آفتاب

مردم ایالت کاتالونیا در روز ملی خود خواهان استقلال شدند

مردم ایالت کاتالونیا در روز ملی خود خواهان استقلال شدند

مادرید - ایرنا - مردم ایالت کاتالونیا به مرکزیت بارسلونا روزپنجشنبه در روزملی خود و درتظاهراتی گسترده خواهان استقلال وبرگزاری همه پرسی جدایی ازاسپانیا برای روز9 نوامبر (18 آبان ) شدند .

به گزارش ایرنا وبنقل ازخبرگزاری افه، سازمان های استقلال طلب 'شورای ملی کاتالان' و'مجموعه فرهنگی ' که سال گذشته یک زنجیر انسانی در سواحل ایالت کاتالونیا راه اندازی کرده بودند، اینبار مردم این ایالت را به خیابانهای اصلی بارسلونا فراخواندند تا که با پوشیدن لباس های قرمز وزرد ضمن تشکیل پرچم ایالتی، حرف وی (v ) را ترسیم کنند .

دراین رابطه ، دولت ایالتی از مردم خواست که 11کیلومتری که طول کلی حرف وی بود را با حضور بیش ازنیم میلیون نفری خود پرکنند و در این راستا به هدف خود نیز رسید .

به گفته دولت کاتالونیا، حرف V نشانه ای ازنخستین حرف کلمه پیروزی (victoria )، اراده (voluntad ) ورای ( voto ) است .

کاتالونیا درحالی روزملی خود را برگزار کرد که درسالجاری این روز، سیصدمین سالروز تسخیر بارسلونا به دست نیروهای فرانسوی است .

هرچند که 'آرتور مس' رئیس دولت ایالت کاتالونیا، نخستین ترویج کننده استقلال طلبی است ومی خواهد برخلاف قانون اساسی اسپانیا، یک همه پرسی برگزار کند تا که مردم رای دهند آیا استقلال می خواهند یا خیر، درتظاهرات امروز شرکت نکرد واستدلال آورد که سمت دولتیش به وی اجازه نمی دهد که درتظاهرات شرکت داشته باشد .

دراین رابطه، چهار حزب ملی گرای بزرگ کاتالونیا که خواهان برگزاری این همه پرسی واستقلال طلبی هستند، دراین تظاهرات که آنرا 'نمادی ازاکثریت اجتماعی ووحدت درکاتالونیا به نفع همه پرسی 9 نوامبر' می بینند، شرکت کردند .

براساس محاسبات دولت ایالتی، بیش از100هزار خودرو خصوصی ویک هزار و 500 اتوبوس، طرفداران استقلال طلبی را به شهر بارسلونا منتقل کردند .

درراستای روزملی کاتالونیا، آرتور مس امروز نزد 40خبرنگار از20 کشور جهان براراده خود درانجام فراخوان همه پرسی استقلال طلبانه روز 9 نوامبر تاکید کرد .

وی درکنفرانس خبری خود اصرار ورزید که تنها گزینه ای که دولت ایالتی در نظر دارد، رای گیری وهمه پرسی برای استقلال ایالت است .

مس تصریح کرد که وضعیت روابط بین کاتالونیا واسپانیا فقط می شود به توسط رای گیری وهمه پرسی که درسطح بین المللی به رسمیت شناخته شود، حل گردد .

رئیس دولت کاتالونیا خاطرنشان کرد که فراخوانی تظاهرات و تحصن مردم به شکل V ، از طرح استقلال طلبانه وی پشتیبانی می کند .

اروپام *5*491**1859
کد N497388

وبگردی