آفتاب

رئیس‌جمهور : سیاست جمهوری اسلامی روابط نزدیک با همسایگان و کشورهای منطقه از جمله قزاقستان است

رئیس‌جمهور : سیاست جمهوری اسلامی روابط نزدیک با همسایگان و کشورهای منطقه از جمله قزاقستان است

تسنیم نوشت:

رئیس‌جمهور گفت: سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران، روابط نزدیک با همسایگان و کشورهای منطقه است و قزاقستان در این میان جایگاه ویژه‌ای دارد.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر روز گذشته در دیدار با "کریم ماسیم‌اف" نخست‌وزیر قزاقستان، گفت: سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران، روابط نزدیک با همسایگان و کشورهای منطقه است و قزاقستان در این میان جایگاه ویژه‌ای دارد.

او با اشاره به دین، فرهنگ کهن و باستانی مشترک و امکانات فراوان دو کشور، افزود: این امکانات و توانمندی‌های مشترک می‌تواند اقتصاد دو کشور را به نفع دو ملت ایران و قزاقستان به پیش ببرد.

رئیس‌جمهور به حجم مبادلات یک میلیارد دلاری کنونی میان تهران - آستانه اشاره کرد و گفت: این رقم، نشان می‌دهد که دو کشور نتوانسته‌اند به درستی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دوجانبه برای افزایش حجم مبادلات تجاری بهره بگیرند.

روحانی خواست ملت‌های ایران و قزاقستان را توسعه و تعمیق روابط دانست و با اشاره به اینکه رویکرد "نظربایف" جزو مؤثرترین عوامل تحکیم روابط دوجانبه است، گفت: در چهار ملاقاتی که در یکسال گذشته با رئیس‌جمهور قزاقستان داشتم، این اراده قوی را برای توسعه روابط تهران - آستانه مشاهده کردم.

او گفت: اجرای توافقاتی هم که در جریان این سفر حاصل شد، تحولی بزرگ در روابط دو کشور و حتی منطقه ایجاد می‌کند و ایران در عملیاتی کردن این توافقات جدی است.
رئیس‌جمهور گفت: بی تردید توسعه همکاری‌ها در بخش‌های مختلف از جمله حمل و نقل، دریای خزر ، سرمایه‌گذاری مشترک، صنعت و محیط زیست بسیار حائز اهمیت است و امیدوارم در حوزه فرهنگ، علم و فناوری هم همکاری‌های مشترک گسترش یابد.
"کریم ماسیم‌اف" نخست وزیر قزاقستان در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر روحانی به آستانه و توافقاتی که در این سفر حاصل شد، گفت: آقای نظربایف به بنده دستور داده که اجرای دقیق این توافقات را شخصا پیگیری کنم.

او گفت: همه وزیرانی که توافقات انجام شده در نقشه راه گسترش روابط، در حوزه کاری آنان است ، موظف شده‌اند به همراه همتای ایرانی خود طرح‌هایی را برای تحقق اهداف این توافقات تهیه کنند.

 

23231

 

کد N495324

وبگردی