آفتاب

نثار گل رییس جمهوری به یادمان امیر اسماعیل سامانی

نثار گل رییس جمهوری به یادمان امیر اسماعیل سامانی

دوشنبه-ایرنا-حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری همراه با وزیر علوم و معارف تاجیکستان دقایقی پیش با حضور در بنای یادبود امیر سامانی از پادشاهان سلسله سامانیان ضمن نثار تاج گل به مقام وی ادای احترام کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، امیر اسماعیل سامانی از پادشاهان سلسله سامانیان است که اهمیت وی در نزد مردم تاجیکستان به این دلیل است که آنان می خواهند به هویت آریایی و ایرانی خود بازگردند و آن را زنده نگه دارند.

رییس جمهوری صبح امروز پنجشنبه پیش از نثار گل به مقام امیر اسماعیل سامانی با دبیر کل شانگ های دیدار و گفت وگو کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح روز گذشته پس از دیدارهای دو جانبه با مقامات قزاقستانی برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای به تاجیکستان سفر کرده است، این دومین حضور روحانی پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری در اجلاس سازمان همکاری شانگهای است.

رییس جمهوری سال گذشته نیز در اولین سفر خارجی به شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان سفر کرد و در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای حضور یافت.

سازمان همکاری شانگهای برای همکاری های چند جانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی میان دولتهای عضو تشکیل شده است. این سازمان در سال 2001 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه گذاری شد.

سازمان همکاری شانگهای در واقع ترکیب جدید سازمان شانگهای 5 است که در سال 1996 تاسیس شد اما نام آن پس از عضویت ازبکستان، به سازمان همکاری شانگهای تغییر داده شد.

علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال 2004 و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال 2012 به عنوان عضو ناظر به این سازمان ملحق شدند.

سیام**9254**9121**1440
کد N496558

وبگردی