آفتاب

روحانی در جمع ایرانیان : ما به دنیا دروغ نگفته ایم و نخواهیم گفت/ تورم 31 درصد کاهش داشت

روحانی در جمع ایرانیان : ما به دنیا دروغ نگفته ایم و نخواهیم گفت/ تورم 31 درصد کاهش داشت

ایرنا نوشت:

رییس جمهور با بیان این که ما ملتی نیستیم که بخواهیم در امور داخلی دیگران مداخله کنیم و به دنبال عقب ماندگی دیگران باشیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران پیشرفت و آشتی همه جهان را آرزو و دنبال می کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر پنج شنبه در دیدار با ایرانیان مقیم و کارکنان نهادهای جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان گفت: حضور در جمع ایرانیان عزیز در خارج از کشور برای ما بوی عطر خاصی دارد، وقتی انسان در وطن خود است چون همواره آن عطر در مشامش است کمتر احساس می کند اما هر کجا شما ایرانیان در خارج از کشور دور هم جمع می شوید بوی عطر وطن را بهتر لمس و حس می کنید.

رییس جمهور خطاب به ایرانیان مقیم تاجیکستان گفت: کشور ما در طول یکسال گذشته در زمینه های مختلف حرکت خوب و رو به جلویی داشته است البته این به معنای هنر کارگزاران دولتی یا دولت نیست بلکه به معنای حضور پرنشاط مردم عزیز ایران در همه صحنه ها است.

روحانی گفت: آنچه امروز در ایران و در میان ایرانیان در سراسر جهان مشاهده می شود امید و نشاط بیشتر نسبت به آینده و نسبت به توسعه و تعالی در داخل کشور است.

او ادامه داد: شرایط اقتصادی، اجتماعی ،سیاست داخلی و روابط بین الملل و ثبات و امنیت کشور در مجموع نسبت به گذشته در همه زمینه ها رو به رشد است.

روحانی گفت: مردم ما مردمی خوب، خوش فکر، مقاوم و در عین حال نسبت به وطن و کشورشان دلسوزانه عمل می کنند و همه تلاش ما این است که فشارهای ناحقی را که قدرت های خارجی بر مردم ما روا داشته اند،کم کنیم و ان شاءالله این فشارها را برداریم.

رییس جمهور گفت: تحریم ظالمانه در زندکی مردم تاثیرگذار بود و مردم را دچار سختی و مشکلات کرد البته هنوز هم بخشی کوچکی از تحریم برداشته شده و بخش بزرگی از این تحریم باقی مانده اما در عین حال این که ما در شرایط تحریم توانستیم این موفقیت ها را بدست بیاوریم یک علامت بسیار خوب به قدرت های خارجی بود و آن که ما می توانیم حتی در شرایط تحریم، معضلات اصلی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خودمان را حل و فصل کنیم.

روحانی گفت: امروز در بخش اقتصادی یک تحرک بسیار خوبی را در داخل ایران مشاهده می کنیم که حتما بازرگان و تجار فعال در تاجیکستان به خوبی مسئله را لمس می کنند.

او گفت: ما تا به حال به هشت استان سفر کرده ایم در این هشت سفر جلسه ای با کارافرینان و سرمایه گذاران داریم که هم ایرانیان خارج کشور و هم اهالی آن استان در جلسات حضور پیدا می کنند.

رییس جمهور با بیان این که همه سرمایه داران و کارافرینان به دنبال سرمایه گذاری در داخل کشور هستند و این به معنای امید و اعتماد و آینده بهتر برای کشورشان است، گفت: ما امروز می بینیم که رشدی که در تورم وجود داشت قدم به قدم در حال کاهش است.

روحانی گفت: خوشحالیم که به ایرانیان عزیز عرض کنیم که در طول یکسال در تورم نقطه به نقطه 31 درصد کاهش داریم یعنی ما تورم نقطه به نقطه 45 درصد را به 14درصد رساندیم و این نشان می دهد که یک حرکت خوبی ایجاد شده و نه تنها دولت بلکه همه مردم در مبارزه جدی با تورم و حرکت اقتصادی حضور پیدا کردند و توان خود را مصرف کردند.

او ادامه داد: ما در سفر مشهد به مردم اعلام کردیم که اقتصاد ما از رکود خارج شده و این خبر بسیار مهمی بود چون مشکلات اصلی ما در اقتصاد تورم و رکود و یا رکود توام با تورم بود و عبور از این مشکل بزرگ کار بسیار سختی بود.

رییس جمهور گفت: البته معنای آن این نیست که مشکلات تمام شده بلکه معنای آن این است که راه انتخاب شده راه درستی بوده و امیدی که مردم به آینده کشور بسته اند کاملا واقع بینانه بوده و ملت عزیز و بزرگ ما قدم به قدم برای حل معضلات کشور با تمام توان در صحنه است.

روحانی گفت:شاید از یک دیدگاه مهم تر از مساله اقتصادی نوع آشتی گروه های سیاسی، آزادی مردم در بیان نظرات بیش از گذشته و بیان نقد بیش از گذشته باشد که ما همواره از این فضا استقبال می کنیم.

او ادامه داد: اگر می خواهیم توسعه پیدا کنیم این توسعه باید همه جانبه و متوازن باشد و مردم باید در بیان نظراتشان آزاد باشند چون کشور برای مردم است و ما هر کدام یک امانت داری هستیم که مدت کوتاهی مردم مسوولیتی را به ما واگذار کرده اند و در واقع صاحب کشور ملت ایران است.

رییس قوه مجریه گفت: ملت ایران باید بتواند نظرات، اعتقادات و انتقاداتش و راهی را که می پسندد در چارچوب قانون اساسی و فرهنگ بلند اسلامی و ایرانی بیان کند.

روحانی گفت: ما امروز می بینیم که این فضا در داخل جامعه یک فضای رو به رشد است و دانشگاه های ما امروز دارای فضای بهتری نسبت به دیروز هستند و همه تشکل های دانشجویی امروز آزادنه فعالیت می کنند و سخن می گویند و نشریات خود را دارند.


او ادامه داد: البته ما به عنوان خدمتگزاران مردم هنوز هم فکر می کنیم نیازمند به فضای بازتر برای ملت و جامعه خود داریم و دولت و شخص رییس جمهوری به قولی که در انتخابات در همه این زمینه ها به مردم عزیز داده است پایبند خواهد بود.

رییس جمهور گفت: ما از ابتدا هم به مردم گفتیم فقط حضور شما نباید روز انتخابات و پای صندوق رای باشد و بگوییم که ما آن حماسه سیاسی را آفریدیم و حضور پیدا کردیم و خداحافظ و ما هم به مردم بگوییم قول هایی داده ایم و رای آوردیم تا چهارسال آینده خداحافظ .

روحانی گفت:این چیزی نیست که نه مورد قبول مردم باشد و نه مورد قبول دولت باشد، ما با هم این کار را شروع کردیم، روزی که در صحنه انتخابات ملت ما شور آفرید همه با هم بودیم و تا آخر همه با هم حرکت خواهیم کرد.

او ادامه داد: پله های صعودمان تا سکویی که مورد نظر این ملت و سکوی افتخار بزرگ ملی است همه با هم قدم به قدم حرکت می کنیم و به پیش می رویم و ان شاء الله کشور را به نقطه ای می رسانیم که شایسته ملت عزیز و بزرگ ایران زمین است.

رییس قوه مجریه گفت: ما در سیاست خارجی قول ما به مردم این بوده که فضای جهانی را نسبت به کشور و ملت ایران و نظام ایران به سمتی هدایت می کنیم که واقعیت ایران را ببینند و مشاهده کنیم.

روحانی گفت: ما گفته ایم که ایران هراسی را در منطقه و جهان با آن مقابله می کنیم تا روزی که به طور کامل در افکار عمومی جهان از بین برود چرا که ما ملتی نیستیم که بخواهیم در امور داخلی دیگران مداخله کنیم و نه ملتی هستیم که بخواهیم سلاح کشتار جمعی بسازیم و نه ملتی هستیم که عقب ماندگی دیگران را بخواهیم و پیشرفت خودمان، ما پیشرفت همه جهان و آشتی همه جهان را آرزو و دنبال می کنیم.

او گفت: امروز نه تنها در زمینه موضوع هسته ای که پیشرفت های قابل ملاحظه ای از سال گذشته تا امروز داشتیم و این پیشرفت در ابعاد مختلف بوده یعنی نه تنها ما برخی از امور را خیلی نمی خواهیم زیاد بگوییم و تکرار کنیم، ما در زمینه فناوری هسته ای در این یکسال پیشرفت قابل ملاحظه ای کردیم.

رییس جمهور گفت: ما دست از علم و فناوری و فعالیت صلح آمیز برنمی داریم البته خیلی دلمان نمی خواهد برای هرپیشرفتی در فناوری یک جشن بگیریم اما این پیشرفت را دنبال می کنیم.

روحانی گفت: ما در زمینه فضا از سال گذشته تا امروز پیشرفت قابل ملاحظه ای داشتیم، در سایر علوم ما حرکت بسیار خوبی در یک سال داشتیم و حرکت را ادامه می دهیم اما در عین حال ما نمی خواهیم هیچ کشوری از فعالیت صلح آمیز ما به ناروا به خاطر شعار نگران باشد.

او ادامه داد: ما به دنیا دروغ نگفته ایم ودروغ نخواهیم گفت، ما به عنوان یک دولت اسلامی به همه دولت ها و ملت های جهان گفته ایم که فناوری ما صلح آمیز باقی خواهد ماند و براین قولمان پایبند خواهیم بود به دلیل اینکه بالاترین سکو برای حرکت در سیاست خارجی اعتماد بین ملت ها و دولت ها است.

رییس جمهور گفت: ما نمی خواهیم در تاجیکستان یا هر کشور دیگر فعالیتی پشت پرده و مخفی کنیم، ما می خواهیم روابط سالم اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با همه دنیا و همه ملت ها داشته باشیم و نمی خواهیم چیزی را بر افکار عمومی جهان تحمیل کنیم.

روحانی گفت: اسلام دین تحمیل نیست ضمن اینکه اعتقاد،عقاید و فرهنگمان را برای جهانیان تبیین می کنیم اما در عین حال در امور داخلی آن ها هرگز مداخله نخواهیم کرد.


23231

 

کد N497356

وبگردی