آفتاب

تاکید وزرای امور خارجه ایران و چین بر گسترش روابط دوجانبه

تاکید وزرای امور خارجه ایران و چین بر گسترش روابط دوجانبه

وزرای امور خارجه ایران و چین ضمن دیدار در دوشنبه پایتخت تاجیکستان بر لزوم افزایش همکاری‌ و قوی‌تر شدن اعتماد سیاسی دو طرف میان کشورهایشان تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، وانگ یی وزیر امور خارجه چین و محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش که به منظور شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای به دوشنبه پایتخت تاجیکستان سفر کرده‌اند با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

وانگ در این دیدار گفت که روابط چین با ایران بر اساس احترام بنا شده است و ایران یک قدرت منطقه‌ای و دارای نفوذ بین‌المللی است.

وزیر امور خارجه چین همچنین اظهار کرد: ایران یک کشور اسلامی بزرگ و در حال توسعه است از این رو پکن و تهران مسئولیتی مهم در برقراری صلح در منطقه و در سطح بین‌الملل دارند.

وانگ ابراز امیدواری کرد که ایران به عنوان یک عضو ناظر مهم در سازمان همکاری شانگهای به همکاری‌اش با اعضای این سازمان ادامه دهد و موجب برقراری ثبات و آرامش در منطقه شود.

وی در ادامه با اشاره به تغییرات مثبت در مساله هسته‌ای ایران از آغاز سال جاری تاکنون از پایبندی ایران به تعهداتش و عزم این کشور برای حل این مساله از طریق مذاکرات صلح‌آمیز قدردانی کرد.

ایران و گروه 1+5 شامل پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان هم‌اکنون در حال انجام مذاکرات هستند تا بتوانند به اختلافات بر سر برنامه هسته‌ای ایران پایان دهند و به توافقی نهایی و جامع در این زمینه برسند.

وزیر امور خارجه چین علاوه بر این با اشاره به دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران، یادآور شد: این مذاکرات برای دسترسی به نتیجه قطعی در خصوص یک توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران بسیار حائز اهمیت است. من امیدوارم که تمام طرف‌های مذاکره‌کننده از خود رویکردی واقع‌بینانه و نرم نشان دهند تا بتوان به نتیجه‌ای رسید که برای هر دو طرف سودمند و عادلانه باشد.

وانگ افزود: چین به نقش سازنده خود برای پیشبرد این مذاکرات و گفت‌وگو در خصوص مساله هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.

وزیر امور خارجه ایران نیز گفت که کشورش آماده است تا روابط استراتژیک و بلندمدت با چین را گسترش و به همکاری‌های عملی میان دو کشور ادامه دهد.

محمدجواد ظریف تاکید کرد: ایران مصمم است تا مساله هسته‌ای را از راه مذاکرات حل کند.

وی در این دیدار از نقش مثبت و سازنده چین در روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که چین یکی از اعضای آن است تشکر و قدردانی کرد.

به گزارش شینهوا، وزرای امور خارجه ایران و چین همچنین در مورد مسائل دیگری شامل اوکراین، سوریه،‌ عراق و همکاری‌های دوجانبه برای مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کردند.

انتهای پیام

کد N498146

وبگردی