آفتاب

گزارش سازمان منع سلاح شیمیایی در خصوص استفاده مجدد از گاز کلر در سوریه

گزارش سازمان منع سلاح شیمیایی در خصوص استفاده مجدد از گاز کلر در سوریه

سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی ادعا کرد که بازرسان آن به اسنادی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد در سوریه بار دیگر از گاز کلر استفاده شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اینترنتی ایلاف، سازمان منع استفاده از سلاح‌ شیمیایی در گزارش تیم حقیقت یاب خود تاکید کرد که این سازمان در بررسی‌های خود کاهش قابل ملاحظه‌ای حملات با استفاده از گاز کلر را در ماه‌های مه، ژوئن و ژوئیه مشاهده کرده اما این گروه هم اکنون در حال بررسی ادعاهای جدید در خصوص این حملات در ماه اوت است. این تیم گروه خاصی را به استفاده از این گاز سمی متهم نکرده است.

تیم حقیقت یاب گزارش داد که گاز کلر چه به صورت خالص یا ترکیبی یک ماده شیمیایی سمی است که در حملات اخیر در سوریه از آن استفاده شده است.

در همین راستا مایکل لوهان، سخنگوی سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی اعلام کرد که تحقیقات در خصوص ادعاهای جدید در این باره در حال اتمام است.

در گزارش این سازمان آمده است که در حملات اخیر به روستاها و مناطق واقع در شمال سوریه از گاز کلر استفاده شده و تیم حقیقت یاب این سازمان در حال جمع آوری اطلاعات از قربیانیان حادثه، پزشکان و شاهدان عینی در جریان این حملات است و اسناد پزشکی و نوارهای ویدیویی را نیز در این خصوص بررسی کرده است.

با توجه به منشور سلاح شیمیایی در سال 1997 میلادی استفاده از گاز کلر که یک ماده شیمیایی محسوب می‌شود، ممنوع است.

پیشتر نظام سوریه توافق کرد که بیش از 3100 تن از سلاح‌های شیمیایی خود را تحویل دهد و به منظور ممانعت از حملات آمریکا به کشورش تاسیسات تولیدی خود در این خصوص را منهدم کرد.

انتهای پیام

کد N496861

وبگردی