آفتاب
با هدف بررسی نقش گفت وگوی ادیان و تمدن ها

کنفرانس«جوامع مهاجم و جوامع مرکب درگذر تاریخ،الگوی لبنانی» با حضور ایران برگزار شد

کنفرانس«جوامع مهاجم و جوامع مرکب درگذر تاریخ،الگوی لبنانی» با حضور ایران برگزار شد

بیروت – ایرنا – کنفرانس بین المللی «جوامع مهاجم و جوامع مرکب درگذر تاریخ، الگوی لبنانی» با حضور اندیشمندانی از 5 کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران در لبنان برگزار شد.

به گزارش ایرنا به نقل از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت، این کنفرانس علمی با ابتکار مرکز بین المللی علوم انسانی «جبیل لبنان» و تحت نظارت «رونی عریجی» وزیر فرهنگ این کشور برگزار شد.

«سید حسن صحت» سرپرست رایزنی فرهنگی ایران دربیروت دراین کنفرانس که با حضورکارشناسان و متخصصان جامعه شناسی و تاریخ از دانشگاه های لبنان، فرانسه، ایتالیا، تونس و ایران برگزار شد، شرکت کرد.

دکتر حقیقت وحجت الاسلام شریعتمداری ازدانشگاه شیخ مفید قم به نمایندگی ازجمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس علمی بین المللی شرکت و سخنرانی کردند.

«گفت وگو و تأثیرات ایدئولوژیکی و اقتصادی و ادارای آن»، «گفت وگوی بین فرهنگ ها»، «گفت وگوی بین ادیان» و «گفت وگوی میان نهادها و سازمان ها » 4 محوری بودند که شرکت کنندگان در باره آنها بحث و تبادل نظر کردند.

پروفسور «جان میشل موتون» که به نمایندگی از برگزارکنندگان این کنفرانس سخنرانی کرد، گفت: میراث پربار لبنان در جهان این اجازه را می دهد که به عنوان نمونه در چارچوب گفت وگوی تمدن ها مورد بررسی قرار گیرد.



** تاکید بر همگرایی چندجانبه

پروفسور«ژاک باویو» نیز به نمایندگی از شرکت کنندگان در سخنانی اظهار داشت:این کنفرانس در پی ایجاد همگرایی چند جانبه در ابعاد مختلف تخصصی است که از لبنان آغاز می شود.

وی افزود: از گذشته برخی کشورها مانند لبنان، نقطه ای برای ارتباط میان یکدیگر ایجاد کردند که از خلال آن به گفت وگوی میان تمدن ها، ادیان و فرهنگ ها پرداختند.

ژاک باویو گفت: تمدن ها در برخی مقاطع زمانی با استفاده از قدرت، خود را بر دیگران تحمیل کردند اما در نهایت توانستند نظام اجتماعی نوینی را ایجاد کنند که لبنان نمونه ای ازهمین امتزاج میان تمدن هاست.



** انسان متمدن کنونی در پی صلح است

«ادونیس العکرا» مدیر مرکز بین المللی علوم انسانی جیبل لبنان تصریح کرد: در آغاز تاریخ ملت ها، تمدن هایی وجود داشت که یکی از دیگری قوی تر بودند و به طور طبیعی همین امر باعث بروز جنگ ها و مشکلاتی شد.

وی با بیان اینکه «انسان متمدن کنونی در پی صلح است و چنین رفتارهایی از آن سر نمی زند»، اظهارداشت: این منطق زندگی و حیات است که پیروز می شود و ابزارهای جدیدی را برای گفت وگو میان کسانی که با یکدیگر اختلاف دارند، می آفریند.

العکرا اضافه کرد: منطق زندگی و حیات در پی امتزاج میان فرهنگ ها و تمدن ها قدم برمی دارد تا اینکه مولودی متمدن و جدید می آفریند که متشکل از منابع مختلف بوده اما با همه در حال گفت وگو هستند.

وی با بیان اینکه« گفت وگو در حقیقت خروج انسان از خود به سوی دیگران است»، خاطرنشان کرد:درچنین شرایطی رابطه دشمنی با مجهولی دیگر از بین رفته ومجهول تبدیل به معلوم خواهد شد وپس از آن درپی ایجاد رابطه مشترک با آن معلوم جدید، خواهد بود.

مدیر مرکز بین المللی علوم انسانی جیبل لبنان گفت : در این شرایط ، دشمنی به رقابتی تبدیل خواهد شد که منشأ خیر عمومی و مشترک برای همگان خواهد بود و لبنان نمونه ای از اینگونه تمدن هاست ؛ چراکه ترکیبی از تمدن ها و فرهنگ های مختلف است.

العکرا، همچنین از برگزاری دوره ای با عنوان «شناخت رفتار شهروندی» خبرداد وافزود: مرکز جبیل لبنان تفاهمنامه مشترکی نیز با آموزشگاه عربی حقوق بشر تونس امضا کرده که براساس آن کارشناسی ارشد رشته حقوق بشر در دانشگاه لبنان برگزار خواهد شد.

وی همچنین از تاسیس انجمن های شهروندی در مدارس با موافقت وزارت آموزش و پرورش لبنان در گام اول خبر داد و گفت که این انجمن ها در گام بعدی در دانشگاه ها راه اندازی خواهند شد.

مدیر مرکز بین المللی علوم انسانی جیبل لبنان از همکاری و مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در برگزاری این کنفرانس بین المللی تشکر کرد.



** داستانی از جلال الدین رومی طلیعه سخنان وزیر لبنانی

براساس این گزارش، وزیر فرهنگ لبنان با بیان داستانی از جلال الدین رومی، سخنان خود را آغاز کرد.

این داستان درباره رقابت رومی ها با چینی ها در هنر نقاشی بود.

پادشاه وقت آنها را مورد آزمایش قرار داد و از آنها خواست تا در یک سالن بزرگ که با پرده ای میان آنها حایل شده بود، نقاشی روی دیوار بکشند.

چینی ها نقاشی بسیار زیبایی کشیدند ولی رومی ها فقط دیوار را صیقل دادند تا همچون یک آینه بازتاب دهنده نقاشی چینی ها باشد.

وقتی پرده برداشته شد، همه در کمال شگفتی یک نقاشی را در دو طرف سالن مشاهده کردند.

العریجی تاکید کرد: نتیجه گیری داستان این است که تمدن ها و فرهنگ ها، هنگامی که با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و نسبت به یکدیگر واکنش نشان می دهند به تکامل ، رشد و تعالی می رسند.

وی گفت: لبنان می تواند ضمن ایجاد ارتباط با دیگران نه تنها در سطح داخلی بلکه با ایفای نقش در منطقه و جهان به عنوان الگویی واقعی برای گفت وگوی میان اقشار مختلف با گوناگونی اجتماعی، فرهنگی، دینی و اداری تبدیل شود.

وزیر فرهنگ لبنان با اشاره به برخی موانع برسرراه چنین تجربه ای ازجمله عوامل خارجی اشاره کردو اظهارداشت: باید بپذیریم که موفقیت درهر گفت وگویی با نگاه نقدپذیر به کارها و شناسایی نقاط ضعف و قوت ارتباط دارد.

العریجی خاطرنشان کرد: ورود به حوزه گفت وگو ، نوعی هوشیاری درونی و بازنگری خود را می طلبد و نیازمند بهره وری از تجربیات گذشته و آموخته هایی است که در عمل به دست آمده اند.

وی تصریح کرد: اطلاعات مشترک فرهنگی ، داشتن عزم و اراده برای رویارویی با خطرهایی که جامعه و سرزمین ها را تهدید می کند، انسان را وا می دارد تا برای ساختن کشورش بر پایه ارزش های واقعی ، عدالت و مساوات تلاش کند.

وزیر فرهنگ لبنان تاکید کرد: ساختن کشورها نیازمند تربیتی صحیح است تا بتوان شهروندی وابسته به کشور و مسئولیت پذیرساخت که مصلحت عمومی را بر مصلحت شخصی ترجیح دهد.

العریجی گفت: در این شرایط ، فرهنگ شهروندی گسترش یافته و با همان فرهنگ می توان تأثیرپذیری فرهنگی را در تمام ارکان جامعه لمس کرده و به اهداف و خواسته های آن دست یافت.

وی افزودد: گفت وگو، تنها زاییده شرایط و یا بحران ها و یا ضرورت ها نیست بلکه انتخاب انسان در طول زمان و مکان در آن نقش دارد.



** نقش ایران در ثبت گفت وگوی تمدن ها

دکتر حقیقت نیز در این کنفرانس با مقاله ای با عنوان عربی «التبادل الحضاری بین الهخامنشیان والفینیقیین» حضور یافت.

وی تأثیرات متقابل بین تمدن های هخامنشی و فینیقی و روابط مشترک آنان را بررسی و چنین نتیجه گیری کرد که این دو تمدن در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی در تبادل و تعامل بوده اند.

حقیقت با توجه به این نتیجه گیری، ضمن نقد نظریه جنگ تمدن های هانتینگتون به نقش جمهوری اسلامی ایران در ثبت طرح گفت وگوی تمدن ها در سازمان ملل متحد پرداخت.



** تاثیر علمای جبل لبنان بر مذهب تشیع

حجت الاسلام شریعتمداری نیز ضمن ارائه مقاله «الطابع العربی الشیعیه فی ایران؛ التاثیر اللبنانی نموذجا» به زبان عربی سخن گفت.

وی با استفاده از مدل تحقیقی، توصیفی و مقایسه ای در سه مبحث، دین قبل از صفویه و بعد از صفویه در ایران و تأثیرعلمای جبل عامل لبنان بر وضعیت مذهب تشیع را بررسی کرد.

خاورم ** 1324
کد N496515

وبگردی