آفتاب
گزارش خبری/

گامهای معکوس آمریکا برای از بین بردن داعش/ واشنگتن به دنبال جبران اشتباهاتش در سوریه است

گامهای معکوس آمریکا برای از بین بردن داعش/ واشنگتن به دنبال جبران اشتباهاتش در سوریه است

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: طرحی که با عنوان راهبرد جدید آمریکا علیه داعش از سوی رئیس جمهوری این کشور اعلام شد صرفنظر از موارد تکراری با تاکید بر لزوم مقابله با داعش در سوریه، به عنوان تلاشی برای جبران اشتباهات پیشین واشنگتن در حمایت از تروریست های مخالف "بشار اسد" به شمار می رود.

راهبرد جدید آمریکا علیه داعش در حالی از سوی "باراک اوباما" اعلام شد که در واقع پیش از این عملی شده بود. این مسئله در گزارشی که روز گذشته از سوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام شد به خوبی روشن می شود. بر این اساس جنگنده ها و پهپادهای ارتش آمریکا در عملیاتی که از هشتم آگوست (هفدهم مرداد) در شمال عراق آغاز شده 154 بار به پرواز درآمده و طی آن 212 موضع تروریست ها را هدف قرار داده اند. در این عملیات 162 خودرو، 21 سامانه نظامی و 29 تاسیسات متعلق به داعش و نیز شماری از مراکز فرماندهی و دیده بانی تروریست ها منهدم شده است.

با این حساب طرحی که در سیزدهمین سالروز حملات 11 سپتامبر به عنوان راهبرد جدید آمریکا علیه ترویسم اعلام شده، مطلب جدیدی ندارد چرا که مفاد 4 گانه آن تا کنون کم و پیش در عراق به اجرا گذاشته شده است. آنچه که در این میان اقدامی جدید از سوی آمریکا به شمار می رود، تغییر رویکرد واشنگتن در مورد معارضان سوری است. طبق گفته اوباما، آمریکا دیگر از داعش حمایت نکرده و برعکس به حمایت از گروه هایی خواهد پرداخت که به عنوان بازدارنده در مقابل این تروریست های خطرناک عمل کنند. وی به صراحت از کمک مالی و نظامی آمریکا به گروه هایی در سوریه که به ادعای وی "میانه رو" هستند خبر داد.

رونامه نیویورک تایمز در همین راستا گزارش داد نمایندگان دمکرات کنگره آمریکا در حال تهیه پیش نویس طرحی هستند که عملیات آموزش و تجهیز گروه های ضد داعش در سوریه را قانونی کنند. هر چند اوباما تاکید کرده که برای گسترش فعالیت های به اصطلاح ضدتروریستی آمریکا علیه داعش نیازی به تایید کنگره نمی بیند اما این اقدام نمایندگان دمکرات می تواند تاییدی بر اقدامات دولت آمریکا با قانونی جلوه دادن آن باشد.

برخی رسانه ها راهبرد جدید آمریکا علیه داعش را در راستای درخواست دولت جدید عراق برای حمایت بین المللی از جبهه مبارزه با تروریسم در این کشور عنوان کرده اند. خبرگزاری آلمان در این خصوص نوشته است: "حیدر العبادی" نخست وزیر جدید عراق از جامعه جهانی خواسته است کشورش را در مبارزه علیه تروریست های داعش یاری دهند. وی در گفتگو با "جان کری" وزیر خارجه آمریکا در بغداد با تاکید بر این که تروریسم تمام کشورهای منطقه را تهدید می کند از آمریکا و همپیمانانش خواسته است از گسترش این "غده سرطانی" جلوگیری کنند.

وزیر خارجه آمریکا روز گذشته طی سفری غیرمنتظره وارد بغداد شد. این سفر که تنها دو روز پس از رای اعتماد پارلمان عراق به دولت العبادی انجام می گیرد نشان دهنده همگامی آمریکا با روند سیاسی جدید و به نوعی حمایت از دولت جدید این کشور است. آمریکایی ها امیدوارند با شکل گیری دولت جدیدی متشکل از شیعیان، سنی ها و کردها، عراق بتواند به شکلی منسجم و قدرتمند به مقابله با خطر داعش بپردازد. کری با اشاره به طرح های العبادی در این راستا، از پیشرفت های عراق در آموزش و آماده سازی نیروهای نظامی برای مقابله با تروریسم استقبال کرد.

این مقام آمریکایی در عین حال با بیان این که واشنگتن و جامعه جهانی در مقابل اقدامات منزجر کننده ای که داعش در عراق مرتکب می شود سکوت نخواهند کرد اطمینان داد ائتلاف جهانی به این باور رسیده است که باید خطر داعش هر چه سریعتر برطرف گردد. کری پس از اعراق راهی اردن شد تا به مقامات این کشور نیز اطمینان دهد که کشورش تصمیم گرفته از گسترش بیشتر خطر مذکور جلوگیری کند. انتظار می رود مواردی که در این دو کشور مطرح شده در عربستان که مقصد بعدی کری است، نیز تکرار شود. سفر دو روزه وزیر خارجه آمریکا به منطقه در واقع به منظور رفع نگرانی ها در بین همپیمانان منطقه ای آمریکا و تاکیدی بر طرح راهبردی جدید این کشور علیه داعش به شمار می رود.

مقامات آمریکایی در اظهارات خود همپیمانان این کشور را نیز به کارزار مقابله با تروریسم فراخوانده اند که این مسئله واکنش هایی را در بین کشورهای اروپایی برانگیخته است. در همین رابطه "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان بر لزوم شکل گیری یک اتحاد بین المللی علیه تروریسم تاکید کرده است. این سیاستمدار حزب دمکرات مسیحی آلمان طی سخنانی در پارلمان این کشور گفت: نبرد با داعش نیازمند اقدام مصمم و قاطعانه تمام کشورهایی است که مخالف سرکوب دگراندیشان و کشتار وحشیانه اقلیت ها هستند. وی همچنین از آمادگی جامعه جهانی برای ایستادن در برابر تروریست های داعش خبر داد.

آلمان پیشتر در نشست جمعه گذشته سران ناتو در انگلیس نیز خواهان شکل گیری ائتلافی بین المللی علیه داعش شده بود. با این حال هنوز تصمیمی از سوی کشورهای اروپایی در این خصوص اتخاذ نشده است. "روبرت پینوتی" وزیر دفاع ایتالیا طی نشست روز چهارشنبه با همتایان اروپایی اش با بیان این که "هنوز وظیفه دقیقی در این خصوص تعریف نشده است" بر نبود نقشه دقیقی از سوی اتحادیه اروپا برای پیوستن به آمریکا در این نبرد، صحه گذاشته است. به این ترتیب آنچه که به عنوان شکل گیری "ائتلاف بین المللی" از سوی افرادی مانند مرکل مطرح می شود، همچنان در حد وعده باقی مانده و به مرحله عمل نرسیده است.

برخی تحلیلگران بر این باورند که اوباما با اظهارات اخیر خود در تلاش است ماموریت نظامی کنونی ارتش آمریکا در عراق را به نوعی برای افکار عمومی کشورش توجیه و شهروندان را برای ماموریت نظامی طولانی مدت احتمالی در این کشور آماده کند. این سخنان همچنین پاسخ به منتقدانی به شمار می رود که معتقدند رویکرد منفعلانه و تعلل دولت آمریکا موجب قدرت گیری تروریست ها در سوریه و عراق شده است. وی قرار است امروز از طرح راهبردی جدید خود برای کنگره پرده برداری کرده و جزئیات بیشتری از آن را در اختیار نمایندگان قرار دهد.

کد N496852

وبگردی