آفتاب

وزیر انرژی ترکیه: تا پایان سال در خصوص نرخ گاز با ایران به توافق می رسیم

وزیر انرژی ترکیه: تا پایان سال در خصوص نرخ گاز با ایران به توافق می رسیم

آنکارا – ایرنا – ˈتانر یلدیزˈ وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در مجلس این کشور ابراز امیدواری کرد که اختلافات ایران و ترکیه در خصوص نرخ گاز طبیعی تا پایان سال جاری میلادی حل وفصل شود و دوطرف به توافقی در این زمینه دست یابند.

به گزارش ایرنا، تانر یلدیز این مطلب را در مجمع عمومی مجلس ترکیه و در جریان مذاکرات مربوط به تصویب قرارداد کشوری بین ترکیه و جمهوری آذربایجان در چارچوب طرح خط لوله گاز ترانس آناتولی موسوم به TANAP، در پاسخ به سووال نمایندگان مخالف عنوان کرد.

ترکیه در پی بی نتیجه ماندن مذاکراتش با ایران در خصوص تعدیل در نرخ گاز، با ادعای اینکه گرانترین گاز را از ایران وارد می کند، موضوع را به دیوان داوری بین المللی منتقل کرده است. انتظار می رود پرونده شکایت ترکیه در این دیوان تا آخر ماه جاری به پایان رسیده و این دیوان تا آخر سالجاری میلادی نظرش را در این زمینه اعلام کند.

تانر یلدیز در سخنان خود در صحن مجلس ترکیه گفت: دولت آنکارا به همکاری در طرح های انرژی اهمیت زیادی قائل است و تصمیم دارد این پروژه ها را با روسیه، آذربایجان و ایران و تا حتی امکان با ترکمنستان و عراق توسعه دهد.

وی افزود: پروژه انتقال گاز مصر از طریق سوریه به ترکیه نیز مطرح بود که به علت جنگ داخلی در آن کشور فعلا راکد مانده است.

یلدیز افزود: ترکیه به واسطه شرکت های دولتی و خصوصی از خط جریان آبی در زیر دریای سیاه، سالانه 16 میلیارد مترمکعب گاز از روسیه بطور مستقیم وارد می کند و از خط غربی نیز سالانه 14 میلیارد مترمکعب گاز از آن کشور تامین می کند.

وزیر انرژی ترکیه گفت: از ایران نیز سالانه 10 میلیارد مترمکعب و از جمهوری آذربایجان 6.6 میلیارد مترمکعب گاز وارد ترکیه می شود. همچنین از کشورهای الجزایر و نیجریه نیز گاز طیبعی مایع شده تامین می شود.

وی حجم پیمانهای ترکیه برای واردات سالانه گاز به این کشور را 50 میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: نیاز فعلی ترکیه سالانه بین 46 تا 48 میلیارد مترمکعب است. این کشور بخش مهمی از این گاز را نیز در نیروگاههای تولید برق استفاده می کند.

در این میان یکی از نمایندگان مخالف گفت: چرا ترکیه گرانترین گاز را از جمهوری آذربایجان خریداری می کند که وی در پاسخ گفت: این درست نیست و ترکیه گرانترین گاز را از ایران خریداری می کند و اعتراض خود را به این مساله نیز مطرح و اقداماتی برای تعدیل در نرخ گاز ایران نیز انجام داده است.

وی مدعی شد که مذاکرات وزارتخانه متبوعش با ایران برای کاهش نرخ گاز صادراتی نتیجه ای نداده است و از این رو ترکیه به دیوان داوری بین المللی شکایت کرده است.

یلدیز گفت: در بازارهای بین المللی نرخ گاز محرمانه است و اعلام نمی شود و اعلام نرخ گاز صادراتی ایران به ترکیه توسط وی نقض مقررات بین المللی خواهد شد.

وی اضافه کرد: رسیدگی به پرونده شکایت ترکیه در دیوان داوری بین المللی در شرف اتمام است و جلسه نهایی در آخر این ماه انجام خواهد شد و انتظار می رود تا پایان سال نتیجه قطعی شود، لذا امیدواریم تا پایان سال به توافقی در این زمینه برسیم.

خاورم/2011**1275
کد N496853

وبگردی