آفتاب

روحانی: تفکرهای مختلف در پارلمان از مؤلفه‌های قدرت یک ملت است/ تهران و دوشنبه مثل دو یار در کنار هم

روحانی: تفکرهای مختلف در پارلمان از مؤلفه‌های قدرت یک ملت است/ تهران و دوشنبه مثل دو یار در کنار هم

رییس جمهوری عصر چهارشنبه در دیدار رییس مجلس تاجیکستان با اشاره به نقش پارلمان‌ها در تقویت روابط کشورها تأکید کرد: استحکام روابط دو ملت و دو دولت مورد تأکید و موجب تقویت منافع مشترک است.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی گفت: تاریخ دو کشور و دو ملت ما بهم پیوند خورده است و اگر چه دو دولت مستقل داریم اما دل ملت‌هایمان به یکدیگر گره خورده است.

رییس جمهوری امنیت، توسعه و انسجام بیش از پیش تاجیکستان را آرزوی دولت و ملت ایران دانست و گفت: اتحاد و همدلی مردم و طیف‌های سیاسی مختلف در تاجیکستان، موجب دلبستگی و تقویت اهداف ملی، دموکراسی و توسعه خواهد شد.

دکتر روحانی اظهار داشت: حضور تفکرهای مختلف در پارلمان، یکی از مؤلفه‌های قدرت یک ملت است و قومیت‌ها و اقوام و تفکرهای متعدد که در جهت منافع ملی باشند، هر تهدیدی را برطرف می‌کند.

رییس جمهوری افزود: این موضوع در ایران کاملاً آشکار است و همه مردم و اقشار مختلف جامعه در برابر هر تهدیدی یکپارچه حضور پیدا می‌کنند و بیگانگان نمی‌توانند، طمعی به کشور ما داشته باشند.

رییس مجلس تاجیکستان نیز در این دیدار با سپاسگزاری از کمک‌ها و نقش سازنده ایران در تاجیکستان گفت: ما هیچگاه کمک‌ها و نقش مثبت ایران را فراموش نمی‌کنیم.

شکور جان ظهور اف تأکید کرد: ایران یک شریک با اعتماد و راهبردی تاجیکستان است.

رییس مجلس تاجیکستان افزود: با نهایی شدن توافقنامه‌های امضاء شده میان دو کشور، ایران نقش اصلی را در اقتصاد تاجیکستان ایفا خواهد کرد.

رییس جمهور همچنین در دیدار نخست وزیر تاجیکستان با اعلام آمادگی ایران برای توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی بویژه در رشته‌های فنی و مهندسی با تاجیکستان گفت که توافقات و دستاوردهای این سفر می‌تواند شرایط را برای روابط فرهنگی، اقتصادی و علمی گسترده تر دو کشور فراهم کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی اظهار داشت: ایران و تاجیکستان در تمام مسایل منطقه‌ای و جهانی مثل دو یار در کنار هم بوده و هستند.

رییس جمهوری با اشاره به نقش دولت‌ها به عنوان مجریان توافق‌های دوجانبه گفت: شرکت‌های ایرانی با توجه به همزبانی و اشتراکات فرهنگی مایل هستند فعالیت‌های خود را در تاجیکستان گسترده‌تر کنند البته باید بتوانند با تسهیلات بیشتری در بخش صنعت و معدن این کشور حضور پیدا کنند.

دکتر روحانی افزود: در دولت تدبیر و امید، بخش خصوصی ایران فرصت بیشتری برای حضور در بخش اقتصاد خواهد داشت و دولت از همکاری شرکت‌ها با همسایگان بویژه تاجیکستان حمایت می‌کند.

نخست وزیر تاجیکستان نیز در این دیدار با ابراز اطمینان از اجرای تمامی توافقنامه های میان دو کشور، اظهار داشت: ملت تاجیکستان هرگز خوبی‌های ایران را فراموش نمی‌کنند.

قهار رسول‌زاده افزود: اجرای پروژه‌های مهم توسط ایران در تاجیکستان حاصل بیش از یکصد سند و تفاهمنامه میان دو کشور است و این پروژه‌ها نقش مهمی در توسعه تاجیکستان داشته و خواهند داشت.

وی تصریح کرد: روسای جمهوری دو کشور، نقشه راه توسعه روابط دوجانبه را تعیین کرده‌اند و دولت‌ها هم باید با دقت آن را پیگیری و اجرا کنند.

 

45503

کد N496367

وبگردی