آفتاب

ویتنام نقطه تلاقی دو قدرت آسیا/ سفر رییس جمهور هند به هانوی

ویتنام نقطه تلاقی دو قدرت آسیا/ سفر رییس جمهور هند به هانوی

کوالالامپور – ایرنا – ˈپراناب موکرجیˈ رییس جمهور هند به دعوت ˈترونگ تان سانگˈ همتای ویتنامی خود هفته آینده از هانوی دیدن می کند تا علامتی دیگر برای گسترش همکاری های دو کشور به ویژه در بخش انرژی در دولت ˈنارندار مودیˈ باشد.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه ویتنام روز جمعه در تارنمای خود اعلام کرد 'پراناب موکرجی' رییس جمهور هند برای سفری چهار روزه از روز یکشنبه آینده وارد هانوی می شود.

ویتنام از حوزه های نفوذ چین است و هند تلاش دارد با حضور بیشتر در این حوزه با قدرت نخست اقتصادی آسیا به رقابت نزدیک بپردازد.

دولت 'نارندار مودی' نخست وزیر جدید هند این مساله را به صورت آشکار با اعزام هیات هایی به هانوی طی چند ماه حکومت خود آشکار ساخته است و تحلیلگران سفر 'پراناب موکرجی' به ویتنام را به رغم این که ریاست جمهوری هند یک مقام تشریفاتی است در این راستا ارزیابی می کنند.

'سوشما سوراج' وزیر امور خارجه هند نیز اخیرا با سفر یک هفته ای به ویتنام با مقامات این کشور در خصوص گسترش روابط دو جانبه در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی و نظامی گفت وگو و رایزنی کرد.

این سفرها نشان می دهد جایگاه ویتنام در سیاست خارجی هند مهم بوده و از اهمیت راهبردی آن حکایت دارد.

ویتنام اخیرا به رغم ابراز نگرانی چین از تمدید قرارداد نفتی دهلی نو با هانوی، اجاره دو بلوک نفتی دریای جنوبی چین را برای یک سال دیگر با هند تمدید کرد.

از سوی دیگر دهلی نو قصد دارد به دعوت ویتنام در پنج بلوک دریای جنوبی چین به اکتشاف منابع نفتی بپردازد.

هند به عنوان کشوری رو به توسعه و رقیب چین تشنه انرژی است و حال با توجه به این که تعدادی ازاین ذخایر نفتی ویتنام دارای امکان استخراج در سطح وسیع هستند قصد دارد با وجود نارضایتی پکن و امضا نشدن یک توافقنامه، اکتشاف در این منابع را آغاز کند.

ویتنام نیز که با چین بر سر مالکیت بخش های غنی از انرژی دریای جنوبی چین اختلاف دارد تلاش می کند برای مقابله با حرکت های پکن به گسترش همکاری ها و روابط راهبردی با دهلی نو بپردازد.

هند پیش از این از اقدام پکن برای استقرار یک سکوی حفاری نفت در آب های مورد مناقشه دریای جنوبی چین در نزدیکی ویتنام ابراز نگرانی کرده بود.

وزارت امور خارجه ویتنام به جزییات سفر رییس جمهور هند به هانوی نپرداخت و مشخص نکرد که مسایل مرتبط با انرژی و نظامی نیز مورد بحث قرار می گیرد، اما تاکید دارد در دیدارهای 'پراناب موکرجی' در زمینه اجرای توافقنامه های امضا شده بین سران دو کشور گفت وگو خواهد شد.

روابط دیپلماتیک هند و ویتنام از سال 1972 آغاز شد و همکاری های استراتژیک دو کشور در سال 2007 به شدت توسعه یافت.

روزنامه ویتنام پلاس نیز روز جمعه اعلام کرد 'نارندار مودی' نخست وزیر هند و حزبش به شدت سیاست 'نگاه به شرق' را ترویج می کنند و دیدار وزیر خارجه هند از هانوی نیز نیروی محرک جدیدی به همکاری دو کشور وارد کرد.

مناسبات هند و ویتنام در حال حاضر بر پنج محور سیاست، اقتصاد، امنیت، دفاع، علم و فناوری، فرهنگ و آموزش و پرورش استوار است.

پیش بینی شده است ارزش مبادلات تجاری ویتنام و هند تا پایان سال جاری به هشت میلیارد دلار برسد که در سال 2010 میلادی حدود سه میلیارد و 400 میلیون دلار بوده است.

مقام های ارشد ویتنام و هند در تلاشند ارزش مبادلات تجاری دو جانبه را تا پایان سال آینده میلادی به 10 میلیارد دلار و تا سال 2020 به 15 میلیارد دلار برسانند.

هند هم اکنون برای اجرای 68 طرح در ویتنام حدود یک میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده و این سرمایه گذاری بیشتر بر صنعت نفت و گاز متمرکز است.

شرکت های ویتنامی نیز در مجموع در سه طرح فناوری اطلاعات در هند 23 میلیون و 600 هزار دلار سرمایه گذاری کرده اند.

همکاری های نظامی هند و ویتنام نیز به شدت در حال توسعه است.هر چند آماری از حجم تجارت دو کشور در این زمینه وجود ندارد، اما دهلی تلاش دارد هانوی را در مقابل قدرت چین تجهیز کند.

موضوع همکاری نظامی بین هند و ویتنام مؤید نگاه راهبردی دهلی نو به منابع اش در منطقه و تلاش برای قدرتمند کردن ویتنامی است که می تواند به عنوان یک بازیگر در منطقه آسیای شرقی ظهور کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه هند نیز اخیرا در باره همکاری نظامی که ویتنام به آن تمایل دارد، گفت: در دنیای دیپلماسی بهتر است برخی مسایل ناگفته باقی بماند که همکاری های نظامی از جمله آنهاست.

'پراناب موکرجی' که سال 1391 برای پنج سال به عنوان رییس جمهور هند انتخاب شد از سیاستمداران باسابقه حزب کنگره بوده و اداره وزارتخانه های اقتصاد، خارجه، کشور، دفاع و تجارت این کشور را تجربه کرده است.

آساق**1611
کد N498123

وبگردی