آفتاب
امیرعبداللهیان در دیدار با وزیر خارجه آفریقای جنوبی:

نسبت به نیات امریكا در مبارزه با تروریسم تردید جدی وجود دارد

نسبت به نیات امریكا در مبارزه با تروریسم تردید جدی وجود دارد

امیرعبداللهیان با تشریح سیاست‌های اصولی کشورمان در حوزه مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم خاطرنشان ساخت که متاسفانه دامنه فعالیت‌های تروریستی به غرب آفریقا نیز کشیده شده است و از این رو ضرورت همکاری‌های بیشتر منطقه ای احساس می‌شود.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در پایتخت آفریقای جنوبی با وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، ماشابانه وزیر امورخارجه افریقای جنوبی با اشاره به سفر اخیر خود به تهران و دیدار با رییس جمهور و وزیر خارجه كشورمان مذاکرات اخیر خود در تهران را مفید و عزم جدی طرفین برای توسعه بیش از پیش مناسبات را مورد تاكید قرار داد.

وی با اشاره به مذاكرات تهران و ١+٥ افزود: آفریقای جنوبی از حقوق هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده است و آفریقای جنوبی از حل و فصل این موضوع و رفع تحریم‌ها حمایت می‌کند.

وزیر امورخارجه افریقای جنوبی با اشاره به اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه در جنگ 51 روزه اخیر، به ابتکارات دولت آفریقای جنوبی برای اعزام هیاتی به کشورهای منطقه و ایران اشاره كرد و إظهار داشت دولتش مراتب انزجار خود را از اقدامات ضد انسانی علیه مردم بی دفاع فلسطین اعلام کرده است و حزب حاکم کنگره ملی این کشور نیز با جدیت تمام این مسئله را پیگیری می‌کند و در برابر کشتار زنان و کودکان بی‌دفاع و مظلوم فلسطین ساکت نمی‌نشیند و مراتب اعتراض خود را نیز به مقامات تل اویو اعلام کرده ایم.

ماشابانه همچنین به سیاست‌های دوگانه برخی کشورها در استفاده ابزاری از تروریسم و حمایت از آنان اشاره کرد و گفت که مشابه این امر در زمان سقوط لیبی نیز تکرار شد كه اكنون به معضلی تبدیل شده است.

حسین امیرعبداللهیان نیز در این دیدار با تشریح مذاکرات صورت گرفته با مقامات مختلف آفریقای جنوبی در جریان پنجمین کمیته سیاسی دو کشور، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی دوازدهمین کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی تاکید کرد.

وی همچنین سفر آقای زوما رئیس جمهور آفریقای جنوبی به کشورمان را مهم و عاملی برای توسعه بیش از پیش مناسبات عنوان نمود.

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان با اشاره به پیامدهای مخرب استفاده ابزاری از تروریسم و تشدید افراط‌گرایی در مناطق مختلف اخرین اوضاع عراق و سوریه را تشریح كرد.

وی افزود كه نسبت به نیات امریكا در مبارزه با تروریسم تردید جدی وجود دارد.

امیرعبداللهیان با تشریح سیاست‌های اصولی کشورمان در حوزه مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم خاطرنشان ساخت که متاسفانه دامنه فعالیت‌های تروریستی به غرب آفریقا نیز کشیده شده است و از این رو ضرورت همکاری‌های بیشتر منطقه ای احساس می‌شود.

وی همچنین روند مذاکرات هسته ایران و گروه 1+5 را تبیین کرد.

امیرعبداللهیان با مهم ارزیابی نمودن روابط اقتصادی و تجاری آفریقای جنوبی و ایران بر ضرورت تسهیل فعالیت بخش خصوصی دو كشور تاكید و اضافه کرد كه خوشبختانه در هفته جاری و همزمان با برگزاری پنجمین كمیته سیاسی دو كشور، اتاق مشترك بازرگانی تهران و پرتوریا شروع بكار کرده است.

کد N498485

وبگردی