آفتاب

روایت علیرضا زاکانی از قرارداد کرسنت

روایت علیرضا زاکانی از قرارداد کرسنت

یک نماینده مجلس شورای اسلامی از قرارداد کرسنت به عنوان قراردادی جبران‌ناپذیر یاد کرد که باید از پیشگاه مردم بابت رخ دادن آن عذرخواهی کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیرضا زاکانی در نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور، دفتر تحکیم وحدت در مورد ابعاد پیدا و پنهان قرارداد کرسنت و با بیان این که امیدوارم مجلس و دولت در مبارزه با مفاسد بین مسئولین مختلف تبعیض قائل نشود اظهار کرد: نفت به عنوان محلی که اقتصاد کشور بر پایه آن اداره می‌شود شاهد قراردادهای بسیاری در این زمینه بوده که ده‌ها میلیارد به کشور آسیب زده است.

وی با اشاره به تاریخچه قرارداد کرسنت خاطرنشان کرد که «این قرارداد مقدمات طولانی‌ای دارد که اگر بخواهیم به آن توجه کنیم باید به زمان‌هایی که ایران مشغول جنگ تحمیلی بود اشاره کنیم» و با انتقاد از تصمیمات زنگنه در مورد این قرارداد و برخورد صورت گرفته با تصمیم شورای عالی اقتصاد کشوردر آن زمان گفت: یکی از خطاهای اولیه شکستن همین چارچوب‌هایی است که منافع کشور را تامین می‌کرد..

وی معتقد است: تا امروز از صدها میلیارد دلار به خاطر قرارداد کرسنت محروم شده‌ایم. این شرکت برای 25 سال با ایران قراردادی عقد کرد که حکایت بسیار زشتی در میان قراردادهای نفتی ما است که در آن فساد مشهود است.

وی در عین حال در بخشی از سخنانش با اشاره به شکایت‌های ایران در مورد قرارداد کرسنت گفت: این که عده‌ای اظهار می‌کردند در این قرارداد فساد وجود دارد و عده‌ای می‌گفتند فسادی نیست باعث شد تا منافع کشور به خطر بیفتد و دادگاه لاهه از آن مصاحبه‌های آگهی‌وار علیه ما استفاده کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد که این مسایل را قبل از رای اعتماد به وزیر نفت هم یادآور شده و به او گفته است پذیرفتن مسوولیت این وزارتخانه به صلاح نیست.

وی پرداختن به موضوع کرسنت را به نفع کشور دانست و ابراز عقیده کرد: ما برای مبارزه با مفاسد اقتصادی و حفظ منافع ملی به این موضوع می‌پردازیم. شورای عالی امنیت نیز با اصل این پرونده مشکلی ندارد. مشکلی دروغ‌هایی است که به نفع شرکت کرسنت گفته‌اند.

وی گفت: اصل این قرارداد معلوم بود که تلخ است. شرکت کرسنت نتوانست تعهدات خودش را عمل کند. ایران می‌توانست با توجه به اصل قرارداد زمانی که تعهدات کرسنت برآورده نشد این قرارداد را منقضی کند. اشکال این بود که آقای زنگنه این شکایت را نکردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همیشه اتفاقات تلخ در بحران‌ها اتفاق می‌افتد گفت: در سال پایانی دفاع مقدس طرف ایرانی این انتقال را به شرکت کرسنت پذیرفت. از همان فرصت استفاده شد تا رأی مردم مشخص شود و الحاقیه شماره شش نیز امضا شود. اساس این قرارداد طبق برآوردها به صورت سرجمع 100 میلیارد دلار منفعت را از کشور گرفت. امروز در گام بعدی نیز همچنان داریم خسران هزینه می‌کنیم.

وی بار دیگر از وزیر نفت انتقاد کرد و گفت: امروز آن کسانی که این قرارداد را امضاء کرده‌اند مسئولان کشور هستند.

وی با بیان این که «امروز نیاز به یک عظم ملی داریم تا این مشکلات برطرف شود،» ابراز عقیده کرد: کار به دست شورای عالی امنیت است ما در مجلس نیز آمادگی داریم تا جلوی چنین تعهدات ننگینی را بگیریم. امیدوارم این عظم در مجلس و دولت به گونه‌ای باشد تا با تمام مفاسد مبارزه کند. درست است که قرارداد کرسنت جبران‌پذیر نیست اما باید از حضور مردم ایران عذرخواهی شود.

انتهای پیام

کد N496952

وبگردی