آفتاب

رفسنجانی: می‌توانیم با حربه نفت دنیا را وادار کنیم که حق را به فلسطینی‌ها بدهد

رفسنجانی: می‌توانیم با حربه نفت دنیا را وادار کنیم که حق را به فلسطینی‌ها بدهد

تسنیم نوشت:

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم اختتامیه کنفرانس علمای اسلامی در حمایت از مقاومت گفت:کشورهای دیگر که مذاهب اهل سنت دارند باید پیشاهنگ باشند و بدانند که جنگ غزه نشان داد اسرائیل شکست‌پذیر است و روشنتر از این نمی‌شود سندی ارائه کرد.

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی بعد از ظهر امروز چهارشنبه نوزدهم شهریور در کنفرانس بین‌المللی علمای اسلام در حمایت از مقاومت حضور یافت و این سوال را مطرح کرد که چرا تصمیمات و مطالب مطرح شده در چنین اجلاس‌هایی عملی نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه وحدت امت اسلامی و پرهیز از تفرقه یکی از آموزه‌های مهم دینی و اسلامی است، گفت: ما حق نداریم نعمت و ثروت ۶۰ کشور اسلامی و نزدیک به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر جمعیت مسلمان که از قدرت نیروی انسانی، جغرافیایی و منابع طبیعی برخوردارند را به خاطر اختلافات تضییع کنیم. در حالی که می‌توانیم از آن‌ها به عنوان حربه بزرگ به درستی استفاده کنیم.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: البته در چنین شرایطی تصمیم مشترک برای دولت‌ها سخت شده و این تضییع حق اسلام و مسلمانان است که باید فکر عملی کرد و به این سوال پاسخ داد که چرا افکار این اجلاس‌ها اجرایی و عملی نمی‌شود و ما در عمل نمی‌توانیم نتایج آن را ببینیم.

وی با تاکید بر اینکه علما و بزرگان می‌توانند تصمیمات مهمی را بگیرند و موثر باشند تصریح کرد: در عراق دیدیم وقتی آیت‌الله سیستانی برای مقابله با داعش فراخوان داد مردم چگونه استقبال کردند و هجوم آوردند. این تاثیرگذاری یک عالم را نشان می‌دهد که دعوتی انجام می‌دهد و نتیجه می‌گیرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اکثر علما در بلاد خود چنین موقعیت و نفوذی دارند و هزاران شخصیت دیگر نیز وجود دارد که باید راه اجرایی در جهت مواجهه با دشمنی همچون اسرائیل بگیرند. البته قبول داریم که بدون حمایت دولت‌ها این اتفاق نمی‌افتد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه اگر دولت‌های اسلامی واقعا بخواهند به اسلام عمل کنند با شنیدن ندای فریاد مسلمان هیچ حجتی برای ترک این تکلیف ندارند، گفت: کشورهای اسلامی مانند ایران باید به دفاع از مظلومان بشتابند در حالی که ما از اول انقلاب در تحریم بودیم و این سالها تحریم تمام زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده اما باز اعلام کرده‌ایم و می‌کنیم که از فلسطین حمایت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: ما قبول کردیم و اعلام داشتیم که حزب‌الله را در لبنان مسلح کردیم تا در برابر اسرائیل مقاومت کند و دیدیم چگونه در جنگ ۳۳ روزه، پشت اسرائیل به خاک مالیده شد و بعد از ۵۰ روز جنگ در غزه اسرائیلی‌ها برای آتش‌بس ملتمسانه داوطلب شدند و البته آتش بس کار عاقلانه‌ای بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه اگر دولت‌های اسلامی مثل ایران به میدان بیایند در برابر هر دشمنی می‌توانند ایستادگی کنند، گفت: این کار با اتحاد عملی است. اگر تفرقه داشته باشیم انرژی و وقت خود را صرف بدنام کردن همدیگر می‌کنیم. در حالی که ما وظایف مهمی در قبال اسلام و مسلمانان داریم. علما و حوزه‌های علمیه در کشورهای اسلامی و حتی بلاد کفر فراوان هستند و باید به وظیفه خود عمل کنند.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: به عنوان مذهب شیعه شاید چنین بردی در سطح مسلمین نداشته باشیم. اما کشورهای دیگر که مذاهب اهل سنت دارند باید پیشاهنگ باشند و بدانند که جنگ غزه نشان داد اسرائیل شکست‌پذیر است و روشنتر از این نمی‌شود سندی ارائه کرد.

وی مشکل اصلی مسلمانان را ناشی از اختلافات عنوان کرد و گفت: به تعبیر قرآن اگر معلول انقلاب بغی باشد مغموم و نکوهیده است و باید از آن دوری کرد. اما اختلاف نظر و دیدگاه و تفکر امری طبیعی است که نباید منجر به نزاع شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: مسائل و مشکلات بزرگ در جهان اسلام از همین اختلافات ساده شروع شده و منجر به پیدایش گروه‌هایی مثل طالبان، جبهه النصره، داعش، و بوکوحرام در کشورهای مختلف شده است که این نمونه بغی کامل است که مسلمان به جنگ مسلمان می‌آید و زنان و مردم بیگناه را به نام اسلام می‌کشد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه تصویری که گروه‌های افراطی و تروریسم از اسلام ارائه می‌دهند موجب بدبینی دنیا به اسلام می‌‌شود، گفت: کجای این کارهایی که ترویست‌های داعش انجام می‌دهند اسلامی است همه این کارها ضداسلامی است ما کافرتر از این گروه‌ها نداریم. این گروه‌ها از اختلافات به وجود آمدند. همانطور که خوارج در صدر اسلام ظهور کردند و قرن‌ها افکارشان این بوده است و الان این گروهک‌ها نیز برگرفته از چنین افکاری است.

وی افزود: ما به عنوان علمای اسلامی یک وظیفه تبلیغی داریم که مردم را هدایت کنیم و در فاز عملی از دولت‌هایی که در این زمینه کار می‌کنند و موثر هستند، حمایت کنیم. این راه بین امت اسلامی باید اصلاح شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه امروز کشورهای زیادی در دنیای اسلام به خاطر اختلافات شیعه و سنی که مستکبران به آن دامن می‌زنند دچار مشکلات هستند، اظهار کرد: در پاکستان، افغانستان، شاهد هستیم که چه وضعی دارند. یا در مصر که روزی قدرتی بود و پشتوانه‌ای برای فلسطین محسوب می‌شد و جبهه مقاومت با وجود مصر قوی بود وقتی فریب استکبار را خورد سنگر اصلی دفاع از فلسطین نیز تخریب شد و در جنگ 50 روزه با اینکه کشتار مردم غزه را نیز می‌دیدند راه‌ها را باز نکردند. چرا که می‌ترسیدند استعمار به آن‌ها اخم کند.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: خلاء جدی که همه مسلمانان با وجود قبله، کتاب و عقیده مشترک با آن روبرو هستند، این است که با همدیگر کار نمی‌کنند و اختلاف دارند و این قضیه را جدی نمی‌گیرند.

وی به حمایت جمهوری اسلامی ایران از مردم فلسطین و لبنان در ادوار مختلف اشاره کرد و گفت: فلسطینی‌ها که شیعه نیستند اما مسلمان مظلوم هستند. ما همه جوره از آنها حمایت می‌کنیم. هزینه‌اش را می‌دهیم در لبنان هم نیز همینگونه است ما برای مقاومت، حزب‌الله را مسلح می‌کنیم و ایران می‌تواند نمونه خوبی برای شما علمای سنی باشد که در جهان، خود، راه را باز کنید و به میدان بیایید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام استکبار را اصلی‌ترین عامل تفرقه دانست و گفت: ۳ عنصر استکبار، استبداد و افراط نمی‌گذارد که کشورهای ما آزاد باشد. ایران با انقلاب اسلامی این مثلث را شکست.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز استکبار پنجه خود را به پیکره کشورهای اسلامی انداخته و آنها را وابسته کرده است. استکبار هم بدون یک مستبد نمی‌تواند در کشوری وجود داشته باشد. لذا استبداد واستکبار لبه دو قیچی هستند.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: عامل دیگر که بسیار خطرناک است تندروی‌ها و افراط‌گری‌هاست که ابتدا شروع به تخریب و مخالفت می‌کند و باعث می‌شوند مردم به تنگ بیایند. همانند مصر که انقلاب عظیمی ایجاد شد و دولت مستبد ساقط گردید و وقتی نوبت به خودشان رسید نتوانستند کشور را خوب اداره کنند لذا مردم مستأصل شدند. بنابر این یک مستبد نظامی دیگر سر کار آمد.

وی ادامه داد: در ایران وضع تا قبل از انقلاب اینگونه بود اما علما پیش‌قدم شدند و مردم حمایت کردند و پشت سر علما آمدند. که هم شاه را منزوی کردند و هم آمریکا و انگلیس را بیرون کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه اختلافات ما عقیم می‌کند، گفت: دعوت به همکاری و اتحاد مهمترین وظیفه علم و فرهیختگان اسلامی است تا حق‌مان را از دنیا بگیریم. اگر دولت‌های منطقه کنار هم بودند می‌توانستیم با حربه نفت دنیا راوادار کنیم که حق را فلسطینیها بدهد و این می‌توانست عامل وحدت باشد. اما متاسفانه امروز دولت‌ها برای اینکه همدیگر را از صحنه خارج کنند با استکبار همکاری می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: امروز فلسطین راه خود را پیدا کرده است آن‌ها نمی‌توانند باهواپیما و تانک به جنگ اسرائیل بروند آن‌ها با موشک می‌توانند اسرائیلی‌ها خیلی ترسو هستند و زود فرار می‌کنند همانطور که در جنگ اخیر وقتی موشک‌های مقاومت به اسرائیل شلیک شد مردم علیه جنگ تظاهرات کردند.

وی با بیان اینکه اسرائیل امروز دیگر امنیت ندارد، گفت: از شمال، حزب‌الله و ازجنوب غزه و اگر کرانه باختری مسلح شود دیگر اسرائیل امنیت ندارد. تازه این در شرایطی است که تنها یک کشور آن هم ایران از آنها حمایت می‌کند و اگر همه کشورها کمک کنند چه می‌شود.

این عضو مجلس خبرگان یادآور شد: البته حمایت از فلسطین می‌تواند تبعاتی داشته باشد اما اشکالی ندارد هر جنگی تبعاتی دارد اما اگر اتحاد باشد و چند کشور پای کار بیایند آخر آن پیروزی است.

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه برای نجات مظلومان مسلمان و جلوگیری از فریب جوانانی که به اسم اسلام کشتار می‌کنند راهی جز اتحاد و همکاری نداریم، گفت: باید در این زمینه کار کنیم و نباید نگاه کنیم و ببینیم چه می‌گذرد.

وی در پایان گفت: از جوانی دنبال فلسطین بوده و هستم ذره‌ای در اراده‌ام قصوری پیش نیامده است و هنوز معتقدم مظلوم‌ترین مردم، مردم فلسطین هستند در حالی که می‌توانند بیشترین حمایت را داشته باشند.

 

45503

کد N496268

وبگردی