آفتاب

واکنش مثبت ˈپوندˈ انگلیس به کاهش احتمال استقلال اسکاتلند

واکنش مثبت ˈپوندˈ انگلیس به کاهش احتمال استقلال اسکاتلند

تهران - ایرنا - با انتشار نتایج آخرین نظرسنجی که از کاهش نسبی احتمال پیروزی استقلال طلبان در همه پرسی اسکاتلند خبر می دهد، ˈپوندˈ انگلیس روند افزایشی یافت.

به گزارش ایرنا، نتایج نظرسنجی موسسه معتبر ' یوگو' که بامداد جمعه منتشر شد، حاکی از پیشی گرفتن شمار مخالفان استقلال اسکاتلند در شش روز مانده به زمان همه پرسی (28 سپتامبر) است.

براساس این نظرسنجی، شمار مخالفان استقلال اسکاتلند 52 درصد و شمار موافقان 48 درصد بوده است که نشانگر افت نسبی موافقان استقلال این منطقه نسبت به نظرسنجی قبلی این موسسه است.

نرخ برابری پوند انگلیس بدنبال انتشار نتایج این نظرسنجی، در بازار لندن با 0.23 درصد افزایش، به 1.626 دلار رسید.

بدنبال نظرسنجی قبلی این موسسه در روز دوشنبه گذشته که حاکی از پیش افتادن شمار طرفداران استقلال اسکاتلند بود، واحد پولی پوند با 1.4 درصد سقوط، به پایین ترین ارزش خود طی 10 ماه گذشته رسید و متعاقب آن ارزش سهام شرکت هایی که مقر آنها در اسکاتلند می باشند نیز کاهش یافت.

گفته می شود که خسارت وارده به شرکت های یاد شده به دلیل کاهش ارزش سهام آنها، در روز دوشنبه گذشته 2 میلیارد و 300 میلیون پوند بوده است.

نتایج نظرسنجی صورت گرفته ازسوی موسسه 'سوریشن' که صبح پنجشنبه منتشر شد نیز حاکی از پیشی گرفتن مجدد مخالفان استقلال اسکاتلند بود.

براساس نتایج این نظرسنجی ( صرف نظر از کسانی که هنوز برای رای دادن مردد هستند یا آرای خاکستری) ، 53 درصد از افرادی که مورد پرسش قرار گرفته اند مخالف استقلال اسکاتلند و 47 درصد موافق این مساله بوده اند.

افزایش شمار مخالفان استقلال اسکاتلند به دنبال شروع کارزار تبلیغاتی (کمپین) مشترک دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس و رهبر حزب محافظه کار، 'اد میلیبند' رهبر حزب کارگر و 'نیک کلگ' رهبر حزب لیبرال دمکرات صورت می گیرد.

رهبران سیاسی احزاب مهم سیاسی انگلیس در روز چهارشنبه گذشته در حمایت از یکپارچگی بریتانیا، راهی اسکاتلند شده بودند.

در همه پرسی هیجدهم سپتامبر( 27 شهریور) ، فقط افراد بالای 16 سال ساکن اسکاتلند (حدود چهار میلیون نفر) حق رای دارند و مردم سایر مناطق شامل انگلیس، ایرلند شمالی و ولز نمی توانند در آن شرکت کنند.

درحال حاضر انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی، ضمن برخورداری از حکومت های محلی، کشور بریتانیا را تشکیل می دهند.

منطقه اسکاتلند در شمال انگلیس واقع شده و وسعت آن به حدود 78 هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن به پنج و نیم میلیون نفر می رسد.

استقلال اسکاتلند باعث ازبین رفتن اتحادی می شود که 307 سال پیش میان این منطقه و انگلیس شکل گرفت.

اروپام ** 1** 1552**1392
کد N498043

وبگردی