آفتاب

ملکه الیزابت: کاری به رفراندوم استقلال اسکاتلند ندارم

ملکه الیزابت: کاری به رفراندوم استقلال اسکاتلند ندارم

ملکه انگلیس در بیانیه‌ای بی‌سابقه درخواست‌ها برای دخالتش در رفراندوم استقلال اسکاتلند را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی میل، در پی انتشار گزارشی مبنی بر اینکه تعدادی از نمایندگان پارلمان انگلیس به صورت خصوصی اعلام کرده‌اند که الیزابت، ملکه انگلیس که به شدت طرفدار اتحاد بریتانیاست باید در این روند مداخله کند، کاخ سلطنتی تاکید کرد که وی همچنان بی‌طرف باقی می‌ماند.

الکس سالموند، وزیر اول اسکاتلند با اعلام اینکه وی اخیرا در بالمورال، تفرجگاه خانواده سلطنتی در اسکاتلند، با ملکه دیدار کرده، و فکر می‌کند ملکه از حکمرانی بر یک اسکاتلند مفتخر خواهد بود مناقشات زیادی را موجب شد.

اما کاخ سلطنتی با انتشار یک بیانیه شدید اللحن وغیر معمول اعلام کرده که ملکه کاری به سیاست ندارد و افرادی که در مناصب سیاسی هستند به این مساله رسیدگی می‌کنند.

منابع سلطنتی نیز این مساله را واضح و شفاف کرده‌اند که از جانب هیچ کس در دولت یا اپوزیسیون به ملکه پیشنهادی برای اتخاذ موضعی علنی در قبال رفراندوم استقلال اسکاتلند نشده است.

یکی از سخنگوهای کاخ سلطنتی انگلیس گفت: بی‌طرفی در قانون اساسی مربوط به حاکمیت ملی یک اولویت اصلی در دموکراسی ماست وهمانی است که ملکه در سراسر فرمانروایی‌اش آن را نشان داده است. هرگونه پیشنهادی مبنی بر اینکه ملکه باید به دنبال تاثیرگذاری بر نتایج این رفراندوم باشد کاملا نادرست است. این مساله به مردم اسکاتلند مربوط می‌شود.

آلیستر دارلینگ، رهبر کمپین "با هم بودن بهتر است" گفت: ملکه در تمام دوران زمامداری‌اش خارج از سیاست‌های حزبی ایستاده و این هم در کنار بی‌شماری از دلایل دیگر نشان دهنده احترام والا به او در اسکاتلند و بقیه بریتانیاست.

منابع مطلع تایید کرده‌اند که خانواده سلطنتی در تاریخ 18 سپتامبر که زمان برگزاری رفراندوم است در تفرجگاه خصوصی در اسکاتلند اقامت خواهند داشت.

کاخ سلطنتی مکررا تاکید دارد که ملکه از نظر سیاسی بی‌طرف است اما یکی از منابع مطلع پیشتر گفته بود: آنقدرها هم نمی‌خواهد باهوش باشید تا بفهمید ملکه یک وحدت گرا است. همانطور که پاپ یک کاتولیک است!

ملکه الیزابت در سخنرانی سال 1977 خود در مقابل نمایندگان پارلمان گفته بود: من پادشاهان و ملکه‌های انگلستان و اسکاتلند شاهزاده‌های ولز را که جزو پیشینیان من بودند، بررسی کرده و متوجه تمایلات و علایق آن‌ها شده‌ام. اما نمی‌توانم فراموش کنم که من ملکه بریتانیا و ایرلند شمالی هستم. شاید این جشن زمانی برای یادآوری منافعی باشد که اتحاد بریتانیا آن را به ما اعطا کرده است چه در داخل و چه در صحنه بین‌الملل.

انتهای پیام

کد N495190

وبگردی