آفتاب

ˈتب دنگیˈ پایتخت نشینان پاکستان را تهدید می کند

ˈتب دنگیˈ پایتخت نشینان پاکستان را تهدید می کند

اسلام آباد – ایرنا – منابع پزشکی پاکستان به تازگی نسبت به خطر شیوع ویروس خطرناک ˈتب دنگیˈ در منطقه محل تحصن مخالفان و پراکنده شدن آن در تمام شهر هشدار داده اند.

روزنامه انگلیسی زبان 'داون' چاپ پاکستان روز پنحشنبه نوشت: دکتر جواد اکرم از کارشناسان وزارت بهداشت و درمان پاکستان گفته است به دلیل اینکه مدت یک ماه است تحصن های گسترده در 'منطقه قرمز' اسلام آباد ادامه دارد، به دلیل جمع شدن زباله ها و رعایت نشدن اصول بهداشتی در این منطقه از سوی تحصن کنندگان، خطر شیوع ویروس 'تب دنگی' در این منطقه جدی است.

این کارشناس بهداشت و درمان پاکستان گفته است: با توجه به بارندگی های اخیر در اسلام آباد که بطور طبیعی افزایش پشه ها را به دنبال دارد، پشه ها می توانند ناقل ویروس این بیماری خطرناک از منطقه قرمز اسلام آباد به همه نقاط این شهر باشند.

این موضوع در یک کارگاه آموزشی درباره مسایل مربوط به تب دنگی که به تازگی از سوی سازمان جهانی بهداشت در اسلام آباد برگزار شده بود، مطرح شد.

دکتر جواد اکرم در این کارگاه آموزشی اعلام کرد که شرایط آب و هوایی کنونی اسلام آباد برای تولید مثل و ازدیاد پشه ها بسیار مساعد است و این موضوع می تواند در شیوع سریع ویروس تب دنگی بسیار موثر باشد.

این کارشناس که در حضور بیش از 250 نفر از پزشکان پاکستان سخن می گفت، افزود: تحصن کنندگان در منطقه قرمز پایتخت توجهی به مسایل بهداشتی ندارند و به دلیل این که تعداد زیادی از این افراد از شهرهای مختلف به اسلام آباد آمده اند و امکاناتی نظیر سرویس های بهداشتی کافی ندارند، تبعات ناشی از آن می تواند زمینه بسیار مساعدی را برای شیوع بیماری تب دنگی ایجاد کند.

این بیماری از طریق پشه ای به نام 'آئدس' به انسان منتقل می شود. این پشه به 'ببر آسیایی' مشهور شده است.

علایم این بیماری سردرد، کمردرد و پشت درد، تب معمولاً شدید و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت های مختلف بدن است. بیمار بایستی فوراً در بیمارستان مداوا شود در غیر این صورت امکان مرگ وی وجود دارد.

آساق*1*272**1723/1275
کد N497088

وبگردی