آفتاب

گفت‌وگوی ایسنا با‌ کاظمی‌قمی درباره مقابله با داعش،تغییر مالکی،توافق جامع هسته‌ای‌ و...

گفت‌وگوی ایسنا با‌ کاظمی‌قمی درباره مقابله با داعش،تغییر مالکی،توافق جامع هسته‌ای‌ و...

سفیر پیشین ایران در عراق بر این نظر است که آمریکا سناریوی "آشوب بزرگ" را در منطقه و خاورمیانه دنبال می‌کند و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه نیز از این سناریو استقبال می‌کنند. این در حالی است که دیر یا زود این آشوب متوجه آنها خواهد شد.

وی معتقد است که آمریکا یک زمان با اشغال‌گری می‌خواست سراغ ایران بیاید اما نتوانست و امروز با جنگ نیابتی و استفاده از تروریست‌ها به دنبال پیاده کردن همان اهدافی است که در سال 2003 دنبال می‌کرد. در یک سوی این جنگ نیابتی ایران،‌ کشورهای درحال استقلال و مقامت اسلامی و در سوی دیگر جریان خانمان‌برانداز تروریستی مثل داعش که دنبال تغییر ژئوپلتیک، تخریب، کشتار و از بین بردن مرزهای سیاسی در منطقه است قرار دارد.

کاظمی‌قمی هم‌چنین با اشاره به درخواست آمریکا و اروپا از ایران برای کمک در مقابله با داعش در عراق با بیان این‌که مقابله با داعش در عراق "زمان‌بر" است تاکید کرد که " اگر اروپایی‌ها واقعا به دنبال مقابله با داعش در عراق یا سوریه هستند باید به دولت مرکزی و قانونی این کشورها کمک کنند و ایران هم بنا بر درخواست دولت‌های بغداد و دمشق کمک خواهد کرد."

این دیپلمات با سابقه کشور هم‌چنین درباره احتمال رسیدن ایران و 1+5 به توافق جامع و تاثیر آن بر سیاست‌های منطقه‌ای ایران گفت: مذاکرات هسته‌ای هیچ تباینی با سیاست‌های حمایتی ایران از ملت‌ها در برابر متجاوزان در منطقه ندارد. همچنین ایران حاضر نیست به جز موضوع هسته‌ای در موضوعات دفاعی‌ یا منطقه‌ای وارد گفت‌وگو با این کشورها شود.

حسن کاظمی‌قمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره درخواست کشورهای اروپایی از ایران برای کمک در عراق برای مقابله با داعش، گفت: یکی از نمادهای پدیده تروریسم جنایاتی است که جریان تفکیری داعش بدون هرگونه ملاحظه مذهبی، اخلاقی و انسانی و بدون توجه به قومیت‌ها در عراق مرتکب می‌شود، از این رو این پدیده ضدانسانی و خطری جهانی است. خطرات جریان تکفیری فراتر از خطرات امروز تروریسم است. همه خطراتی که تروریسم در خود دارد در ماهیت و عملکرد داعش تاکنون دیده می شود.

وی با بیان این که داعش به دنبال تغییر ژئوپلتیک منطقه و تغییر مرزهای سیاسی خاورمیانه، هراس‌افکنی بین ملت‌های منطقه، از بین بردن تاریخ و فرهنگ و تمدن ملت‌ها، آواره کردن و شکستن مقاومت ملت‌ها در منطقه است تا مردم از رعب و وحشت ایجاد شده به سوی یک ناجی بگردند، افزود: آن منجی همان آمریکای شکست خورده در عراق است که امروز از داعش در نقاط مختلف حمایت می‌کند.

کاظمی قمی گفت: داعش به دنبال ایجاد یک هرج و مرج منطقه‌ای است نه این که آنها بخواهند در عراق یک نظام سیاسی را سرنگون و نظام جدیدی را برپا کنند.

داعش به دنبال تغییر ژئوپلتیک منطقه است

سفیر پیشین ایران در عراق درباره هدف داعش از تغییر ژئوپلتیک منطقه، گفت: داعش به محض این که به شمال غرب عراق وارد شد، به طرز وحشیانه ای با مردم آن منطقه برخورد کرد اما جامعه بشری در برابر اقدامات وحشیانه آنها سکوت مطلق داشتند و هیچ صدایی از آنها شنیده نشد تا جایی که داعش از خط قرمز آمریکا عبور کرد و وارد بخش های کردنشین و مسیحی نشین عراق شد که بعد از آن با تهدید و واکنش آمریکا مواجه شد.

وی درباره موضع آمریکا در مخالفت با داعش گفت: بر اساس آخرین مواضع آمریکا، خارج از اولتیماتوم‌هایی که درباره داعش داده است، هنوز آمریکا استراتژی‌اش درباره داعش را قطعی نکرده‌ است.

سفیر پیشین ایران در عراق با اشاره به موضوع تشکیل حکومت "خلافت اسلامی" و جغرافیایی آن که به تعبیری همان منطقه نیل تا فرات مدنظر صهیونیست‌ها (شمال آفریقا تا مرزهای افغانستان) و سلطه بر مناطق نفتی است، تصریح کرد: بعد از آن که داعش ادعای خلافت اسلامی را مطرح کرد، بلافاصله نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس از تجزیه داعش در عراق استقبال می‌کند و استقلال کردستان را (به مفهوم تجزیه از عراق) نیز تایید کرد. خلافت مدنظر داعش باید در محدوده جغرافیایی عراق و سوریه شکل گرفته و مرزها برداشته شود. عملکرد و نوع رفتار حامیان داعش نشان می‌دهد تجزیه کشورهای اسلامی و عربی خواسته آنها و البته رژیم اشغالگر قدس است.

این دیپلمات با سابقه کشور در پاسخ به این پرسش که چرا عراق با پدیده داعش روبه رو شد؟ آیا درگیری های سیاسی داخلی به ویژه بر سر نخست‌وزیری مجدد نوری المالکی دلیل این امر بوده است؟ گفت: شروع حرکت داعش که داعیه خلافت اسلامی را دارد بعد از حمله به عراق آن هم به سبک وحشیانه که همه مذاهب و اقوام را در بر می‌گیرد بود. رفتار آمریکایی‌ها نشان داد آنها همسو با حرکت داعش بودند در عین حال که انتظار می‌رفت آمریکایی‌ها در چارچوب توافق‌های امنیتی در دو ماه اخیر به عراق کمک کنند. این که بگویند آن‌ها (اروپا و آمریکا) با نخست‌وزیر پیشین عراق مشکل داشتند، بهانه‌های واهی است. آمریکایی‌ها نه به خاطر منافع و ملت عراق و مبارزه با تروریسم، بلکه به خاطر منافع خودش و خطوط قرمزی که در عراق طرح کرده بودند از جمله اربیل که در آنجا اتباع آمریکایی هستند، وارد میدان عراق در مقابله با اقدامات داعش شدند.

حسن کاظمی‌قمی

کاظمی‌قمی افزود: آمریکایی‌ها در سه سال گذشته علیه رژیم سیاسی سوریه تلاش کردند و از نیروهای تروریستی حمایت و پشتیبانی مدنی و سیاسی داشته و جریان داعش یکی از جریان‌های تروریستی در سوریه بودند. هم‌چنین اعترافات مقامات ارشد آمریکا مثل وزیر خارجه سابق این کشور به روشنی می‌گوید که داعش را آنها ایجاد کردند.

وی با بیان این که داعش با هدف مورد حمله قرار دادن عراق به وجود نیامده است، افزود: یکی از دلایل ایجاد این گروه‌ها قرار دادن آنها در برابر موج بیداری اسلامی در منطقه و به انحراف کشاندن این مسیر بوده است. حرکت و موج مردمی علیه نظام‌های دیکتاتوری وابسته به آمریکا و صهیونیست‌ها به سمت استقلال، آنها را به سمت جبهه مقاومت سوق می‌دهد که محوریت این جبهه جمهوری اسلامی است.

سفیر پیشین ایران در عراق در پاسخ به این پرسش که داعش در سال‌های 2007 توسط آمریکا ایجاد شده است و متعلق به امروز نیست، گفت: هر اقدام و حرکتی به زمینه‌سازی نیاز دارد و شرایط پیرامونی و منطقه‌ای باید این فرصت را ایجاد کند که بتوانند اقدام مطلوب را صورت دهند. در عین حال در ایجاد داعش و جریان تروریسم تکفیری آمریکا، رژیم صهیونیستی و ارتجاع عرب و برخی از کشورهای منطقه مسوول اصلی هستند.

وی افزود: باور من این است که آمریکا می‌خواهد انتقام ناکامی‌ها و شکست‌هایش در منطقه از ناحیه مقاومت ملت ایران که در برابر زیاده‌خواهی او سر خم نکرد، ناکامی در عراق، ناکامی در شکستن مقاومت اسلامی لبنان و نظام سوریه با استفاده از اقدامات تروریستی و جنگ نیابتی توسط گروه‌های تروریستی و در آخرین مرحله در غزه که هم زمان با حرکت داعش در عراق بود، شکست خورده است. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران مستحکم ایستاده است و کشورهای استقلال‌طلب در منطقه در حال اوج گیری هستند که عراق و سوریه از این کشورها هستند. امروز نظام سوریه نسبت به سه سال قبل در موقعیتی است که پس از مقاومت مورد حمایت بخش قابل توجه مردمش است و این ها خوشایند آمریکا نیست.

آمریکا اهداف 2003 خود درباره منطقه و خاورمیانه را با جنگ نیابتی از سوی جریان تکفیری داعش دنبال می‌کند

وی ادامه داد: آمریکا در سال 2003 اهدافی را ترسیم کرد و همین اهداف را در 2014 نیز دنبال می‌کند، اما مسیر رسیدن به آنها در هر مقطع و شرایطی متفاوت بوده است. در 2003 که آمریکا عراق را اشغال کرد هدفش از اشغال این بود که یک خاورمیانه جدید شکل دهد که در حقیقت سلطه کامل آمریکا بر نفت ایجاد شود و رفتار قدرت‌های بزرگ دنیا را تنظیم کند. وقتی هژمونی آمریکا بر نفت منطقه صورت گیرد چین که به انرژی منطقه نیازمند است را سخت تحت تسلط خود می‌گیرد. از اهداف دیگر آمریکا در سال 2003 پایدار ساختن امنیت اسرائیل، برخورد با جمهوری اسلامی و مقابله جدی با مقاومت در منطقه و غیره بود. این اهداف با حضور نظامی آمریکا در کشورهای جنوب خلیج‌فارس، اشغال عراق و پرداختن به موضوع دموکراسی در میان کشورها و ملت‌های منطقه محقق می‌شد. اما اجرای این سناریوها از سوی آمریکا با مشکل مواجه شد. حمله 2006 اسرائیل به لبنان، 2008 به غزه، فتنه سال 88 و تحریم‌ها علیه ایران، اقدام علیه دولت سوریه و در آخرین مرحله حرکت جریان تکفیری داعش و تجاوز به غزه، این ها در حقیقت سناریوهایی است که در چارچوب رسیدن به اهداف آمریکا در سال 2014 و سال‌های قبل از آن دنبال شد.

آمریکا در منطقه سناریوی "آشوب بزرگ" را دنبال می‌کند

کاظمی‌قمی گفت: اگر در 2003 آمریکا با اشغال عراق می‌خواست به اهدافش برسد، این بار در 2014 از طریق یک جنگ نیابتی وارد شده است، چون امروز امکان حضور نظامی برای آمریکا در منطقه وجود ندارد و این درگیری‌ها به نیابت از آمریکا و رژیم اشغالگر و ارتجاع عرب در منطقه است. سناریو این است که منطقه ما دچار یک "آشوب بزرگ" شود. با این تفاوت که در سناریوی جدید دیگر آمریکا تلفات نظامی هم نخواهد داشت و از سویی وقتی در کشورهای منطقه و اسلامی جنگ و درگیری است خطری هم متوجه اسرائیل نیست. فضای ناامن در منطقه امنیت انرژی را به خطر می‌اندازد و بعد از آن چین که قرار است در سال 2020 اولین قدرت اقتصادی جهان باشد دیگر امکان این کار را نخواهد داشت. علاوه بر این نگاه آمریکا بر تداوم تحریم‌ها علیه کشورهای منطقه از جمله ایران تاکید دارد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران با حرکت داعش مشابهت‌هایی دارد

وی در ادامه این گفت‌وگو با بیان این‌که تحریم‌های آمریکا علیه ایران با حرکت داعش مشابهت‌هایی دارد، گفت: یک زمان آمریکا از تحریم ایران به دنبال تغییر رفتار دولت ایران بود، اما از بهمن ماه 1391 تحریم‌های بیشتری را به طور یک جانبه اعمال کرد که عمدتا متوجه مردم در بخش دارو و غذا بود تا به مردم فشار آید و مردم به دولت و نظام فشار آورند. درست مثل رفتار داعش که با کشتار فجیع مردم می‌خواهد مردم به این سمت بروند که بگویند دیگر مقاومت و نظام سوریه و عراق را نمی‌خواهیم، فقط ما را نجات دهید.

سفیر پیشین ایران در عراق در بیان موفق بودن یا نبودن آمریکا در اجرای سناریوهایش از 2003 تا 2014، گفت: تجربه حداقل از 2003 تا امروز نشان می‌دهد که تمام سناریوها اگرچه اهداف تغییر نکرده، به شکست انجامیده است. آمریکا از بحران عراق، افغانستان، ایران و فلسطین پاسخی نگرفته است. آثار شکست در عراق هم بعد از ورود مرجعیت برای دفاع کفایی مردم در مواجهه با داعش و آزاد کردن آمرلی که نماد مقاومت ملت عراق و پیام‌بخش برای آمریکاست، چرا که یک جریان کوچک ترکمن شیعی در محاصره مقاومت کرد و داعش نتوانست از این منطقه عبور کند.

مقابله با داعش در عراق زمان‌بر است

این دیپلمات باسابقه کشور با بیان این که در عراق مقابله با داعش کمی زمان‌بر است، افزود: با حمایت‌هایی که بازماندگان رژیم صدام از این گروه دارند و حمایت برخی از کشورها از آنها حل موضوع داعش کمی زمان‌بر است، اما مقاومت و آزادسازی آمرلی نقطه عطفی در بازگشت امنیت به عراق بود و باید آن را به فال نیک گرفت.

ایران بنا به درخواست دولت عراق در مقابله با داعش همکاری می‌کند

وی در خصوص درخواست غربی‌ها از ایران برای همکاری در مقابله با داعش در عراق با بیان این که بر اساس وظیفه همه باید با این پدیده تروریستی خطرناک مقابله کنند، اظهار کرد: الان خطر در عراق و سوریه است و اگر کنترل و مهار نشود به مناطق دیگر هم تسری پیدا می‌کند و به خاطر ماهیت تفکر تروریستی و حضور اتباع اروپایی و آمریکایی در این گروه تروریستی این خطر به اروپا و آمریکا هم راه پیدا خواهد کرد. کشورهای منطقه، فرامنطقه‌ای و مجامع و سازمان‌های بین‌المللی باید به دولت دمشق و بغداد کمک کنند. اگر اروپا امروز نگران است برای رفع نگرانی‌هایش باید در همکاری با دولت سوریه و عراق وارد شود. ایران هم بنا به درخواست دولت عراق این کار را انجام می‌دهد. اما جامعه جهانی باید سکوتش را در برابر این جنایات بشکند.

وجود سه هزار اتباع اروپایی در جریان داعش یک خطر بزرگ امنیتی برای آنهاست

اگر اروپا واقعا دنبال مقابله با تروریسم است باید به دولت قانونی و مشروع عراق و سوریه کمک کند

کاظمی قمی گفت: از آنجایی که آمریکا بر رفتار و اراده سیاسی اروپایی‌ها در بسیاری موارد سلطه دارد، در خیلی از موارد اروپایی‌ها رفتاری از خود نشان می‌دهند که این رفتار با خاستگاه آمریکا هماهنگی دارد نه منافع اروپایی‌ها. نگرانی امروز اروپایی ها از داعش و اوضاع در منطقه و عراق واقعی است. وجود سه هزار اتباع اروپایی در جریان داعش یک خطر بزرگ امنیتی برای آنهاست.

اگر جلوی داعش گرفته نشود ژئوپلتیک، نظام‌ها و مرزهای سیاسی در منطقه بر هم خواهد خورد

سفیر پیشین ایران در عراق تاکید کرد:‌ امروز اروپا اگر بخواهد به طور واقعی با تروریسم مقابله کند باید به دولت قانونی و مشروع عراق و سوریه کمک کند. در این نوع همکاری جمهوری اسلامی ایران همیشه مدافع دولت و ملت سوریه و عراق بوده است و می‌تواند نقش خود را بر اساس خواسته عراقی‌ها و سوری‌ها ایفا کند. تجربه من در عراق و در سال‌های گذشته نشان داده است که عراقی‌ها در یک انسجام دولت_ ملت با حمایت مرجعیت و همکاری کشورها می‌تواند بر تروریسم در عراق فائق آیند و اگر این اتفاق نیفتد ژئوپلتیک و نظام‌ها و مرزهای سیاسی را بر هم خواهند زد و این خطر فراتر از خطری است که یک گروهک تروریستی دارد.

گسترش ناآرامی در لیبی بعد از سه سال یک علامت سوال بزرگ است

وی اضافه کرد: گسترش ناآرامی در لیبی بعد از سه سال یک علامت سوال بزرگ است و نشان می‌دهد که این ناآرامی حقیقتی است که از سوی اروپا و آمریکا در چارچوب سناریوی استمرار ناامنی و درگیری دنبال می‌شود.

کاظمی قمی درباره برخی نگرانی‌ها از گسترش خطر تروریسم به ایران با بیان این‌که "ایران پاسداری می‌کند که جبهه‌ای از جریان افراط که مورد حمایت نظام سلطه، رژیم صهیونیستی و ارتجاع عرب است در مقابل ایران قرار نگیرد"، اظهار کرد: یکی از اقدامات این است که این سناریو و هدف را در نطفه خفه کرد و برای این کار همه باید به دولت‌های عراق و سوریه کمک کنند و از منظر محیط امنیت ملی ایران این مساله فوق‌العاده مهم و حساس است. در همین حال آمریکا و اسرائیل می‌خواهند که ایران را درگیر مسائل منطقه کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص اینکه برخی تحلیل‌ها بر این اساس است که آمریکا و اروپا برای مقابله داعش در عراق خواستار کنار رفتن نوری‌المالکی بودند، گفت: این‌که حیدر العبادی به جای نوری المالکی مامور تشکیل کابینه شد، خاستگاه داخلی دارد. رفتار آمریکایی‌ها در دو دوره گذشته برای انتخاب نخست‌وزیر در عراق به همین شکل بود اما عراقی‌ها در مقاطع قبل مقاومت کردند و بدون توجه به فشارهای خارجی روند طبیعی انتخاب نخست‌وزیر را طی کردند.

چرا مالکی تغییر کرد؟

مرجعیت عراق بر "تغییر" در دولت تاکید داشتند

سفیر پیشین ایران در عراق با بیان این‌که در شرایط بحرانی سعی می‌شود شرایط حفظ شود نه تغییری صورت گیرد، درباره دلایل تغییر مالکی به ایسنا گفت: دلایل درونی است. قبل از انتخابات خواسته مرجعیت بر این قرار داشت که مردم در انتخاب اصلح کمک کنند، مشارکت حداکثری صورت گیرد و دولت جدید یک دولت "تغییر" باشد و این مسایل در شعارهای انتخاباتی مردم هم دیده می‌شد. بعد از انتخابات و روشن شدن نتایج انتخابات با وجود این‌که لیست دولت قانونی 98 درصد کرسی‌ها را داشت اما دولت قانون در داخل تحالف وطنی بود و نظر فراکسیون شیعه بر این بود که تغییر لازم است. بنابراین خاستگاه اولیه تغییر به مقتضای شرایط در داخل عراق بود. هم‌چنین گروه‌های سیاسی در عین حال که یک رقیب جدی در برابر لیست دولت قانون بودند اما در پرونده امنیتی همبستگی داشتند.

این دیپلمات با سابقه کشور تاکید کرد: انتخاب عبادی در چارچوب خواسته مرجعیت، قانون اساسی و نتایج انتخاباتی است. آقای عبادی از حزب متعلق به نوری المالکی است که مالکی نیز در دولت قانون است و حتی حزب مالکی از مرجعیت استفتا کرد و تایید شد که "تغییر" ضروری است.

کاظمی‌قمی در پاسخ به این پرسش که برخی تحلیل‌ها بر این اساس است که داعش با حمایت آمریکا و برخی کشورهای منطقه برای این وارد عراق شد که برای تغییر مالکی به ایران فشار وارد کند، با بیان این‌که "تهدید خارجی موجب همبستگی میان عراقی‌ها شد"، گفت: ایران همیشه از فرآیند دموکراسی و دولت منتخب حمایت کرده است. این‌که ایران از طیف خاصی بخواهد حمایت کند با ظرفیت بزرگی که ایران دارد همخوانی ندارد. این حرف منطقی نیست و از سویی با واقعیت همخوان نیست. ایران همواره از آراء مردم عراق حمایت کرده است. از سویی ایران با همه گروه‌های شیعی،‌ کرد، سنی و مسیحی در عراق در ارتباط است و در جاهایی که این گروه‌ها به ایران مراجعه کردند بر اساس مشکلات‌شان ورود پیدا کرده است. بنابراین این‌که داعش آمد تا به ایران فشار آورد که کسی کنار گذاشته شود با واقعیت صحنه همخوانی ندارد چون مساله "تغییر" خواسته‌ای درونی قبل از انتخابات بود.

وی با اشاره به اختلاف‌نظرها میان گروه‌های مختلف بر سر تشکیل کابینه، گفت: سهم‌خواهی‌ها یک امر طبیعی و دموکراتیک است و خوشبختانه برنامه کار دولت نهایی شده است و در چارچوب این برنامه فراکسیون‌ها و لیست‌های مختلف وزرایی که دولت می‌خواهد را معرفی کرده است.

اینکه گفته می‌شود ایران انتقام ورود داعش به عراق را در غزه گرفت با واقعیت هم‌خوانی ندارد

سفیر پیشین ایران در عراق در پاسخ به این پرسش که برخی بر این نظرند که حوادث غزه انتقام ایران از حمایت آمریکا و اسرائیل و کشورهای اروپایی و برخی کشورهای عربی منطقه در ورود داعش به عراق بود؟ با بیان این‌که این مساله واقعیت همخوانی ندارد اظهار کرد: ایران حامی ملت‌های منطقه از جمله فلسطین و غزه است. در غزه تجاوز اسرائیل علیه ملت غزه هم‌زمان با حرکت داعش در عراق صورت گرفت و این بار حمله اسرائیل فقط به حماس و جهاد نبود، بلکه حمله به ملت مظلوم غزه بود تا آنها را وادار کنند در برابر مقاومت موضع بگیرند. نوع کشتارها، تخریب‌ها و مسدود کردن مرزها برای وارد کردن فشار به طور مستقیم به مردم غزه بود، مثل کاری که آمریکایی‌ها در تحریم ظالمانه علیه ملت ایران کردند تا ملت را علیه دولت بشورانند.

وی ادامه داد: بعد از 51 روز مقاومت مردم غزه، اسرائیل مجبور به پذیرش خواست‌های مردم غزه شد. این‌که این را ایران می‌خواست واقعیت ندارد، اما ایران با افتخار حمایت از مردم غزه را اعلام می‌کند و شاهد بودیم یک همبستگی منطقه‌ای و بین‌المللی در دفاع از مردم غزه و مقاومت شکل گرفت که در این مساله ایران تاثیرگذار بوده است.

سفیر پیشین ایران در عراق با بیان این‌که خطر داعش خطری است که اگر مهار نشود به همه مناطق تسری پیدا می‌کند و این امری بدیهی است، افزود: آن‌چه در افغانستان و پاکستان اتفاق می‌افتد یک خطر جدی است و این خطرات امروز گریبان کسانی که روزی از این تحولات در این کشورها حمایت می‌کردند را گرفته است.

اگر عربستان به جمع مقابله‌کنندگان با داعش در عمل برخواسته باشد، امری مبارک است

هیچ کشوری در منطقه نمی‌تواند در برابر بر هم خوردن آرامش داخلی‌اش مثل عراق و سوریه مقاومت کند

کاظمی‌قمی گفت: عربستان سعودی هم شامل این مساله می‌شود؛ فتواهایی که علما و مفتی‌های سعودی در تربیت نیروهای افراطی و داعش می‌دهند در این امر که آنها به گسترش تروریسم کمک می‌کنند، کاملا بدیهی است و اگر رویکردی که امروز در کلام دیده می‌شود مبنی بر این‌که کشورهایی مثل عربستان هم به جمع مقابله‌کنندگان با داعش برخواستند در عمل دیده شود، امری مبارک است.

وی تاکید کرد که امنیت پایدار منطقه حساس خاورمیانه به ویژه خلیج‌فارس در گرو امنیت دسته‌جمعی است که کشورهای منطقه باید دور از اشغال‌گری ایجاد کنند و مقابله با تروریسم امکان‌پذیر نیست مگر با همکاری منطقه‌ای. اگرچه آرامشی در ظاهر در برخی کشورهای منطقه خلیج‌فارس وجود دارد اما این آرامش می‌تواند در شرایط حساس به سرعت از بین برود و هیچ کشوری در منطقه نمی‌تواند در برابر بر هم خوردن این آرامش مثل عراق و سوریه مقاومت کند.

ایران باید تهدید داعش را جدی بگیرد

او درباره برخی نگرانی‌ها از ورود یا نزدیک شدن داعش به ایران نیز تصریح کرد: ایران نباید با این نوع پدیده و تهدید که فرامرزی است خیلی با اطمینان برخورد کند. ما باید تهدید را جدی فرض کنیم و برای آن برنامه‌ریزی بازدارنده داشته باشیم. در محیط امنیتی ما وجود این تهدید جدی است و اگر کنترل و مهار نشود به همه مرزها از جمله جمهوری اسلامی ایران تسری می‌یابد. این‌که مرزهای ما امن است و سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی ما قوی است دلیلی بر نداشتن یک برنامه‌ریزی دقیق برای مقابله با داعش نیست. یکی از این برنامه‌ریزی‌ها همکاری‌های امنیتی منطقه‌ای است و این بحث تعارف ندارد.

پایه‌های مصالح و منافع کشور بر مذاکرات هسته‌ای قرار گرفته نشده است

سفیر پیشین ایران در عراق در پاسخ به این پرسش که اگر به هر دلیلی توافق هسته‌ای جامع صورت نگیرد و شاهد تشدید فضای تحریمی، تقابلی و تهاجمی بین ایران و کشورهای منطقه و دنیا باشیم چه روندی را پیش رو خواهیم داشت؟ گفت: آن‌چه در تدابیر مقام معظم رهبری است، پایه‌های مصالح و منافع کشور بر موضوع مذاکرات هسته‌ای قرار گرفته نشده است. آمریکا دنبال اجماع بین‌المللی کاذبی است که به بهانه بحث هسته‌ای علیه ما ایجاد کند و آن را تداوم دهد و ما می‌خواهیم این فضا را بشکنیم و اگر شد از قبل آن تحریم‌های ظالمانه از بین برود. آن چیزی که پایه و اساس تبیین منافع و مسایل کشور است اتکاء به خود و مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌هاست و در بعد اقتصاد توجه به اقتصاد مقاومتی و درونی مورد تاکید است. بارها گفته شده است که تحریم‌ها چه از طریق مذاکرات شکسته شود و یا نه، اقتصاد مقاومتی مسیر خود را باید برود.

تعارض بسیاری از قدرت‌ها با آمریکا جدی است و این کشورها برای همکاری با ایران آمادگی دارند

وی با اشاره به تجربه ایران در جنگ تحمیلی و مقاومت در برابر فشارهای اقتصادی و عبور از بحران‌های امنیتی گفت: ضمن این‌که باید از تجربیات دنیا برای پیشرفت استفاده کنیم اما اتکا به خود و استفاده از ظرفیت‌های داخلی باید اولویت ما باشد. علاوه بر این، خیلی‌ها در دنیا علاقه‌مند به تعامل با ایران هستند که در این چارچوب اگر تحریم‌ها ده‌ها برابر شود هم می‌توانیم در قالب اقتصاد مقاومتی پیش برویم. ما الزامی نداریم در چارچوبی که آمریکا برای ما محدودیت ایجاد کرده است، حرکت کنیم. تعارض بسیاری از قدرت‌ها با آمریکا جدی است و این کشورها برای همکاری با ایران آمادگی دارند. مهم این است که باور کنیم از طریق اقتصاد مقاومتی می‌توانیم مسیر توسعه را دنبال کنیم، و این هیچ منافاتی با پیگیری مذاکرات در چارچوبی که مقام معظم رهبری تعیین کرده‌اند، ندارد.

مقاومت اسلامی لبنان قدرتمندتر شده است و قدرتش روزافزون است

سفیر پیشین ایران در عراق در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند در صورت تفاهم بر سر توافق هسته‌ای جامع با 1+5 برای مدت زمانی حداقل هشت سال نیازمند ایجاد فضای آرام در منطقه و خاورمیانه به ویژه از سوی ایران در رابطه با مقاومت، حزب‌الله و یا در عراق و سوریه هستیم و دخالت نکردن حزب‌الله در درگیری‌های اخیر در غزه و فلسطین را در این چارچوب تفسیر می‌کنند؟ گفت: شکی نیست که امروز مقاومت اسلامی لبنان نسبت به سال 2006 در حد بسیار زیادی قدرتمندتر شده است و قدرتش نیز روزافزون است. رژیم اشغال‌گر قدس امکان یک حمله مجدد به لبنان را ندارد. اگر در غزه موفق می‌شد حتما برای حرکت به سمت لبنان و سوریه برنامه داشت.

وی افزود: مقاومت اسلامی لبنان به اذعان سران رژیم اشغال‌گر قدس قدرتش امروز چندین برابر شده است، بنابراین دخالت نکردن آنها در بحث غزه به معنای شکنندگی آنها نیست، ضمن این‌که مقاومت امروز در لبنان با ارتش و نیروهای مسلح انسجام بیشتری پیدا کرده است و خاستگاه مردمی‌اش نیز بسیار رشد داشته است. علاوه بر این تجربه 51 روزه درگیری در غزه نشان داد که غزه و مقاومت در این منطقه توانست کار خود را به خوبی انجام دهد و نیازی برای ورود نیروهای دیگر نبود. این در حالی است که اگر اسرائیل به لبنان حمله می‌کرد حزب‌الله باید پاسخ می‌داد.

مذاکرات هسته‌ای هیچ تباینی با سیاست‌های حمایتی ایران از ملت‌ها در برابر متجاوزان در منطقه ندارد

کاظمی‌قمی با اشاره به ارتباط موضوع هسته‌ای با بحث حمایت از مقاومت اسلامی در منطقه از سوی ایران، گفت: بهانه‌های همکاری منطقه‌ای در زمینه مقابله با تروریسم، امنیت منطقه‌ای، مقابله با جریان تکفیری، محیط زیست و ... وجود دارد و ایران هم در سرلوحه سیاست خارجی‌اش، ایجاد آرامش و توسعه همکاری به ویژه در رابطه با همسایگانش را دنبال می‌کند. موضوع هسته‌ای در چارچوب مذاکرات میان ایران و 1+5 در فضای بین‌المللی انجام می‌شود و این مساله هیچ تباینی با سیاست‌های حمایتی ایران از ملت‌ها در برابر متجاوزان ندارد.

سفیر پیشین ایران در عراق ادامه داد: این‌که به جامعه جهانی و کشورهای منطقه از سالیان گذشته اسلام‌هراسی، ‌ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی را القا کرده‌اند، امر تازه‌ای نیست و الان این القا در حال شکل‌گیری است که ایران و آمریکا در حال رسیدن به یک تفاهم هستند و به خاطر آن موقعیت کشورهای عربی به خطر می‌افتد. اما تاکید می‌کنم سیاست ایران از ابتدای شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی بر پایه برادری، دوستی و احترام متقابل با همسایگان و کشورهای منطقه بوده است و مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 هیچ تاثیری بر نوع نگاه و رفتار ایران نسبت به کشورهای منطقه نخواهد داشت، چرا که ایران می‌خواهد روابط خود را با همسایگان و کشورهای منطقه در چارچوب تعامل سازنده حفظ و گسترش دهد فارغ از این‌که موضوع هسته‌ای، موضوع مذاکره با 1+5 باشد یا خیر.

ایران به جز موضوع هسته‌ای در موضوعات دفاعی‌ یا منطقه‌ای با 1+5 وارد گفت‌وگو نمی‌شود

این دیپلمات پیشین کشور خاطرنشان کرد: اساسا مذاکرات هسته‌ای مربوط به موضوع هسته‌ای است و موضوعات منطقه‌ای را شامل نمی‌شود که اگر غیر از این بود اصلا ایران وارد مذاکره نمی‌شد. با محوریت آمریکا درباره مساله هسته‌ای یک بهانه‌گیری صورت گرفته است و ایران حاضر نیست به جز موضوع هسته‌ای در موضوعات دفاعی‌ یا منطقه‌ای وارد گفت‌وگو با این کشورها شود.

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا، زهرا اصغری

انتهای پیام

کد N497967

وبگردی