آفتاب

چالش‌های ائتلاف آمریکا علیه داعش از نگاه روزنامۀ القدس العربی

چالش‌های ائتلاف آمریکا علیه داعش از نگاه روزنامۀ القدس العربی

تسنیم نوشت:

هر چند آمریکا در تکاپوی تشکیل ائتلاف بین المللی علیه داعش است، اما این کار به سادگی امکان پذیر نبوده و چالش های زیادی پیش رو دارد از جمله اینکه چنانچه این نبرد به درازا بکشد، چه بسا واشنگتن حمایت افکار عمومی خود را از دست بدهد.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه القدس العربی، ائتلاف بین المللی علیه داعش که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از آن سخن می گوید، با چالش ها و خطرات زیادی روبه رو است که نشان می دهد تشکیل آن به آن سادگی که آمریکا اشاره دارد، نیست.

این چالش ها عبارتند از:
اول: اوباما تلاش دارد اعلام کند که شعله ور شدن جنگ جدید در عراق، جدول زمانی مشخصی نداشته و راهکارهایی که ضامن موفقیت آن باشد، وجود ندارد.
این در حالی است که اوباما پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری را مدیون این می داند که در آن زمان متعهد شد که نیروهای آمریکایی را از باتلاق عراق و افغانستان نجات می دهد.

طولانی شدن نبرد علیه داعش، مخالفت افکار عمومی آمریکا را رقم می زند
بنابراین هرچند افکار عمومی آمریکا اکنون حامی مقابله با داعش هستند، اما نمی خواهند بار دیگر گرفتار جنگی طولانی شوند، از همین رو اگر این نبرد به سرعت به موفقیت نرسد یا موجب کشته شدن نیروهای آمریکایی یا غیر نظامیان عراقی شود، عجیب نیست که حمایت افکار عمومی آمریکا نیز به سرعت از بین رود.
دوم: تاکید اوباما بر حمله علیه دولت اسلامی در عراق و شام در حالی است که از او خواسته شد توضیح دهد که چرا داعشی ها در سوریه هدف قرار نمی گیرند به ویژه اینکه کارشناسان نظامی اتفاق نظر دارند که محدود کردن حملات هوایی به داعشی ها در عراق موجب خواهد شد آنان از مرزها عبور کرده و به خاک سوریه بروند زیرا تروریست های داعش استان رقه را پایتخت خلافت خود اعلام کردند.

محدود شدن حمله به داعش در عراق، بدون توجیه است
همچنین محدود شدن حملات به محل استقرار داعش در عراق و خودداری از حمله به آنان در سوریه با قول و تعهد علنی اوباما منافات دارد زیرا وی متعهد شده بود که هر کس آمریکایی را مورد آزار قرار دهد، هر جا که باشد مورد مجازات قرار خواهد گرفت.
علاوه بر این تاکید کارشناسان حقوقی بر حق دفاع از خود بنابر قانون بین الملل به خوبی توجیه قانونی برای حملات هوایی علیه داعش در سوریه را فراهم می کند، از همین رو اوباما برای محدود کردن حمله به تروریست های داعش در عراق، توجیهی ندارد.

مشارکت غیر مستقیم مصر و ترکیه در نبرد آمریکا علیه داعش
سوم: گرچه اوباما برای دخالت نظامی در عراق به موافقت کنگره و یا سازمان ملل نیازی ندارد زیرا این اقدام را بنابر درخواست رسمی دولت قانونی عراق انجام می دهد اما تشکیل ائتلاف بین المللی و منطقه ای حتی با برخی از نزدیک ترین متحدان آمریکا به سادگی امکان پذیر نیست.
در همین ارتباط یک روزنامه تُرک نوشت: استفاده از پایگاه انجرلیک فقط به ماموریت انسانی محدود می شود و کمک های ترکیه نیز به طور اساسی در بخش اطلاعاتی و نیز حفظ امنیت مرزهای مشترک با عراق و سوریه خواهد بود تا از کمک به داعشی ها در نوار مرزی جلوگیری بعمل آید.
در مورد مصر نیز به نظر می رسد که با وجود ارائه تسهیلات لجستیکی به آمریکا در حملات هوایی علیه داعش، بعید است که در شرایط کنونی قاهره نیروهای خود را عازم عراق کند و در این حملات مشارکت مستقیم نخواهد داشت.
انگلیس برای مشارکت در حملات هوایی این پا و آن پا می‌کند
چهارم: در شرایطی که گفته می شود گروه تروریستی داعش علاوه بر در اختیار داشتن موشک های بالستیک، سلاح های شیمیایی در اختیار دارد، شروع حمله در منطقه ای که آمریکا در آن منافع و متحدان زیادی دارد و نتایج حاصل از آن غیر قابل پیش بینی است، به همین دلیل است که کشور بزرگی مانند انگلیس در مشارکت در حملات هوایی در کنار آمریکا، تردید دارد.
علاوه بر این هیچ تضمینی وجود ندارد که تاریخ دوباره تکرار نشود زیرا جنگی که جرج بوش از سال 2011 علیه تروریست به راه انداخت به عامل اصلی گسترش گروههای تروریستی تبدیل شد.

یکه تازی آمریکا در مقابله با تروریست، ممنوع
بنابر آنچه گفته شد آمریکا نباید به تنهایی راهبرد جنگ جدید را ترسیم کرده و در توزیع نقش ها و اقدامات آن یکه تازی کند، بلکه مقابله با داعش باید در چارچوب تلاشی گروهی و در چارچوب بین المللی صورت بگیرد و آغاز و پایان آن نیز مشخص باشد و همچنین مطمئن شد که این جنگ تحت عنوان مبارزه با تروریست به کشتار غیر نظامیان تبدیل نخواهد شد و از مشروعیت سازمان ملل نیز برخوردار باشد نه فقط تصمیم یکجانبه آمریکا.
نکته قابل توجه اینکه همزمان شدن سفر منطقه ای جان کری وزیر خارجه آمریکا با نشست کشورهای عربی در جده تحت عنوان مبارزه با تروریست، نشان می دهد که آمریکا در تلاش برای توزیع نقش ها در جنگ جدید در منطقه است و این ماموریتی است که اهمیت راهبردی بالایی دارد زیرا بخشی از آن مربوط به ایجاد توافق بین کشورهای عربی است که روابط آنان تا آنجا متشنج شده است که چه بسا تا قطع کامل روابط پیش برود.

عرب‌ها بنابر منافع خود از ائتلاف با آمریکا دست خواهند کشید
به هر حال کری بر خلاف شرایطی که معمولا در چنین مواردی وجود دارد، این بار در انتظار فرش قرمز نیست زیرا عربها می دانند که اگر آمریکا این راه را تا پایان ادامه نداده و تکمیل نکند چه بهای سنگینی خواهد داشت، بنابراین در صورتی که منافع آنان ایجاب کند، یک لحظه در کنار کشیدن از ائتلاف با نزدیک ترین و قدیمی ترین متحد خود تردید نخواهند کرد.

5252

کد N496818

وبگردی