آفتاب

تصویب موافقت نامه تجارت ترجیحی میان تهران - آنکارا در مجلس ترکیه

تصویب موافقت نامه تجارت ترجیحی میان تهران - آنکارا در مجلس ترکیه

آنکارا – ایرنا – مجلس ملی ترکیه در نشست فوق العاده خود، موافقت نامه تجارت ترجیحی میان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه را که انتظار می رود فصل نوینی در مبادلات بازرگانی دو کشور باز کرده و گامی به سوی آزاد سازی تجارت بین دوکشور شود، تصویب کرد.

به گزارش ایرنا، این موافقتنامه پس از 30 سال مذاکره بین دو طرف در فروردین ماه سال جاری در تهران امضا شد.

برای اجرایی شدن این موافقتنامه، بایستی مجالس شورای اسلامی ایران و مجلس ملی ترکیه، آن را تصویب می کردند.

فرایند اجرایی این موافقتنامه در ایران پیشتر به پایان رسیده بود و با مصوبه مجلس و تائید رئیس جمهوری ترکیه انتظار می رود به زودی اجرایی شود.

مجلس ترکیه با فراخوان 'جمیل چیچک' رئیس مجلس و با دستور کار محدودی از جمله بررسی موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران - ترکیه تشکیل جلسه داده بود که دوباره تعطیل شد. تعطیلات تابستانی مجلس ترکیه تا اول اکتبر ادامه خواهد داشت.

دوره قانونگذاری جدید در ترکیه در اول اکتبر شروع می شود. امسال آخرین سال مجلس فعلی ترکیه است و در خرداد ماه آینده انتخابات عمومی برگزار خواهد شد.

خانم 'عایشه نور باغچه لی' نایب رئیس مجلس ترکیه از حزب حاکم عدالت و توسعه پس از بررسی و تصویب این موافقتنامه به کار جلسه فوق العاده خاتمه داد.

این موافقتنامه در فروردین ماه گذشته در تهران توسط محمود واعظی وزیر ارتباطات و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و ترکیه و 'جودت یلماز' وزیر توسعه و رئیس طرف ترک این کمیسیون امضا شده بود.

در سفر خرداد ماه گذشته حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به ترکیه که اولین نشست شورای عالی همکاری راهبردی دو کشور نیز برگزار شد، ایران اتمام پروسه حقوقی این موافقتنامه را اعلام کرد و طرف ترک نیز اعلام کرده بود موضوع در دستور کار فوری مجلس قرار دارد.

مصوبه مجلس ترکیه بایستی ظرف 15 روز توسط رئیس جمهوری این کشور بررسی و تایید شده و به نخست وزیری ارجاع داده شود. نخست وزیری ترکیه نیز این مصوبه را در روزنامه رسمی منتشر خواهد کرد تا اجرایی شود.

با این موافقتنامه دو طرف فهرستی از کالا را مبادله کرده اند که شامل تخفیف در مالیات گمرکی خواهد شد. فهرست کالاهایی که ایران به ترکیه داده، 140 مورد و عموما شامل محصولات کشاورزی و صنایع غذایی است و فهرست کالاهایی که ترکیه به ایران داده شامل 220 قلم تولیدات صنعتی است.

موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه یکی از مهمترین موافقتنامه های تجارت ترجیحی ایران است که محدوده وسیعی از کالاهای صنعتی و کشاورزی را در بر می گیرد.

این موافقتنامه امکان ایجاد تنوع در بازار ایران، جذب سرمایه گذاری خارجی و رقابتی شدن صنایع داخلی و رفع موانع گمرکی برای حضور کالاهای ایرانی و رقابتی شدن قیمت کالای ایرانی در بازار ترکیه را فراهم می نماید.

انگیزه انعقاد موافقتنامه برپایی نظام ترجیحات تجاری بین ایران و ترکیه، رفتن مرحله ای به سوی تعرفه صفر در مبادلات تجاری و انعقاد قرارداد تجارت آزاد بین دوکشور است.

خاورم/2011**1275
کد N496839

وبگردی