آفتاب
آسوشیتدپرس گزارش داد:

بی میلی اعراب برای مبارزه با داعش/ تضعیف اسد شرط حضور عربستان در ائتلاف ضد تروریستی

بی میلی اعراب برای مبارزه با داعش/ تضعیف اسد شرط حضور عربستان در ائتلاف ضد تروریستی

یک خبرگزاری غربی با اشاره به تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلافی بین المللی برای مبارزه با داعش، از بی میلی کشورهای عربی برای وارد شدن در این جنگ و همچنین شروط آنها برای حضور در ائتلاف ضد تروریستی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، در حالیکه "جان کری" وزیر خارجه، و "چاک هیگل" وزیر دفاع آمریکا، به خاورمیانه سفر کرده اند تا کشورهای منطقه را دعوت به حضور در ائتلاف ضد داعش کرده و خواستار افزایش حمایت آنها از دولت جدید عراق شوند، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کشورهای عربی برای مقابله با داعش بی میل هستند.

این وضعیت در حالی است که قرار است فردا پنجشنبه در شهر جده نشستی با حضور وزیران خارجه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، آمریکا، لبنان، مصر، اردن و ترکیه برگزار شود.

ریاست این نشست بر عهده آمریکا خواهد بود و جان کری تلاش خواهد کرد تا شرکت کنندگان در آن را به قطع حمایت های مالی از داعش و همچنین حضور موثر در ائتلاف ضد داعش ترغیب کند.

در این بین اما کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی برای انجام این کار بی میل هستند و شروطی را برای مقابله با داعش دارند.

به نوشته آسوشیتد پرس، این کشورها از جمله عربستان خواستار آن هستند که حمایت آمریکا از گروه های شورشی حاضر در سوریه افزایش یابد تا بدین ترتیب حکومت بشار اسد در موضع ضعف قرار بگیرد، اما از آنجا که دولت اوباما تمایل چندانی به قدرت گرفتن این گروه ها ندارد کشورهای عربی نیز برای مقابله با داعش بی میل هستند.

این وضعیت در حالی است که قرار است در هفته آینده نشستی نیز در پاریس برگزار شود که هدف از آن بررسی راه های مقابله با داعش است. با توجه به آنکه اعراب برای همکاری علیه داعش شرط تعیین کرده اند بعید است نشست هایی که در جده و پاریس برگزار خواهند شد راه به جایی ببرند هر چند ممکن است در ظاهر توافقاتی انجام شود اما در واقعیت اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

کد N495470

وبگردی