آفتاب

رادیو چین: وزیران خارجه ایران و چین خواستار گسترش مناسبات راهبردی شدند

رادیو چین: وزیران خارجه ایران و چین خواستار گسترش مناسبات راهبردی شدند

پکن - ایرنا - رادیو بین المللی چین روز جمعه از دیدار وزیران خارجه ایران و چین و تاکید این دو مقام بلندپایه بر گسترش مناسبات راهبردی دراز مدت میان تهران - پکن خبرداد.

به گزارش ایرنا، این رادیو با بازتاب این دیدار که روز پنجشنبه در دوشنبه پایتخت تاجیکستان انجام شد، گفت که 'وانگ یی' وزیر خارجه چین خواستار 'تقویت اعتماد متقابل سیاسی و همکاری عملی دو کشور' شده است.

وی گفت: پکن با نگاه راهبردی و با دوراندیشی به روابط چین و ایران می نگرد و مایل است همچنان اعتماد متقابل سیاسی و همکاری عملی دو کشور را تقویت بخشد .

'وانگ یی' در این دیدار همچنین ابراز امیدواری کرد 'همکاری ایران به عنوان کشور ناظر مهم سازمان همکاری شانگهای با کشورهای عضو این سازمان افزایش یافته و به طور مشترک از صلح و ثبات منطقه دفاع کنند'.

وزیر خارجه چین خاطر نشان کرد: موضوع هسته ای ایران امسال تغییراتی مثبت داشته است. چین از پایبندی ایران برای حل مسالمت آمیز این موضوع از راه مذاکره تقدیر می کند و توافق همه جانبه در مذاکرات مرحله بعد بسیار مهم است.

وانگ یی ابراز امیدواری کرد 'طرف ها با نرمش و تلاش مشترک در نهایت به توافق عادلانه، متعادل و با منافع متقابل و توافق برند - برند برسند و پکن همچنان برای کمک به روند گفت وگو نقشی سازنده ایفا می کند'.

رادیو بین المللی چین همچنین به نقل از دکتر محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، گفت: ایران مایل است روابط راهبردی درازمدت با چین را بیش از پیش توسعه بخشیده و به طور مداوم همکاری های عملی دو کشور در زمینه های مختلف را به پیش سوق دهد.

ظریف گفت: تهران به حل موضوع هسته ای از طریق مذاکرات می پردازد و نقش مثبت پکن در روند مذاکرات را مورد تقدیر قرار می دهد. ایران خواستار ادامه درک و پشتیبانی چین است.

این دیدار در حاشیه چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان انجام شد.

آساق**1611
کد N497548

وبگردی