ این دوره همگی به این زبان نوشته شده است.

وی با ابراز تاسف از اینکه امروزه عظمت گذشته زبان فارسی چنان که باید و شاید در شبه قاره ملموس نیست، گفت: ولی با این وجود برای آگاهی از تاریخ و فرهنگ هندوستان فراگیری زبان فارسی ضروری است.

رایزنی فرهنگی کشورمان زبان فارسی را زبان دل و زبان حکمت خواند و تاکید کرد: در دنیای پر تلاطم امروز، ادبیات فارسی آرامش روحی روانی را به ارمغان خواهد آورد.

دکتر 'خواجه اکرام الدین' رییس شورای ملی گسترش زبان اردو در سخنانی ارتباط دو زبان فارسی و اردو را ناگسستنی خواند و دانشجویان هندی را به فراگیری هر چه بهتر زبان فارسی تشویق کرد.

وی در ادامه گفت: 10 مرکز آموزش زبان فارسی از سوی شورای ملی گسترش زبان اردو افتتاح شده و بزودی این تعداد به 50 مرکز خواهد رسید و حدود 1500 دانشجو را تحت پوشش قرار خواهد داد.

پروفسور 'اختر مهدی' از استادان هندی نیز در سخنانی زبان فارسی را یک فرهنگ خواند و افزود: حضور اساتید ایرانی در دانشگاه های هند فرصت مناسبی برای دانشجویان زبان فارسی است تا این زبان را هر چه بهتر فرا گیرند.

دکتر 'عفت داودی' استاد اعزامی از ایران نیز ضمن تاکید بر توجه به استعدادهای درخشان دانشجویان زبان فارسی در هند، ادبیات فارسی را حامل عنصر صلح و صفا و معنویت دانست.

در این مراسم گروهی از دانشجویان هندی رشته زبان فارسی سرود مشهور دوران پیروزی انقلاب اسلامی به نام 'شهید ای شهید' را اجرا کردند.

دوره دانش افزایی زبان فارسی به همت بنیاد سعدی و با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان برای مدت 10روز با اعزام دو استاد به دهلی نو برگزار شد که با استقبال گرم حدود 60 تن از دانشجویان دانشگاه های جواهر لعل نهرو، دهلی و جامعه ملیه اسلامیه قرار گرفت.

آساق * 1 * 1519 *
کد N498571

وبگردی