آفتاب

رییس حزب الکتائب خواستار گفت وگو با حزب الله لبنان شد

رییس حزب الکتائب خواستار گفت وگو با حزب الله لبنان شد

بیروت – ایرنا - « امین الجمیل» رییس حزب الکتائب از گروه 14 مارس با تاکید براینکه لبنان در شرایطی سخت و خطرناک بسر می برد، اعلام کرد که برای عبور از این شرایط باید با حزب الله گفت وگو کنیم.

به گزارش ایرنا، امین الجمیل در مصاحبه با تلویزیون لبنانی« المستقبل» بر ضرورت برگزاری جلسات و گفت وگو با حزب الله به منظور بررسی مشکلات لبنان و حل آنها تاکید کرد.

وی با استقبال از دیداراخیر« سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله و ژنرال « میشل عون » رییس حزب جریان آزاد ملی لبنان، گفت که بیانیه صادره ویژه این دیدار مثبت و امیدوار کننده بود.

رییس حزب الکتائب درعین حال با بیان اینکه « تصمیم برای جنگ و صلح تنها از اختیارات دولت لبنان است»، خواستار بی طرفی لبنان در قبال بحران سوریه و خروج حزب الله از این کشور شد.

امین الجمیل با درخواست از همه گروه های سیاسی برای همکاری و انتخاب رییس جمهوری جدید، تاکید کرد که لبنان به یک رییس جمهوری جامع الشرایط ، مقبول در داخل و خارج ، توانمند برای ایجاد وفاق و وحدت ملی و حراست از منافع ملی نیازمند است.

وی اظهارداشت: هدفم ازملاقات با ژنرال« میشل عون»رییس حزب جریان آزاد ملی، « سلیمان فرنجیه» رییس حزب جریان المرده و « سمیرجعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی، کمک به حل مناسب مشکلات و نجات لبنان بوده است.

ریس حزب الکتائب گفت: نامزدی من در انتخابات کنونی ریاست جمهوری از ابتدا مطرح بوده اما هدفم از این ملاقات ها تلاشی در این جهت و کسب نظر موافق آنها نبوده است.

الجمیل اعلام کرد: « فواد السنیوره» رییس فراکسیون جریان المستقبل در مجلس لبنان به من اطلاع داده است که اگر گروه 14 مارس در خصوص نامزدی من اجماع کند، آنها حمایت می کنند.



** رد توصیه سعد الحریری

وی درادامه این مصاحبه، توصیه « سعدالحریری» نخست وزیر اسبق و رییس حزب جریان المستقبل را مبنی بر اینکه باید مسیحیان را تنها گذاشت تا خود رییس جمهوری لبنان را انتخاب کنند، غیرقابل قبول خواند.

رییس حزب الکتائب به الحریری گوشزد کرد که این انتخابات یک « درگیری مسیحی - مسیحی» نیست.

رییس جمهوری لبنان طبق میثاق ملی این کشور باید یک مسیحی مارونی باشد همانطور که نخست وزیر از اهل سنت و رییس مجلس از میان شخصیت های شیعه برگزیده می شوند.



** مخالفت با نظر الحریری

امین الجمیل همچنین از اجرای انتخابات پارلمانی لنبان در موعد قانونی حمایت کرد و گفت که با تمدید دوره کنونی مجلس مخالف است.

حزب جریان المستقبل به ریاست سعد الحریری خواستار تمدید دوره کنونی مجلس و انتخاب رییس جمهوری قبل از انتخابات پارلمانی است.



** تشکر از دولت قطر

رییس حزب الکتائب ابراز امیدواری کرد که با همکاری دولت قطر پرونده نظامیان ربوده شده لبنانی بزودی بسته شود.

وی با تشکر از مسئولان کشور قطر گفت که ما به دولت قطر در این زمینه اطمینان داریم.

الجمیل درعین حال بر حفظ کامل کرامت لبنان و ارتش آن تاکید کرد وافزود: نباید نظامیان ربوده شده با تروریست های موجود در زندان رومیه معاوضه شوند.

گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره بیش از 40 روز قبل به شهرک لبنانی عرسال در شمال شرق این کشور و نزدیک مرزهای سوریه حمله و آن را برای مدت 5 روز اشغال کردند.

این گروه ها حدود 40 نظامی و نیروی امنیت داخلی لبنان را ربودند و به بلندی های شهرک عرسال عقب نشینی کردند.

داعش و جبهه النصره با هدف ایجاد هرج و مرج و نزاع طایفه ای در لبنان تاکنون تعدادی از نظامیان ربوده شده را آزاد کرده و « علی السید» و « عباس مدلج» دو نظامی دیگر را سر بریده و به شهادت رسانده اند.

این دو گروه تروریستی تکفیری که اکنون با میانجی قطری سرگرم مذاکره می باشند، خواستار معاوضه نظامیان ربوده شده با عناصر تکفیری موجود در زندان رومیه و خروج حزب الله از سوریه هستند.



** عربستان و آمریکا به وعده های خود عمل کنند

رییس حزب الکتائب با تاکید برحمایت وهمبستگی کامل این حزب با ارتش لبنان از آمریکا وعربستان سعودی خواست تا به وعده های خود برای کمک در اسرع وقت عمل کنند.

وی تاکید کرد که این کمک ها باید شامل سلاح های کاربردی و اساسی باشد تا بتواند روحیه ارتش لبنان را در نبرد با گروه های مسلح تروریستی بالا ببرد.

عربستان سعودی وعده دو کمک 3 و یک میلیارد دلاری برای مسلح کردن ارتش و نیروهای امنیتی لبنان را مطرح کرده اما تاکنون حتی یک گلوله هم در اختیار موسسات نظامی و امنیتی لبنان از محل این کمک ها قرار نگرفته است.

آمریکا نیز به تحویل سلاح های سبک و خودروهای حمل نیرو بسنده کرده است.

امین الجمیل تاکید کرد که ملت لبنان از جمله مسیحیان ، ملتی با ایمان ، مقاوم و پایدار هستند.

خاورم ** 1324
کد N496506

وبگردی