آفتاب

اجلاس جده/ اعراب درمقابل دو گزینه آمریکا،« استعمار» یا « داعش»

اجلاس جده/ اعراب درمقابل دو گزینه آمریکا،« استعمار» یا « داعش»

بیروت – ایرنا – بیشتررسانه های لبنانی،هدف اجلاس مبارزه با تروریسم را که دیروز( پنجشنبه)با حضور12 کشور وبه سردمداری آمریکا و عربستان سعودی در جده برگزار شد،کنترل ونه ریشه کنی گروه تروریستی تکفیری«داعش» ارزیابی کردند ونوشتند که اکنون اعراب درمقابل 2 گزینه « استعمار» یا « داعش» قرار دارند.

به گزارش ایرنا، روزنامه لبنانی السفیر در شماره روز جمعه خود تاکید کرد که سیاست مبهم و رفتار دوگانه آمریکا تردیدی باقی نگذاشته است که هدف واشنگتن فراتر از« داعش » بوده و اسباب کشی دوباره به منطقه برای تحقق اهداف استعماری بر زمین مانده است.

السفیر خاطرنشان کرد ، اکنون این اعراب هستند که بعداز شرکت در اجلاس جده باید بین مبارزه با داعش و یا کمک به تحقق اهداف استعماری آمریکا در منطقه یکی را انتخاب کنند.

این روزنامه لبنانی با بیان اینکه با شرکت در اجلاس جده « لبنان وارد میدان مین آمریکایی سعودی شد»، نوشت که دیگر سیاست « خویشتنداری و بی طرفی نسبت به بحران سوریه» رنگ باخته است.

« جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان در اجلاس جده با اعلام اینکه« لبنان، شریک جامعه جهانی در جنگ علیه تروریسم است»، گفت که اولویت باید ریشه کنی داعش و نه کنترل و کم کردن حجم آن باشد.

همصدا با گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره، گروه های 14 مارس و بخشی از دولت لبنان هم به بهانه سیاست خویشتنداری و بی طرفی خواستار خروج حزب الله از سوریه و پایان جنگ آن با این گروه ها هستند.

السفیر افزود که از طنزهای روزگار است،عربستان سعودی که هزاران داعشی را روانه جنگ در عراق و سوریه کرده و از گروه های تروریستی تکفیری همه گونه حمایت مالی ، تسلیحاتی و رسانه ای کرده ، حالا سردمدار نابودی این گروه ها بویژه داعش است.

این روزنامه لبنانی با تاکید به اینکه« مخاطبان بیانیه اجلاس جده، سعودی ها، قطری ها، ترک ها واردنی ها هستند»، خاطرنشان کرد که آیا بجز این کشورها در منطقه طرفی دیگر وجود دارد که به گروه های تروریستی تکفیری از جمله داعش و جبهه النصره کمک های مالی ، تسلیحاتی ، رسانه ای و سیاسی کند، این تروریست های تکفیری از کدام کشورهای وارد خاک سوریه و یا عراق می شوند.

اردن ، لبنان ، کویت ، مصر ، عربستان ، عمان، قطر، بحرین ، عراق و امارات به همراه ترکیه و آمریکا در اجلاس جده شرکت کردند و تنها ترکیه بیانیه پایانی این اجلاس را امضا نکرد.

السفیر خاطرنشان کرد که برنامه اوباما برای مقابله با داعش بازگشت به افکار« بندربن سلطان» شاهزاده سعودی است.

حمایت مالی و تسلیحاتی و تبدیل عربستان به اردوگاه آموزشی گروه های تروریستی تکفیری با نام به اصطلاح « ارتش آزاد سوریه» که برای جنگ با ارتش و نظام سوریه اجیر شده اند، ایده ای بود که سالها شاهزاده بندر بدنبال اجرای آن بود.

بندر 2 سال قبل بود که پیشنهاد تشکیل به اصطلاح « ارتش آزاد سوریه» و تخصیص 5 میلیارد دلار برای مسلح کردن آن در سه سال و برگزاری اردوهایی را برای آموزش 15 هزار عنصر مسلح توسط نظامیان پاکستانی ، اردنی و آمریکایی در منطقه طائف عربستان ارائه کرد.

السفیر به مسابقه قطر و عربستان برای کمک مالی و تسلیحاتی به داعش و جبهه النصره اشاره کرد و نوشت که آیا این دو کشور حاضر به توقف این کمک ها می شوند.

روزنامه انگلیسی« فایننشال تایمز» اخیرا نوشت که قطر بهترین روابط را با جبهه النصره دارد و تنها در 2 سال از بحران سوریه 3 میلیارد دلار پول به آن داده است.

آیا عربستان می تواند تعهد بدهد، دست از حمایت مالی و تسلیحاتی از گروهک « زهران علوش» موسوم به « جبهه الاسلامیه» که قرار است به بهانه داعش از آن برای جنگ علیه ارتش و نظام سوریه استفاده شود، بردارد.

السفیر خاطرنشان کرد: چگونه می توان باور کرد، کشورهایی که در تاسیس امثال داعش و حمایت مالی ، تسلیحاتی ، سیاسی، فتوایی ، رسانه ای و لجستیکی آنها دست داشته اند، در یک ائتلاف ضد این گروه ها شرکت کنند.



** داعش ، اسب تروا

الاخبار دیگر روزنامه لبنانی هم گروه تروریستی تکفیری « داعش» را به منزله « اسب تروا» خواند که اکنون به وسیله ای برای نفوذ کشورهای مخالف محور مقاومت ضد صهیونیستی به سرکردگی آمریکا به سوریه برای حمله به ارتش این کشور تبدیل شده است.

خاورم ** 1324
کد N498208

وبگردی