آفتاب

بررسی وقایع غرب آسیا در دهلی نو - ایران قدرتمندترین کشور منطقه است

بررسی وقایع غرب آسیا در دهلی نو - ایران قدرتمندترین کشور منطقه است

دهلی نو - ایرنا - در یک همایش بین المللی مربوط به بررسی آخرین تحولات آسیای غربی در دهلی نو کارشناسان تاکید کردند که بدون حضور جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرتمندترین کشور منطقه هیچ مشکلی حل نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اولین کنفرانس بین المللی بررسی وقایع و رویدادهای غرب آسیا با حضور نمایندگان ایران روز چهارشنبه در موسسه مطالعات و تحلیل های دفاعی در دهلی نو آغاز شد.

دراین کنفرانس بین المللی که جمع زیادی از سفرا و کارشناسان مسایل سیاسی از کشورهای مختلف حضور دارند، سخنرانان در خصوص مهمترین مسایل و وقایع آسیا غربی از جمله تحولات عراق، سوریه و فلسطین و رشد افراط گرایی و تاثیرات آن بر جهان، دیدگاه ها و نگرانی های خود را بیان کردند.

سخنرانان در این همایش با عنوان ' تغییرات ژئوپلتیک در غرب آسیا: روندها و پیامدها ' با اشاره به نقش مهم و موثر جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه ، مواضع و تصمیم های منطقی و موثر دولتمردان کشورمان را در جهت حل مسایل بسیار مهم و تاثیرگذار ارزیابی کردند.

سخنرانان تاکید کردند: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت مهم منطقه در تحولات منطقه ای همواره بخشی از راه حل ها بوده و نقش برجسته و بزرگ داشته است.

برخی کارشناسان نیز از طریق ویدیو کنفرانس به طور زنده از کشورهای محل اقامت خود دیدگاه هایشان را در مورد اوضاع خاورمیانه بیان کردند.

دکتر 'مصطفی زهرانی ' مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه کشورمان در این کنفرانس طی سخنانی به تبیین علل و عوامل تحولات منطقه از جمله رشد افراگرایی پرداخت.

وی عوامل اصلی مناقشات و راهکارهای مناسب برای حل این مسایل را یادآور شدو گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده به حل بحران های منطقه ای و بین المللی کمک کند و به عنوان قدرت بزرگ منطقه در حل مسایل منطقه ای نقشی پررنگ و تاثیرگذار داشته است.

زهرانی با اشاره به اهمیت ریشه یابی رشد افراط گرایی تاکید کرد: کشورها بجای متهم کردن یکدیگر باید دست به دست هم بدهند تا ریشه این پدیده شوم را ریشه کن کنند.

مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه ایران در ادامه با تاکید بر اهمیت یافتن راه حلی مناسب برای مبارزه با افراط گرایی و تندروی اظهارداشت: افراط گرایی و تروریسم پدیده هایی هستند که نه فقط برای جهان اسلام که برای کل بشریت خطرناک می باشند.

وی درباره نقش هند در تحولات منطقه گفت: با توجه به تاثیرتحولات و مناقشات منطقه بر اقتصاد، انرژی و امنیت غذایی کشورها و نیز موفق نبودن سیاست های آمریکا، هندوستان تلاش می کند با میانجیگری برای حل مسایل منطقه نقش فعال داشته باشد و به رفع مشکلات کمک کند.

در این کنفرانس 'غلامرضا انصاری ' سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشت و با شرکت کنندگان، در خصوص تحولات منطقه ای و بین المللی به تبادل نظر پرداخت.

این کنفرانس فردا نیز در موسسه مطالعات و تحلیل های دفاعی دهلی نو ادامه می یابد و سخنران در مورد موضوعاتی مانند ' تاثیر بی ثباتی خاورمیانه بر امنیت انرژی' ،' امنیت و آینده خلیج فارس ' ، ' مداخله خارجی در آسیای غربی ' و ' وضعیت ژئوپولیتیک منطقه ای ' سخنرانی می کنند.

آساق * 1 * 1519 * 268 *
کد N495608

وبگردی