آفتاب
رییس پژوهشکده مطالعات روابط بین الملل و پژوهشکده مطالعات آمریکا:

سیاست خاورمیانه ای آمریکا تمرکززدایی و تضعیف قدرت شیعیان است

سیاست خاورمیانه ای آمریکا تمرکززدایی و تضعیف قدرت شیعیان است

تهران – ایرنا- رییس پژوهشکده مطالعات روابط بین الملل و پژوهشکده مطالعات آمریکا گفت: یکی از مهمترین سیاست های خاورمیانه ای آمریکایی ها در منطقه تمرکز زدایی و تضعیف قدرت شیعیان و محور مقاومت است.

به گزارش ایرنا، ابوذر گوهری در نشست تخصصی با عنوان سیاست خاورمیانه ای آمریکا از سپتامبر 2001 تا سپتامبر 2014 که در پژوهشکده مطالعات آمریکا برگزار شد، افزود: تحولات بعد از سپتامبر چه آن را یک پروژه از طرف خود آمریکایی ها یا یک حادثه که توسط گروههای تروریسیتی اتفاق افتاد بدانیم، آمریکایی ها استفاده های زیادی کردند و یک نقطه عطفی در سیاست خارجی آنها بود.

وی ادامه داد: نتیجه مستقیم اتفاق 11 سپتامبر دو جنگ بزرگ در عراق و افغانستان بود که سیاست خارجی بوش پسر را حداقل تا سال 2006 به خود معطوف کرد، البته در دو سال آخر بوش تلاش کرد که استراتژی های دیگر را جایگزین یا اصلاح کند که موفق به این کار نشد.

گوهری یادآور شد:اوباما از سال 2008 که زمام امور آمریکا با شعار تغییر و پایان دادن و مدیریت کردن دو جنگی که جمهوری خواهان به راه انداخته بودند بدست گرفت این شعارها را به عنوان یک استراتژی وعده داد.

وی ادامه داد: اوباما تلاش کرد مبارزه با تروریسم آمریکایی را از شیوه سخت افزاری که بوش به راه انداخته بود به شیوه نرم افزاری مدیریت کند.

گوهری به تحولات و انقلاب هایی که درمنطقه بود اشاره کرد و گفت: آمریکایی ها در استراتژی کلانی که داشتند به دنبال مدیریت و تثبیت وضعیت خاورمیانه بودند اما از انقلاب هایی که با نام بیداری اسلامی درمنطقه رخ داد ضعف راهبردی آمریکا در پیش بینی ، مدیریت و در واقع اداره تحولات را نشان داد و به گفته خود اوباما آمریکایی ها نیز از این انقلاب ها در منطقه غافلگیر شدند.

وی ادامه داد: نکته ای که وجود دارد این است که آمریکایی که به دنبال ایجاد ثبات در خاورمیانه بود بعداز ایجاد انقلاب ها،مواجه با شکل گیری یک سری شکاف های اجتماعی در درون بعضی از دولتها و از دست دادن بعضی از متحدان سنتی خود شد.

این استاد دانشگاه گفت: نتیجه این انقلاب ها و برهم خوردن ثبات در کشورهای خاورمیانه یکی از نتیجه های قهری آن بحث شکل گیری گروه های افراطی در منطقه است که در بعضی مقاطع توسط دولت های حامی غرب سرکوب می شدند.

این عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) به سیاست های آمریکا درباره سوریه اشاره کرد و افزود: آمریکایی ها سیاستشان بر سرنگونی اسد قرار داشت و خیلی از گروه های تروریستی را در سوریه تجهیز کردند که البته این گروها نتوانستند در آنجا کارآمد باشند ومحور مقاومت توانست در این درگیریها موفق باشد.

وی ادامه داد: به همین سبب گروه های افراطی و تروریست ها به سمت برخی کشورهای دیگر منطقه از جمله عراق و بعضی از متحدان سنتی آمریکا سرازیر شدندکه این زنگ خطری را برای آمریکا به وجود آورد.

گوهری یادآور شد: یکی دیگر از سیاست های آمریکایی پیگیری مساله اصلاحات درونی در کشورهای خاورمیانه بود که در مقطعی بوش پسر این شعار را تحت عنوان«خاورمیانه بزرگ» عنوان کرد که به دلایلی این رویکرد رها شد.

وی در ادامه به اهداف مقابله آمریکا با گروه تروریستی داعش اشاره کرد و گفت: تامین منافع خود در عراق، حمایت اتباع آمریکایی در عراق، بحث منطقه کردستان و اربیل و منابع نفتی که در این منطقه است از هدفهای آمریکا است.

این کارشناس مسایل آمریکا گفت: اگر نفت این منطقه در اختیار تروریست ها قرار بگیرد باعث قدرت آنها و همچنین گران شدن قیمت آن می شود و از طرف دیگر آمریکا نگران سرایت بحران به کشورهای عربستان و ترکیه است چرا که اگر این گروه ها در منطقه یارگیری کنند، ثبات منطقه ای به ضرر آمریکا خواهد بود.

وی تاکید کرد: آمریکا تلاش دارد این بحران را کنترل و مدیریت شده به گونه ای پیش ببرد که تنها برعلیه مقاومت باشد و کشورهای متحد آمریکا را متضرر نکند.

گوهری با بیان اینکه بحث داخلی آمریکا و کاهش فشارهای جمهوری خواهان در مقابل سیاست های آمریکا وجود دارد،اظهار داشت: تمرکززدایی از شیعیان و تضعیف آنان و دورخیز برای تغییر ساختار حکومتی عراق و عملکرد مالکی سبب شده است که گروه هایی نظیر داعش شکل بگیرند.

این کارشناس مسایل آمریکا افزود: آمریکایی ها درخصوص مقابله احتمالی با داعش نیروی زمینی را به هزینه مالی بالا وارد منطقه نخواهند کرد.

گوهری با اشاره به اینکه دربرنامه ریزی های آمریکا تضعیف گروه های تروریستی نباید سبب تقویت ایران و نیروهای مقاومت شود، تاکید کرد: ملاحظه بعدی آمریکا این است که متحدان عربی آمریکا هم تمایلی به همکاری با آمریکا برای مقابله با داعش ندارند.

وی با بیان اینکه آمریکا چه رویکردی را پیش خواهد گرفت، تصریح کرد: یکی از آن ها تلاش برای اعتمادسازی برای مقابله با داعش است که اگر بخواهد برخورد نظامی داشته باشد با هزینه دیگران انجام دهد به همین دلیل است که بحث ائتلاف را پیش کشیده است.

گوهری افزود: اقدام احتمالی دیگری که آمریکایی ها شروع کرده اند جذب گروه های اهل سنت برای خالی کردن بدنه داعش است.

وی در ادامه با اشاره به درخواست وزارت امور خارجه آمریکا از ایران برای پیوستن به این ائتلاف، اظهار داشت: آنها تاکنون همچین درخواستی را نداشته اند و اگر هم این درخواست را داشته باشند ایران این درخواست را نخواهد پذیرفت چرا که آنها خودشان دشمن ایران هستند.

این کارشناس مسایل آمریکا افزود: آن ها تلاش می کنند جمهوری اسلامی را درگیر داعش کنند تا از کنار این موضوع در پرونده هایی نظیر هسته ای امتیاز بگیرند و این مشخص می کند که مبارزه آمریکا با گروه های تروریستی یک مبارزه عملگرایانه، مقطعی و تاکتیکی است.

گوهری با بیان دیدگاه آمریکا از ایران گفت: ما بخشی از پازل تروریسم آمریکایی در منطقه هستیم و به نظر نمی آید که آن ها بتوانند برای مقابله با تروریسم با ایران همکاری کنند، زیرا رویکردشان به این مسئله ابزاری است و آنرا حاصل اختلافات شیعه و سنی می دانند.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی ها می دانند مبارزه با داعش و تروریسم راه نظامی ندارد،خاطرنشان کرد:این نوعی برنامه است تا بگویند ما برای مبارزه با تروریسم مصمم هستیم، اگرچه این اقدامات به صورت تاکتیکی و مقطعی است و نمی خواهند به صورت کامل تروریسم را از بین ببرند.

سیام**1058**1856
کد N496294

وبگردی