آفتاب

لاوروف: سازمان همکاری شانگهای از سازمان های موجود با نظام خشک و جدی، به روزتر است

لاوروف: سازمان همکاری شانگهای از سازمان های موجود با نظام خشک و جدی، به روزتر است

وزیر امور خارجه روسیه گفت، سازمان همکاری شانگهای برخلاف سازمان های قدیمی که نظم و انظباط بسیار جدی و مقرراتی دارند کاملاً‌ مطابق با واقعیت‌های قرن بیست و یکم است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه افزود: مسکو پس از نشست 12-11 سپتامبر سال جاری میلادی " دوشنبه" قصد دارد در جریان ریاستش در سازمان همکاری شانگهای توجه ویژه ای به افزایش کارآمدی این سازمان در وضعیت بین المللی دشوار کنونی داشته باشد.

لاوروف در مقاله ای تحت عنوان "سازمان همکاری شانگهای: از امنیت و ثبات تا صلح و سعادت "که امروز (چهارشنبه) در روزنامه "روسیسیکایا گازتا" منتشر شد، گفت: سازمان همکاری شانگهای در حال حاضر به یک انجمن قدرتمند و یک عامل ملموس در تشکیل سیستم جدید چند مرکزی نظم جهان تبدیل شده است.

وی افزود: فعالیت های این سازمان به وسیله نتایج مشخص و ملموس در تضمین امنیت و تقویت همکاری‌های چند وجهی سیاسی، اقتصادی و انسانی در میان کشورهای عضو مشخص شده است.

لاوروف ادامه داد:‌ در نتیجه نقش سازمان‌ همکاری شانگهای در مسائل جهانی و منطقه ای افزایش می‌یابد که باعث ایجاد کشش و علاقه در بسیاری از کشورها و سازمان های بین‌المللی نسبت به عضویت در این سازمان می شود. پاکستان، هند و ایران تمایل خود برای دریافت عضویت کامل در این سازمان را ابراز کرده اند و بسیاری از کشورهای جهان درخواست جایگاه ناظر یا شریک مذاکره در سازمان همکاری شانگهای را ارائه داده اند.

وزیر امور خارجه روسیه در این مقاله نوشت: اغلب پرسیده می شود که چه چیزی باعث توسعه موفقیت آمیز و ظرفیت جذب در کشورهای دیگر در این انجمن شده است؟پاسخ آن ساده است: اول از همه پیروی پایدار از منشور سازمان ملل و اصول قانونی - بین‌المللی اولیه و سپس قوانین برابری، احترام متقابل،‌ بررسی منافع یکدیگر، حل درگیری ها و مناقشات با استفاده از روش های سیاسی - دیپلماتیک و به رسمیت شناختن حق کشور ها برای انتخاب شریک توسعه ای خودشان.

وی تأکید کرد: این اصول و قوانین مطابق با وظایف تضمین یک خصوصیت دموکراتیک، منضبط و ثابت در روابط بین‌المللی کنونی است. به همین دلیل است که سازمان همکاری شانگهای بر خلاف سازمان های قدیمی که از دوران گذشته به ارث رسیده اند و از مقررات بسیار خشک و جدی برخوردارند، کاملا مطابق با نیازمندی‌ها و واقعیت های قرن بیست و یکم است.

لاوروف در این مقاله نوشت: روسیه قصد دارد در جریان ریاستش در سازمان همکاری شانگهای توجه ویژه ای به تحکیم تلاش ها برای تضمین یک واکنش مناسب به رویدادهای منطقه ای و جهان داشته باشد. رویکردهای هماهنگ شده برای رسیدگی به واکنش های مربوط به چالش های رایج برای دورانی تا سال 2025 میلادی در استراتژی تحولات سازمان همکاری شانگهای بازتاب خواهد داشت.

در همین حال لاوروف اشاره کرد که تلاش ها برای تضمین امنیت منطقه ای همچنان یک اولویت ثابت در سازمان همکاری شانگهای است.

وی افزود: دیگر وظایف مهم این سازمان افزایش منابع برای یک جنگ مشترک علیه تروریسم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر است. این مساله به تقویت پتانسیل سازمان مقابله با تروریست منطقه ای سازمان همکاری شانگهای، اجرای استراتژی کنترل مواد مخدر و برگزاری منظم جلسات آموزش مقابله با تروریست اشاره دارد.

لاوروف ادامه داد: مانورهای منظم سازمان همکاری شانگهای تحت عنوان "ماموریت صلح 2014 " از 24 الی 29 اوت سال جاری میلادی در چین برگزار شد و بر آمادگی بسیار زیاد کشورهای عضو این سازمان برای مقابله با تهدید های رو به افزایش تأکید کرد.

وی گفت: فعالیت‌های این سازمان به معنای ایجاد یک ائتلاف سیاسی – نظامی نیست. به طور همزمان اصول و قوانین اولیه این سازمان از اقدامات غیرقانونی علیه منافع کشورهای عضو جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام

کد N495964

وبگردی