آفتاب

ورود مالزی به همسایه شمالی ایران/ قرارداد نفتی باکو و کوالالامپور

ورود مالزی به همسایه شمالی ایران/ قرارداد نفتی باکو و کوالالامپور

کوالالامپور - ایرنا - ˈنجیب تون رزاقˈ نخست وزیر مالزی نخستین سفر رسمی خود به جمهوری آذربایجان را از امروز (پنجشنبه) آغاز می کند و این کشور جنوب شرق آسیا در حال گسترش مناسبات با کشورهای همسایه ایران است.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر مالزی در سال جاری میلادی از کشورهای عربستان، قطر و امارات متحده عربی دیدن کرد و معاون وی نیز برای گسترش مناسبات سفری چند روزه به ترکیه داشت.

وزارت امور خارجه مالزی روز پنجشنبه اعلام کرد که سفر دو روزه نجیب تون رزاق به باکو به دعوت 'الهام علی اف' رییس جمهور آذربایجان انجام می شود و این نخستین سفر یک نخست وزیر مالزی به این کشور همسایه ایران است.

این سفر از امروز آغاز می شود.

'عفیفه امان' وزیر خارجه و 'حمیم سموری' معاون وزیر صنعت و تجارت بین المللی و چند مقام ارشد دولتی دیگر نخست وزیر مالزی را در سفر به جمهوری آذربایجان همراهی می کنند.

نجیب در این سفر ضمن دیدار دو جانبه با 'الهام علی اف' رییس جمهور آذربایجان در آیین چند یادداشت تفاهم همکاری با جمهوری آذربایجان حضور می یابد.

این یادداشت تفاهم ها در زمینه همکاری اقتصادی، علمی، فنی و آموزشی است و قراردادی بین شرکت پتروناس مالزی و شرکت دولتی نفت آذربایجان نیز به منظور همکاری در بخش نفت و گاز امضا می شود.

همزمان با سفر نخست وزیر مالزی به باکو سفارت این کشور در جمهوری آذربایجان نیز گشایش می یابد.

وزارت امور خارجه مالزی در بیانیه ای این سفر را 'یک فرصت بسیار عالی برای نجیب و علی اف به منظور بحث در مورد مسائل مورد علاقه و بررسی زمینه های همکاری دو جانبه و تقویت بیشتر روابط موجود به ویژه در بخش تجارت و سرمایه گذاری' دانست.

روابط دیپلماتیک مالزی و جمهوری آذربایجان از سال 1995 آغاز شد و میزان تجارت دو کشور در سال گذشته میلادی به 18 میلیون و 300 هزار دلار رسید که سهم صادرات مالزی 15 میلیون و 300 هزار دلار و سهم صادرات جمهوری آذربایجان به مالزی سه میلیون دلار بوده است.

آساق**1611
کد N496563

وبگردی