آفتاب

مطهری: استقلال مکتب اسلام از استقلال فرهنگی برایمان مهم‌تر بود

مطهری: استقلال مکتب اسلام از استقلال فرهنگی برایمان مهم‌تر بود

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: استقلال مکتب اسلام که پس از انقلاب به‌دست آوردیم از استقلال فرهنگی و استقلال سیاسی و اقتصادی برایمان واجب‌تر و مهم‌تر بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی مطهری در نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور، تحکیم وحدت اظهار کرد: شعار اصلی انقلاب و آنچه که مردم در دوران نهضت اسلامی می‌خواستند، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود. استقلال اعم از استقلال‌ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است. آزادی نیز به معنای استقلال تعریف می‌شود یعنی به دیگر جنبه‌های اجتماعی مانند آزادی بیان و آزادی اجتماعی ربط پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: همان‌طور که فرد می‌تواند استقلال داشته باشد یا نه، مانند یک برده و یا یک آقا ملت هم می‌توانند مستقل و یا در بند باشند. قبل از انقلاب ایران یک کشور وابسته بود.

وی در ادامه با اشاره به وابستگی ایران در دوران پهلوی گفت: به بهانه حفظ منطقه، ایران را به عنوان ژاندارم منطقه مطرح کرده بودند. نفتش را می‌فروختند، بخش ناچیزی از آن را به ایران می‌دانند و بقیه را برای خودشان برمی‌داشتند تازه به جای پول هم به ایران اسلحه می‌دادند یعنی ما در آن زمان نمی‌توانستیم برای خودمان تصمیم بگیریم حتی نمی‌توانستیم تصمیم بگیریم چه مقدار گندم و برنج بکاریم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت حفظ استقلال فرهنگی خاطرنشان کرد: استقلال فرهنگی از استقلای سیاسی و اقتصادی نیز مهم‌تر است در واقع بدون اقتصاد فرهنگی، اقتصادی سیاسی و اقتصادی محقق نمی‌شود. فرهنگ یک نوع تمدن است، تمدن مظهر پیشرفت علمی و فنی است البته منظورم از علم، علوم تجربی است اما فرهنگ یک مقوله جداست به مجموعه فکر، عقل، مذهب، اخلاق یک قوم فرهنگ می‌گویند.

وی با بیان اینکه استعمار در مقابل استقلال قرار دارد تصریح کرد: استعمار سیاسی، اقتصادی، فرهنگی در مقابل مفهوم استقلال قرار می‌گیرد. از نظر شهید مطهری استعمار فرهنگی که خطرناک‌ترین نوع استعمار است مانند استصباء است. استصباء بیشتر در حیوانات دیده می‌شود زمانی که حیوان ضعیف در مقابل یک حیوان قوی قرار می‌گیرد و راه فرار ندارد خودش را به حیوان قوی می‌بازد و تسلیم می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: در مقابله با فرهنگ بیگانه نیز ملت استعمارشده همین‌گونه هستند. هر نوع سبک پوشش و فرهنگی را از غریبه می‌پذیرند. علوم و فنون از این مکتب جداست زیرا نتیجه تلاش بشر است.

وی همچنین تصریح کرد: اگر می‌بینید امروز علوم و فنون غربی‌ها از ما قوی‌تر است به این معنی نیست که مبدأ این علوم از آنجا آغاز شده زمانی که آن‌ها در دوران توحش به سر می‌بردند ما مکتب اسلامی را صادر می‌کردیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت وجود فرهنگ در هر جامعه‌ای یادآور شد: هر ملتی که فرهنگ داشته باشد حق حیات دارد و هر ملتی که فرهنگ نداشته باشد مجبور است تحت سلطه کشورهای دیگر قرار بگیرد. از اینجا نتیجه می‌گیریم که استقلال فرهنگی از همه چیز مهم‌تر است. اوایل انقلاب عده‌ای فکر می‌کردند که مارکسیسم علم مبارزه است و با وجود آنکه مسلمان بودند می‌بایست از این علم استفاده کنند اما این علم در وهله اول نافی وجود خداست پس از این قسمت نیز می‌توان نتیجه گرفت که استقلال مکتبی از استقلال فرهنگی هم واجب‌تر است.

وی در پایان در پاسخ به پرسش دانشجویی مبنی بر عملکرد کمیسیون فرهنگی مجلس در چند سال گذشته گفت: نمی‌شود انتظار داشت تمام کارهای کشور از طریق قانون و با زور انجام شود درست است که خیلی کارها را باید انجام می‌دادیم اما مسئله حجاب، پهنای باند، سرعت اینترنت از مسائل فرهنگی است. درست است که نباید وزیر فرهنگ و ارشاد و رئیس صدا و سیما از آدم‌های سیاسی انتخاب شود باید آن‌ها فرهنگی باشند.

انتهای پیام

کد N496936

وبگردی