آفتاب
به مناسبت روز ملی سینما

آشتی سیما با سینما/ روزی که همه مردم به تماشای فیلم دعوتند

آشتی سیما با سینما/ روزی که همه مردم به تماشای فیلم دعوتند

21 شهریور به نام روز ملی سینما در ایران شناخته می شود و به همین منظور طرح «سینما سلام» در همه سینماهای کشور اجرایی می شود و مردم می توانند نیم بها فیلم ببینند و امسال تلویزیون ایران هم با پخش برنامه هایی دست به دست سینماگران داده تا روز ملی سینما هرچه مردمی تر برگزار شود.

به گزارش خبرنگار مهر، امسال و در آستانه روز ملی سینما که مصادف با 21 شهریور ماه است تلویزیون ایران دست برادری سینمای ملی کشورمان را فشرده و از چند روز قبل رفتار دوستانه ای با این هنر - صنعت داشته است.



آشتی سیما با سینما

در چند روز گذشته شبکه های سراسری سیما با پخش تیزرهایی درباره روز ملی سینما اطلاع رسانی کرده و همچنین با حضور چهره های سینمایی اعلام می شود که جمعه 21 شهریور ماه سینماها به طور نیم بها میزبان مردم هستند و هر فرد به هر مرتبه می تواند هر فیلمی را که انتخاب کند در هر سینمایی به طور نیم بها ببیند.



این تیزرها که به همت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه شده است چندین بار از تلویزیون پخش شده که قطعا تاثیر زیادی در اقبال مردم به طرح «سینما سلام» خواهد داشت.



اهالی سینما لبخند زدند

همچنین شامگاه امشب پنجشنبه 20 شهریور ماه شبکه تهران در برنامه «سینما اکران» میزبان حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی بود و با او درباره مسایل و دغدغه های سینمای ایران و مدیریت آن به بحث و تبادل نظر پرداخت. در بخشی از این برنامه گفتگوهای کوتاهی با سینماگران از نسل پیشکسوت تا جوان پخش شد که برآیند صحبت های همه آنها این بود که از عمکلرد مدیریت سینمایی دولت یازدهم تا امروز راضی هستند و امید به آینده در دل آنها زنده شده است.



نشان دادن تصاویر هنرمندان با لبخندهایی بر لب نویدبخش این بود که روزهای خوبی می توان برای سینمای ایران متصور بود.



و اما نکته قابل توجه در بخش گزارشی این برنامه این بود که در مرور کارنامه یک سال گذشته سینمای ایران و حضور ایوبی در مراسم مختلف، تصاویری از سینماگرانی به نمایش درآمد که مدت هاست تلویزیون ایران نام و تصویر آنها را مورد توجه قرار نمی دهد.



نشان دادن تصاویری که قبلا پخش نمی شد

نشان دادن تصاویری از بهمن فرمان آرا، ناصر تقوایی، تهمینه میلانی، مسعود کیمیایی، حجت الاسلام زم، تصاویری از خانه سینما و اعضای آن، دیدار سینماگران با حجت الاسلام سیدحسن خمینی و ...نشان از این داشت که پس از مدت ها بی مهری تلویزیون با سینما می توان به همراهی این دو حوزه فرهنگی تاثیرگذار امیدوار بود و رسانه ملی با رویکردی مثبت قرارست به ارتقای کمی و کیفی سینما یاری رساند.



حجت الله ایوبی مهمان برنامه «سینما اکران» در بخشی از صحبت هایش به گذر از روزگار رکود و دلسردی سینما در چند سال گذشته تاکید و ابراز امیدواری کرد با همراهی سینماگران و مردم، سینمای ایران روزگار خوبی را پیش رو خواهد داشت.



سینمای ایران در خدمت انقلاب بوده است

وی با تاکید بر اینکه ایران کشوری است که به معنای واقعی سینمای ملی دارد، عنوان کرد: نباید فراموش کنیم که سینما پس از انقلاب خدمات شایسته ای به ارزش ها و باورهای انقلاب داشته است و در روزگاری که جهان غرب تصویری مخدوش از ایران ارائه می داد این سینمای کشورمان بود که تصویر واقعی ایران و انقلاب را به جهان مخابره کرد در نتیجه باید قدر سینما و سینماگران ایرانی را دانست.



معاون وزیر ارشاد درباره طرح «سینما سلام» نیز توضیح داد: ما در سازمان سینمایی معتقد بودیم که در روز ملی سینما بلیت سینماها رایگان باشد ولی به احترام نظر اعضای شورای صنفی نمایش پذیرفتیم که طرح به صورت نیم بها اجرا شود و معتقدیم همین طرح هم باعث خواهد شد که فردا مردم با اشتیاق به سینما بیایند.





ایوبی در پاسخ به پرسش عبدالرضا امیراحمدی مجری برنامه درباره آمار و ارقام اقتصادی سینما از ابتدای سالجاری گفت: در سال آخر دولت قبل اوضاع اقتصادی سینما خوب نبود و تنها 8 میلیون نفر به سینما رفتند و چرخه مالی آن یک سال معادل 30 میلیارد تومان بود در حالی که این رقم از ابتدای سالجاری تا امروز 30 میلیارد بوده و پیش بینی می شود تا پایان سال هم اوضاع خوبی داشته باشیم.



تعطیلی خانه سینما هزینه بی جهت به نظام تحمیل کرد

وی درباره دلایل تغییر وضعیت هم بیان کرد: هم اینکه فضای شادی و نشاط در جامعه بیشتر شده هم اینکه فیلم های خوبی اکران شده است. از سوی دیگر بازگشایی خانه سینما هم در این امر بی تاثیر نبوده است. بسته شدن خانه سینما در دولت قبل باعث شدن هزینه های زیاد و بی دلیلی هم در داخل هم در خارج به نظام تحمیل شود و همچنین بازخورد این اتفاق بین سینماگران و مردم هم خوشایند نبود.



این مدیر سینمایی اکران همزمان فیلم ها در تهران و شهرستان ها را دستاوردی مهم ارزیابی و تاکید کرد: تا سال گذشته اغلب فیلم ها با تاخیر نسبت به تهران در شهرستان ها روی پرده می رفت و گاه این اتفاق آنقدر دیر رخ می داد که نسخه نمایش خانگی و قاچاق آثار در بازار بود و دیگر مردم دلیلی برای تماشای فیلم در سینما نداشتند ولی سال گذشته با دیجیتال شدن سینماهای سراسر کشور با همراهی موسسه سینماشهر و تلاش آقای مسچی، بخشی از این مشکل مرتفع شد.



همه ایران با هم فیلم می بیند

ایوبی افزود: ما به این موضوع تاکید داریم که ایران فقط تهران نیست و باید عدالت فرهنگی را رعایت کنیم و در همین راستا به نقطه ای رسیده ایم که همه کشور با هم فیلم های روی پرده را ببینند. البته اجرای این طرح در زمان خود با مخالفت هایی رو به رو شد ولی ما آن را اجرایی کردیم و نتایج خوبی داشته است. متاسفانه مدیریت سینمایی در کشور ما محافظه کار شده و همین امر تصمیم های نو را با مانع مواجه می کند. تا پیش از این 95 درصد فروش فیلم ها در 10 سالن کشور بود که از این 10 سالن هشت تای آن در تهران بود و عملا آمار فروش فیلم ها در شهرستان ها رقم قابل توجهی نبود ولی امروز به جایی رسیده ایم که فروش شهرستان ها برای تهیه کنندگان و سرمایه گذاران مهم شده است.



به گفته وی، دیجیتال شدن سینماها همچنین باعث شده مردم با کیفیت بالاتری فیلم ببینند و همین امر حضور مردم در سینماها و فروش فیلم ها را بیشتر کرده است.



رییس سازمان سینمایی در بخش دیگر صحبت هایش با اشاره به اینکه در چند ماه گذشته 25 سالن جدید سینما ساخته شده است، عنوان کرد: بخش خصوصی در زمینه سینماسازی فعال شده و نمونه ان مجتمع کوروش در غرب تهران است. البته چند مجتمع دیگر نیز در دست ساخت است. تا چندی پیش 300 سالن سینما در کشور داشتیم که امروز به 320 سالن رسیده و به زودی به 330 سالن می رسیم و 80 سالن دیگر نیز در دست ساخت است ولی با همه این اوصاف به ازای هر 1 میلیون نفر ایرانی تنها 4 سال سینما وجود دارد که این رقم حتما باید اصلاح شود.



این مدیر فرهنگی ادامه داد: سینما محل اجتماع خانواده هاست. در روزگاری که اعضای خانواده از هم دور هستند سینما مردم را از فضای مجازی و اینکه اعضای خانواده هر یک یا اینترنت مشغول و سرگرم هستند، خارج کرده و وارد دنیای واقعی و در کنار همدیگر می کند. جا دارد خانواده های سنتی و متدینین نیز اقبال بیشتری به سینما رفتن نشان دهند و همه با هم بپذیریم که سینما می تواند کارکرد مدرسه را داشته باشد.



ایوبی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بزرگترین حامی سینما هستند، عنوان کرد: ما در سال 100 میلیارد برای ساخت فیلم هایمان هزینه می کنیم که تا قبل از این فقط 30 میلیارد آن برمی گشته است.اگر بخواهیم بنیه اقتصادی این هنر تقویت شود همه باید دست به دست هم داده و این را یک مساله بدانیم که با اراده ملی حل و فصل می شود. همه باید پای کار بیایند تا مردم به سینما رفتن ترغیب شوند و گام اول هم ساخت سالن های خوب است. مردم برای آشتی با سینما فیلم و سالن خوب می خواهند.



طرح «سینما کارت» مبحث دیگری بود که ایوبی بدان پرداخت و گفت: سال گذشته این طرح با خلاقیت بخش خصوصی طراحی شد. ما با دادن کارت هایی به نهادها این فرصت را برایشان فراهم می کنیم که کارمندانشان با تخفیف ویژه به سینما بروند. این طرح فعلا با نهادهای دولتی آغاز شده و در گام های بعدی گسترده تر خواهد شد.



وی در پایان تاکید کرد: ما 10 بهمن سال گذشته و در آستانه دهه فجر طرح «سینما سلام» را اجرا کردیم که مردم رایگان سینما رفتند و انرژی مثبت آن تا امروز هم ادامه دارد. فردا هم روز ملی سینماست و همه مردم به این جشن دعوتند تا در سینماها فیلم خوب ببینند.




کد N497480

وبگردی