آفتاب

10 رییس جمهوردر حاشیه اجلاس شانگهای عکس یادگاری گرفتند

10 رییس جمهوردر حاشیه اجلاس شانگهای عکس یادگاری گرفتند

دوشنبه - ایرنا - روسای جمهور کشورهای عضو، ناظر، میهمانان افتخاری، دبیرکل و مدیراجرایی اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای با هم عکس یادگاری گرفتند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، در این عکس یادگاری روسای جمهور ایران، روسیه، قزاقستان، قزقیزستان، تاجیکستان،ازبکستان، مغولستان، پاکستان، افغانستان و هند حضور داشتند.

رییس جمهوری اسلامی ایران ساعتی پیش در اجلاس سازمان همکاری شانگهای حضور یافت و قرار است در بخش سخنرانی کشورهای ناظر به ترتیب حروف الفبا پس از رییس جمهور افغانستان سخنرانی کند.

سازمان همکاری شانگهای سازمان میان دولتی است که برای همکاری های چند جانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده است.این سازمان در سال 2001 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه گذاری شد.

سازمان همکاری شانگهای در حقیقت ترکیب جدید سازمان شانگهای 5 است که در سال 1996 تاسیس شد اما نام آن پس از عضویت ازبکستان به سازمان همکاری شانگهای تغییر داده شد.

علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال 2004 و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال 2012 به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند.

نقش این سازمان از زمان تاسیس آن تاکنون در منطقه افزایش یافته است و برخلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و پیمان ورشو سابق، هنوز یک معاهده دفاعی چندجانبه به شمار نمی رود.

رییس جمهوری اسلامی ایران صبح روز چهارشنبه(19شهریور) به منظور انجام دیدارهای دوجانبه و حضور در اجلاس سازمان همکاری شانگهای وارد شهر دوشنبه شد و عصر امروز(جمعه) این شهر را به مقصد تهران ترک خواهد کرد.

سیام*9254**
کد N497834

وبگردی