آفتاب

روحانی با دبیرکل سازمان همکاری شانگهای دیدار کرد

روحانی با دبیرکل سازمان همکاری شانگهای دیدار کرد

دوشنبه – ایرنا – حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران دقایقی پیش در دومین روز از سفر خود به تاجیکستان با «مزن سف» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، این دیدار در محل اقامت رییس جمهوری انجام شد و طرفین در خصوص مسایل منطقه ای و بین المللی بحث و تبادل و نظر کردند.

قرار است تا دقایقی دیگر نشست سه جانبه روسای جمهوری ایران، افغانستان و تاجیکستان در محل کاخ سامان شهر دوشنبه برگزار شود.

دیدار با رییس جمهور ازبکستان، وزیر امورخارجه هند، ایرانیان مقیم تاجیکستان از دیگر برنامه های امروز حجت اسلام والمسلمین حسن روحانی در شهر دوشنبه است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح روز گذشته پس از دیدارهای دو جانبه با مقامات قزاقستانی در قزاقستان برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری های شانگهای به تاجیکستان سفر کرده است.

این دومین حضور روحانی پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری در اجلاس سازمان همکاری شانگهای است.

رییس جمهوری سال گذشته نیز در اولین سفر خارجی به شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان سفر کرد و در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای حضور یافت.

سازمان همکاری شانگهای برای همکاری های چند جانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی میان دولتهای عضو تشکیل شده است. این سازمان در سال 2001 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه گذاری شد.

سازمان همکاری شانگهای در واقع ترکیب جدید سازمان شانگهای 5 است که در سال 1996 تاسیس شد اما نام آن پس از عضویت ازبکستان، به سازمان همکاری شانگهای تغییر داده شد.

علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال 2004 و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال 2012 به عنوان عضو ناظر به این سازمان ملحق شدند.

سیام*9254**9121**1440
کد N496545

وبگردی