آفتاب
کواکبیان:

تشکل «فرهنگ و سیاست» به حزب مردم‌سالاری تعلق ندارد/ رهبری دلواپس مذاکرات هسته‌ای نیست

تشکل «فرهنگ و سیاست» به حزب مردم‌سالاری تعلق ندارد/ رهبری دلواپس مذاکرات هسته‌ای نیست

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه تشکل دانشجویی فرهنگ و سیاست به حزب مردم سالاری تعلق ندارد، گفت: ما هیچ اصراری نداریم که سیاست‌های حزب مردم‌سالاری را در تشکل دانشجویی فرهنگ و سیاست یا انجمن اسلامی علامه طباطبایی اجرا کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «مصطفی کواکبیان» عصر امروز(پنج‌شنبه 20 شهریورماه) در نشست سالانه دفتر تحکیم وحدت، در دانشگاه امیرکبیر، با اشاره به اینکه شماری از دانشجویان من در دانشگاه علامه تشکل‌های دانشجویی را ایجاد کرده‌اند، خاطرنشان کرد: آن‌ها پس از ایجاد آن تشکل‌ها به عضویت حزب مردم‌سالاری در آمدند و در واقع ما از تشکل‌های دانشجویی در حزب عضوگیری نکردیم.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد:‌ دانشجویان باید روحیه‌ی مطالبه‌گری داشته باشند و استقلال خود را از احزاب حفظ کنند. دفتر تحکیم نیز نباید وابسته به یک جریان سیاسی باشد بلکه باید اعضای این دفتر مستقل عمل کنند. حزب مردم‌سالاری هیچ‌گاه به‌دنبال عضوگیری از میان فعالان دانشجویی نبوده اما خود دانشجویان براساس خواسته‌ی خود می‌توانند به عضویت این حزب درآیند.

نماینده‌ی پیشین مجلس شورای اسلامی هم‌چنین با اشاره به ضرورت تبیین منافع ملی خاطرنشان کرد:‌ منافع ملی به معنای تجمیع خواسته‌ها و مطالبات عقلانی یک ملت برای دستیابی به اهداف ملی است. منافع ملی نباید با تغییر دولت‌ها تغییر کند بلکه باید ثبات داشته باشد البته ملت‌ها می‌توانند در همه‌پرسی‌ها منافع ملی خود را تبیین کنند.

این فعال سیاسی در ادامه خاطرنشان کرد: من اعتقاد دارم باید از همه‌ی ابزارهای مشروع برای دستیابی به منافع ملی استفاده کرد. از ایدئولوژی می‌توان برای تبیین منافع ملی بهره برد.

کواکبیان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دستگاه‌های نظام باید به تعریف حزب از منافع ملی برسند، خاطرنشان کرد: سه ضلع نظام، جامعه مدنی و مردم، منافع ملی را تشکیل می‌دهند. نمی‌شود دستگاه دیپلماسی تصمیمی بگیرد و یک خطیب نماز جمعه یا فرمانده‌ی نظامی صحبت دیگری کند یا تصمیم دیگری بگیرد.

مدیرمسئول روزنامه‌ی مردم‌سالاری با بیان اینکه ما باید تعریف منافع ملی را مدون کنیم، افزود: نمی‌توانیم بگوییم که دولت‌های پیشین خلاف منافع ملی عمل کرده‌اند اما اگر منافع ملی تدوین شده باشد فردی نمی‌گوید ما می‌خواهیم جهان را مدیریت کنیم یا هولوکاست انکار شود یا در اوج مذاکرات هسته‌ای همایش دلواپسی برگزار شود، چون در شرایط تدوین منافع ملی این بحث‌ها با شاخص منافع ملی سنجیده می‌شود.

کواکبیان هم‌چنین با اشاره به اینکه دیپلماسی مهم‌ترین ابزار دستیابی به منافع ملی و مهم‌ترین ابزار دیپلماسی مذاکره است، گفت:‌ در تیم مذاکره‌کننده باید متخصصانی از وزرات خارجه، متخصصان حقوق بین‌الملل و متخصصان انرژی هسته‌ای حضور داشته باشند. هم‌چنین مجلس و احزاب نیز می‌توانند در تبیین محورهای مذاکره نقش داشته باشند.

وی هم‌چنین با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: نمی‌توان نتیجه این مذاکرات را با اظهارنظر شخصی مخدوش کرد. ممکن است به این مذاکرات انتقاد وارد شود اما وقتی نظام تصمیم گرفت اقدامی شود باید همه از آن حمایت کنند. من نمی‌توانم مثالی بزنم که دولت یازدهم اقدامی خلاف منافع ملی انجام داده است.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: رهبری اشاره کردند که به مذاکرات خوشبین نیستند در واقع هیچ‌کس نباید با خوشبینی وارد مذاکرات شود و بدبینی در ذات مذاکرات است اما این بدبینی به معنای دلواپسی نیست. نباید منویات سیاسی خود را به رهبری انتصاب داد، چون مواضع رهبری به تفسیر نیاز ندارد ایشان گفته‌اند که از تیم مذاکره‌کننده حمایت می‌کنند هم‌چنین تاکید کردند که این تیم باید خطوط قرمز نظام را رعایت کند اما آیا درست است که ما بگوییم که آیا تیم مذاکره‌کننده کشور را به دشمن داده است؟ رهبر انقلاب،‌ رهبر یک گروه نیست بلکه رهبر کل مردم و جناح‌های کشور است.

کواکبیان در ادامه افزود: منافع ملی باید بر محوریت عقلانیت و نه احساسات زودگذر شکل بگیرد. ایران در سیاست‌های منطقه‌ای با ترکیه و عربستان دچار اختلاف است، اما باید در حوزه‌های مشترک با این کشورها همکاری کرد و نباید به بهانه‌ی اختلافات کل رابطه خود با این کشورها را از میان ببریم در واقع ما باید اصولی را در ارتباط با کشورهای منطقه تبیین کنیم که این اصول باید قابل انعطاف باشد.

این فعال سیاسی با انتقاد از بی‌ثبات خواندن مخالفان و منتقدان از سوی رئیس‌جمهور گفت:‌ مسئولان دولت معصوم نیستند و اشتباهاتی هم دارند اما بیان یک جمله درباره‌ی خزانه، درباره‌ی وضعیت خزانه کشور اقدامی خلاف منافع ملی نیست، چون طرف مقابل شرایط کشور ما را به خوبی می‌داند. از سویی اصل انتقاد یا دلواپسی خلاف منافع ملی نیست اما منافع اکثریت مطلق مبنای تصمیم‌گیری درباره‌ی منافع ملی است. اقلیت نمی‌تواند بگوید چون نظر آن‌ها اجرا نشده پس کشور و نظام از بین رفته است.

وی با انتقاد از سیستم نیمه پارلمانی،‌ نیمه ریاستی نظام جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ اگر مقرر شد روزی قانون اساسی بازنگری شود باید به این مسأله توجه شود که در قانون اساسی گفته شده رئیس‌جمهور مجری قانون اساسی است، چون این جمله قابل تفسیر است و رئیس‌جمهور می‌تواند بگوید وظیفه‌ی دیگر قوا نیز به رئیس‌جمهور مرتبط است. در واقع احمدی‌نژاد بر همین اساس قوانین مجلس را اجرا نمی‌کرد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با انتقاد از مطرح شدن انکار هولوکاست توسط احمدی‌نژاد گفت:‌ هولوکاست یکی از مقدسات کشورهای اروپایی است و مخالفت با آن یعنی مخالفت با کل کشورهای اروپایی. بنابراین مطرح کردن آن اقدامی خلاف منافع ملی است. البته انکار هولوکاست با دفاع از غزه متفاوت است، چون در خود کشورهای اروپایی در جنگ اخیر غزه تظاهرات فراوانی برگزار شد و آن‌ها نیز مخالفت خود را با این نسل‌کشی اعلام کردند.

کواکبیان درباره مسأله‌ی توقف تولید اورانیوم 20 درصد نیز گفت: ما به اورانیوم 20 درصد نیاز نداشتیم و اگر غرب این اورانیوم را در اختیار ما قرار داده بود ما هیچ‌گاه آن را تولید نمی‌کردیم. ما اکنون فناوری غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم را در اختیار داریم هم‌چنین می‌توانیم این اورانیوم را از بازار بین‌المللی تهیه کنیم بنابراین توقف تولید اورانیوم 20 درصد مسأله‌ی پیچیده‌ای نیست و نباید ایجاد نگرانی کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی نسبت منافع امت واحده‌ی اسلامی و منافع ملی نیز خاطرنشان کرد: ما در سوریه هم براساس منافع ملی و هم براساس ایدئولوژی خود یعنی دفاع از مسلمانان می‌جنگیدیم. دشمن به‌دنبال از بین بردن نظام سوریه بود تا از سویی به محور مقاومت ضربه وارد کند و از سوی دیگر فشار را بر ایران بیشتر کند.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری یادآور شد: دفاع از مسلمانان جهان می‌تواند توسط جمهوری اسلامی با ابزار دیپلماسی انجام شود. در زمان اشغال لبنان در سال 1982 امام پس از آگاه شدن از اعزام نیرو به این کشور مخالفت خود را اعلام کرد. من معتقدم با تعریف و تبیین منافع ملی می‌توان منافع ملی با منافع امت واحده را تطبیق داد و در این زمینه‌، تعارضی ایجاد نمی‌شود.

انتهای پیام

کد N497325

وبگردی