آفتاب

افشاگری رسانه های پاکستان علیه عوامل دخیل در قاچاق سوخت از ایران

افشاگری رسانه های پاکستان علیه عوامل دخیل در قاچاق سوخت از ایران

اسلام آباد – ایرنا – ادامه معضل قاچاق سوخت از ایران به پاکستان، این روزها صدای اعتراض رسانه های پاکستانی را بیش از هر زمان دیگر بالا برده و کار به جایی رسیده که برخی روزنامه های پاکستانی اقدام به افشای نام شرکت ها و دستگاه های دخیل در این پدیده غیرقانونی می کنند.

روزنامه اردو زبان 'اکسپرس' چاپ اسلام آباد به تازگی در گزارشی اعلام کرده است: شرکت نفتی و پالایش 'بایکو' پاکستان (Byco) در قاچاق سوخت از ایران به پاکستان، بطور گسترده دست دارد.

در زمان حاضر، قیمت هر لیتر بنزین در پاکستان 106 روپیه و هر لیتر گازوئیل حدود 109 روپیه است. هر روپیه پاکستان تقریبا معادل 300 ریال ایران است.

با توجه به اینکه قیمت گازوییل در پاکستان بیش از هفت برابر قمیت آزاد آن در ایران و قیمت بنزین در پاکستان بیش از سه برابر قیمت بنزین آزاد در ایران است، قاچاق سوخت از ایران به پاکستان به تجارت غیرقانونی پرسود برای افراد سودجو تبدیل شده و بدلیل نبود کنترل کافی در مناطق مرزی به ویژه از سوی طرف پاکستانی، این پدیده به یک معضل تبدیل شده است.

بر اساس گزارش اکسپرس، 'لطف الله ورک' مدیر کل بخش حراست و اطلاعات سازمان آمار و مالیات پاکستان (FBR) در گزارشی، به 'طارق باجوا' رییس این نهاد ملی اعلام کرده است که شرکت نفتی و پالایش بایکو (سهام خاص) در قاچاق گازوییل از ایران به پاکستان دست دارد و با سوء استفاده از اختیارات قانونی خود، بطور مستقیم در این اقدام غیرقانونی نقش دارد.

مسوولان این شرکت نفتی تا کنون درباره این گزارش، اظهار نظر نکرده اند.

بنا بر این گزارش، بخش اطلاعات سازمان مالیات پاکستان، شواهد و اسناد قابل توجهی درباره دخالت مسوولان شرکت پالایش نفت بایکو در انتقال غیرقانونی گازوییل از ایران به پاکستان بدست آورده است.

روزنامه اکسپرس نوشت: در روزهای اخیر 120 هزار لیتر گازوییل قاچاق ایرانی در شهر کراچی کشف شد و پس از تحقیقات نهادهای گمرکی و مالیاتی، معلوم شد که عناصر وابسته به شرکت نفتی و پالایش بایکو در آن دست داشته اند.

این روزنامه اردو زبان به نقل از مسوولان سازمان مالیات پاکستان افزود: دست داشتن شرکت پالایشی بایکو در قاچاق سوخت ایران، خسارت شدیدی را به خزانه ملی پاکستان وارد کرده و در آینده نیز اگر از این گونه اقدام های غیرقانونی جلوگیری نشود، آثار زیان بار آن در نهایت متوجه معیشت مردم پاکستان خواهد شد.

روز جمعه گذشته نیز روزنامه انگلیسی زبان 'نیشن' چاپ پاکستان نوشت: دست داشتن مسوولان گمرک، اداره مالیات، شرکت های نفتی و حتی نیروهای پلیس و مرزبانان پاکستان در روند قاچاق سوخت از ایران باعث افزایش این فعالیت غیرقانونی و وارد شدن میلیاردها روپیه خسارت به بخش های مختلف اقتصاد پاکستان شده است.

منابع خبری پاکستان پیش تر نیز اعلام کرده بودند که روند قاچاق سوخت از بندر چابهار (در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان ایران) به شهرهای مکران و بندر گوادر ایالت بلوچستان پاکستان انجام می شود.

براساس این گزارش، دست داشتن مسوولان گمرک، اداره مالیات، شرکت های نفتی و حتی نیروهای پلیس و مرزبانان پاکستان در روند قاچاق سوخت از ایران باعث افزایش این فعالیت غیرقانونی و وارد شدن میلیاردها روپیه خسارت به بخش های مختلف اقتصاد پاکستان شده است.

در این گزارش هیچگونه اشاره ای به خسارت وارده بر اقتصاد ایران نشده است.

در حالی که خسارت های وارده بر ایران به خاطر قاچاق سوخت در مرزهای شرق بسیار بیشتر از پاکستان است.



** ضرورت قانونمند شدن ساز و کار انتقال سوخت

این روزنامه به نقل از مسوولان اتحادیه شرکت های سوخت رسانی پاکستان اعلام کرد: دولت پاکستان با قانونمند کردن ساز وکار انتقال سوخت و خریداری فرآورده های نفتی از ایران، می تواند از وارد شدن خسارت ناشی از قاچاق به اقتصاد این کشور (پاکستان) جلوگیری کند.

روزنامه اردو زبان جنگ پاکستان اخیرا در گزارشی ادعا کرد: قاچاق سوخت از ایران به پاکستان از25سال گذشته آغاز شده وحتی اقدامات سازمان مالیات پاکستان (FBR) و سایر نهادهای مالیاتی این کشور برای جلوگیری از این روند غیرقانونی، چندان نتیجه بخش نبوده است.

آساق*1*274**1723/1275
کد N496689

وبگردی