آفتاب
آیت‌الله علم‌الهدی خبر داد

تشکیل ستاد ساماندهی مسائل فرهنگی حاشیه شهر مشهد

تشکیل ستاد ساماندهی مسائل فرهنگی حاشیه شهر مشهد

امام جمعه مشهد گفت: ستاد ساماندهی مسائل فرهنگی حاشیه شهر مشهد تشکیل و کمیته‌های آن شنبه آینده اعلام موجودیت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه خراسان، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در همایش مردمی تشکل‌های فرهنگی حاشیه شهر مشهد که در فرهنگسرای غدیر برگزار شد، با اعلام این خبر تصریح کرد: در مسائل حاشیه شهر، چند نکته قابل توجه است. آنچه امروز در مسائل حاشیه شهر مورد توجه قرار می‌گیرد، معلول‌ها است و کسی که درصدد بررسی علت‌ها برنمی‌آید. در حال حاضر تنها چیزی که به چشم می‌آید، حاکمیت یک جریان فقیر همراه با فساد در حاشیه شهر است.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه تضعیف شعائر دینی در برابر احتمال برخوردهای حساب‌شده از اطراف به داخل شهر مشهد، دغدغه ایجاد می‌کند، اظهار کرد: علت این معلول‌ها که ناشی از همان ضعف عدم مدیریت در ساختار شهری طی سالیان گذشته بوده، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: مشکلات امروز حاشیه شهر مشهد در هیچ شهری از کشور وجود ندارد؛ در حالی که در همه شهرها جریان‌های فساد و مواد مخدر موجود است. علت تمامی مشکلات امروز حاشیه شهر مشهد ضعف مدیریت شهری در یک مقطع زمانی بوده که به توسعه شهری و جریان مهاجرت‌ها به داخل شهر توجهی نشده است.

علم‌الهدی مشهد را یک شهر فرا ملی دانست و خاطرنشان کرد: اگر بنا باشد این شهر با وجود 25 میلیون زائر به‌عنوان یک شهر شماره دو تلقی شود و این‌گونه به آن اعتبارات تخصیص یابد، آن‌گاه مدیریت شهر سخت می‌شود.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه در این صورت مشکلات جدید به‌وجود می‌آید، افزود: در این شرایط مدیریت شهری نمی‌داند به مسائل مدیریتی شهر برسد یا به مشکلات را رفع کند. عامل اصلی مشکلات حاشیه شهر همچنان ادامه دارد. وقتی در این شرایط بخواهیم با معلول برخورد کنیم، در حالی‌که عامل اصلی مشکلات همچنان ادامه دارد قطعا به جایی نمی‌رسیم.

وی افزود: در حال حاضر یک ستاد متشکل از چند کمیته تشکیل شده که هر کمیته این ستاد از سوی دو دستگاه اجرایی استان راهبری می‌شود و دبیر این ستاد نیز نماینده ولی فقیه در سپاه امام رضا(ع) است. تشکل‌های فرهنگی که می‌خواهند اقدام به اجرای برنامه‌های خود در حاشیه شهر کنند، ضروری است که با این ستاد هماهنگی لازم را انجام دهند تا علاوه بر تأمین منابع و امکانات مالی لازم، شاهد هم‌افزایی در حل مسائل فرهنگی حاشیه شهر باشیم.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: از اول پیروزی انقلاب اسلامی، بار انقلاب روی دوش طبقه مستضعف جامعه بوده است. بنده از روز اول به شهردار و اعضای شورای شهر نیز گفتم که دغدغه من این است که شیب مشهد حل شود؛ درست نیست که در مناطق برخوردار نظیر میدان فلسطین و بلوار ملک‌آباد شاهد چمن‌کاری‌های متنوع و چراغ‌های رنگارنگ باشیم و در منطقه دیگر شاهد خیابان‌های گنداب گونه.

علم‌الهدی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان مشهد و خراسان رضوی گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار از کارهای خوب شهردار مشهد تشکر کردند و به طور صریح فرمودند که ساخت و سازهای نامتناسب شهر مشهد باید اصلاح شود. بنده نیز در این دیدار و در محضر رهبر معظم انقلاب به شهردار مشهد تاکید کردم که بنا بر این دستور رهبری باید تمامی پروانه‌های صادرشده در گذشه برای ساخت و سازهای نامتناسب از درجه اعتبار ساقط شود.

وی در ادامه افزود: مسئولان اگر اراده‌ای برای اجرای برنامه‌های فرهنگی در حاشیه شهر داشته باشند استعداد برای اجرای این برنامه‌ها در همان حاشیه شهر وجود دارد؛ اینکه برخی سیاه‌نمایی می‌کنند که حاشیه شهر را جریان‌های خارجی گرفته‌اند واقعیت ندارد. اکثریت ساکنان حاشیه شهر با اینکه مهاجرند اما از طبقه مستضعف جامعه و مردمانی ولایی هستند.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: باید استعدادهای حاشیه شهر را به فعلیت رساند و این امر در گرو حمایت مسئولان از تشکل‌ها و نهادهای مردمی این مناطق است. بدون شک اگر در جریان توسعه ظهور و بروز جریان ولایی حرکت کنیم، مفاسد اخلاقی نیز به حاشیه رانده می‌شوند.

علم‌الهدی ادامه داد: روز شنبه کمیته‌های ستاد ساماندهی مسائل فرهنگی حاشیه شهر مشهد اعلام موجودیت می‌کنند.

انتهای پیام

کد N497032

وبگردی