آفتاب
با ابراز نگرانی از اقدامات داعش؛

بان کی مون بر نقش اسد در آغاز مذاکرات سیاسی با هدف نابودی تروریسم تاکید کرد

بان کی مون بر نقش اسد در آغاز مذاکرات سیاسی با هدف نابودی تروریسم تاکید کرد

دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه تشکیل ائتلاف برای مقابله با داعش قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت را نمی‌طلبد در خصوص حملات اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه گفت: من آماده‌ام تا کمیته حقیقت یابی را برای تحقیقات در خصوص هدف قرار دادن مدارس سازمان ملل و کشته شدن کارمندان آن‌ها در جریان جنگ غزه تشکیل دهم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، بر لزوم تحقیق و بررسی درباره کشته‌ و زخمی شدن چند تن از کارمندان سازمان ملل و ویران شدن تاسیسات و نهادهای آن‌ها در پی حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و محاکمه مسئولان این اقدامات تاکید کرد و گفت: من در این زمینه با مقامات اسرائیلی صحبت کرده‌ام.

وی تصریح کرد: من آماده‌ام تا کمیته حقیقت یابی برای بررسی اقدامات اسرائیل در هدف قرار دادن مدارس سازمان ملل در غزه و کشته شدن کارمندان این مدارس تشکیل دهم و این کمیته جدا از کمیته‌ای است که شورای حقوق بشر برای بررسی جنایت‌های جنگی در غزه تشکیل داده است.

بان کی مون در خصوص مقابله با گروه "دولت اسلامی" (داعش) گفت: مقابله با گروه داعش از طریق تشکیل ائتلاف قطعنامه‌ای را از سوی شورای امنیت نمی‌طلبد. اگر قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت در این خصوص وجود داشته باشد این روش نیز بسیار خوب و مناسب است اما داعش در حال حاضر به کشتار وحشیانه دست می‌زند و این امر غیرقابل قبول است برای همین برخی کشورها تدابیر نظامی بدون به کارگیری نیروهای زمینی اتخاذ کرده‌اند.

بان کی مون بار دیگر دلیل اقدامات سطه‌جویانه داعش و گسترش آن را به بحران سوریه ربط داد اما موضع خود نسبت به هدف قرار دادن احتمالی داعش از سوی کشورهای جهانی در سوریه را با موافقت دولت این کشور اعلام نکرد.

دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه سلطه داعش و دیگر گروه‌های مسلح در نتیجه ادامه بحران سوریه است گفت: این مساله بسیار دقیق است. بحران سوریه همچنان ادامه دارد. همگان از نقش بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه سوال می‌کنند اما در مرحله اول و قبل از هر چیز باید گفت که رئیس جمهور باید بر پایان خشونت‌ها متمرکز شود تا وحدت و ثبات را به کشور بازگرداند. در زمان کنونی داعش، تندروی و تروریسم نتیجه بحران سوریه هستند و این بحران به تندروها اجازه داده تا پیشروی کنند.

با اینکه بان کی مون همچنان بر موضع سابق خود مبنی بر غیرقانونی دانستن نظام بشار اسد پافشاری کرد، اما وی گفت: اسد می‌تواند در حل تندروی‌ها از طریق پایان دادن به بحران در سریع‌ترین زمان ممکن و آغاز مذاکرات سیاسی نقش داشته باشد.

بان کی مون تاکید کرد: من اختیار کامل به استفان دی میستورا، فرستاده جدید سازمان ملل به سوریه داده‌ام و از وی حمایت می‌کنم اما ماموریت اصلی وی این است که اقدامات لازم را اتخاذ کند تا مذاکرات سیاسی میان طرف‌های درگیر در سوریه در سریع‌ترین زمان ممکن آغاز شود. دی میستورا اول به سوریه رفته و با مسئولان دولت گفت‌وگو می‌کند و پس از آن به مناطق دیگری از جمله عربستان، ترکیه و ایران خواهد رفت.

وی تاکید کرد: من مقدمات سفر وی به سه کشور مذکور را با برقراری تماس با رهبران این کشورها که از تصمیم من برای تعیین دی میستورا حمایت کردند، فراهم کرده‌ام.

بان کی مون همچنین از حمایت سخاوتمندانه ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان از مرکز مبارزه با تروریسم سازمان ملل قدردانی کرد و نقش عربستان را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای بسیار مهم در برقراری صلح، امنیت و ثبات در منطقه ستود.

دبیرکل سازمان ملل در خصوص ایران نیز گفت: ایران یک قدرت منطقه‌ای است و نقشی در منطقه دارد و از رهبران ایرانی می‌خواهم تا نقشی سازنده در برقرای صلح و امنیت در منطقه داشته باشند.

وی از تشکیل دولت جدید عراق نیز استقبال کرد و گفت: سنی‌های عراق باید نقشی میانه‌رو در دولت داشته باشند و شیعیان نیز باید در مذاکرات فراگیر شرکت کنند.

بان کی مون همچنین ضمن درخواست از لبنانی‌ها برای کنار گذاشتن منافع شخصی و تنگ نظرانه خود تاکید کرد: مردم و دولت لبنان باید برای حل مشکلات کشور با هم متحد شوند.

بان کی مون ضمن ابراز نگرانی از نفوذ داعش به لبنان گفت: کاملا طبیعی است که باید دولت با انتخاب رئیس جمهوری تشکیل شود و امیدوارم که تمامی گروه‌های لبنانی منافع خود را کنار بگذارند چرا که زمان کنونی وقت مناسبی برای این منافع نیست.

بان کی مون برخی رهبران در کشورهای منطقه را مسئول تلاش برای تحقق منافع شخصی خود به ضرر آینده کشورها و مردمشان دانست و سیاست‌های آنان را "کوته نظرانه" خواند.

انتهای پیام

کد N495410

وبگردی