آفتاب
آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

هیچ‌کس نمی‎تواند خود را از مسئولیت فرهنگی معاف کند

هیچ‌کس نمی‎تواند خود را از مسئولیت فرهنگی معاف کند

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی از مراجع عظام تقلید با انتقاد از شانه خالی کردن برخی از نهادها در زمینه مسائل فرهنگی، اظهار کرد: فرهنگ از ارکان اصلی جامعه اسلامی است و هیچ کسی نمی‎تواند خود را مسئولیت در آن معاف کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، این مرجع تقلید روز چهارشنبه در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم، با اشاره به اهمیت موضوع فرهنگ در جامعه اسلامی، گفت: علما، رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی، دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه ها و مراکز دیگر در قبال مسائل فرهنگی مسؤل هستند.

وی افزود: برخی از مسوولین دولتی بیان کرده‎اند که علما متکلف فرهنگ دینی در جامعه هستند که البته علما نیز نقش و وظیفه بسیار مهمی دارند ولی این وظیفه منحصر به آنها نیست.

این مرجع تقلید گفت: دولت نماینده مردم است و باید در حوزه فرهنگ عمومی و اسلامی نقش آفرین باشد نه اینکه خود را از دایره عقب بکشد.

مکارم‌شیرازی تصریح کرد: این نظام، نظام جمهوری اسلامی است و اگر دولت خود را مکلف به رای مردم می‎داند باید به اسلامیت این نظام نیز توجه کرده و در حوزه حمایت از ارزش‌های اسلامی کوشا باشد.

وی تاکید کرد: توجه به مسولیت در حوزه صیانت از ارزشهای اسلامی همان امر به معروف و نهی از منکر است که باید همه خود را در این حوزه مسوول بدانیم؛ صداوسیما، حوزه، دولت، ارشاد، آموزش و پرورش و آموزش عالی و... همگی در صیانت از ارزشهای دینی وظیفه دارند.

وی با اشاره به اشتباه حساس در موضوع نامگذاری داعش گفت: اخیرا نام این گروه تروریستی را دولت اسلامی می‎نامند و رسانه‎های غربی نیز با همین اسم داعش را خطاب قرار می‎دهند؛ حتی رییس جمهور آمریکا نیز همین نام را برای آنها بکار می‎برد.

این مرجع تقلید اظهار کرد: متاسفانه رسانه‎های ما نیز به اشتباه در این بازی، وارد شده و متوجه این توطئه خطرناک نشدند و بسیاری از آنها همین الان هم به جای داعش می‎گویند دولت اسلامی در حالی که آنها نه دولت هستند و نه اسلام، آنها با اسلام و انسانیت بیگانه هستند.

وی گفت: داعش یک جمعیت تروریستی جاهل است و کسی نباید آنها دولت اسلامی بخواند، آنها جمعیت تررویستی داعش هستند و نه دولت اسلامی؛ غرب به دنبال اسلام هراسی در منطقه و جهان است و به همین دلیل از عمد آنها را دولت اسلامی می‎خواند ولی ما نباید این نام را تکرار کنیم.

این مرجع تقلید با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع)تصریح کرد: امام رضا(ع) فرمودند هر کسی که به این نکات توجه کند، عقلش کامل خواهد شد؛ اولین مورد از این موارد این است که اگر مردم به ما رجوع کردند، در دلشان امید به حل مشکل از سوی ما داشته باشند؛ دومین عامل آن است که مردم از رجوع به ما ناامید نباشند.

وی گفت: سومین عامل تکامل عقل آن است که اگر کسی به ما نیکی در کمترین حد هم کرد همیشه قدردان او باشیم، نکته چهارم آن است که کارهای زیاد خود را کم بدانیم، نکته پنجم آن است از تقاضا و مراجعات مکرر مردم خسته نشویم، نکته دیگر آنکه فرد از طلب علم خسته نشود، نکته دیگر آنکه اگر درآمد کمی هم داشتیم و در مسیر خدا بودیم راضی‎تر از آن باشیم که در مسیر شیطان بوده و درآمد عالی داشته باشیم.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: مورد بعدی آن است که همیشه خضوع در برابر خدا را به عزت در دستگاه شیطان ترجیح دهد، مورد بعدی هم این است که به دنبال شهرت نباشد زیرا شهرت آسیب‌های بسیاری برای او دارد و نکته دهم آن است که هر کسی را که دید بگوید که این فرد از من بهتر و متقی‎تر است.

انتهای پیام

کد N495158

وبگردی