آفتاب

رئیس‌جمهوری فیلیپین تدوین قانون ایجاد منطقه خودمختار مسلمانان را خواستار شد

رئیس‌جمهوری فیلیپین تدوین قانون ایجاد منطقه خودمختار مسلمانان را خواستار شد

رئیس‌جمهوری فیلیپین امروز(چهارشنبه) در اقدامی مهم و سرنوشت ساز برای پایان دادن به درگیری‌ 50 ساله کشورش از کنگره خواست تا فورا قانونی را برای ایجاد یک منطقه خودمختار مسلمانان در جنوب این کشور تدوین کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت فیلیپین و جبهه آزدی بخش مورو در مارس سال جاری میلادی برای پایان شورشی که تاکنون در آن بیش از 120 هزار تن کشته و دو میلیون تن بی‌خانمان شده‌اند توافقنامه صلح امضا کردند، اما هنگامی که شبه نظامیان مورو دولت را به خلف وعده در مورد این توافق متهم کردند، امیدها برای دستیابی به صلح کمرنگ شد.

اما مذاکرات متعدد این توافق را نجات داد و جبهه آزادی بخش مورو که اصلی ترین گروه شبه نظامی در فیلیپین محسوب می‌شود موافقت کرد تا در ازای به عهده گرفتن قدرت اقتصادی و اجتماعی در منطقه "بانگسامورو" این گروه را منحل کرده و سلاح‌های خود را تسلیم کند.

بنیگنو آکوئینو، رئیس جمهوری فیلیپین تمایل دارد تا پیش از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش در ژوئن سال 2016 میلادی این توافق نامه به اجرا در آید.

وی گفت: ما از کنگره می‌خواهیم تا هرچه سریعتر این لایحه را تصویب کند. اگر بتوانیم این مساله را قانونی کنیم، می‌توانیم به برادران موروی خود فرصت کافی برای آماده شدن را بدهیم در نتیجه آن‌ها قادر خواهند بود تا بذر حکومت موثر را که در منطقه بانگسامورو کاشته شده، پرورش دهند.

رهبران شبه نظامیان مورو قرار است در جریان یک دوره مختصر گذار تا انتخابات مه 2016 میلادی، زمام امور این منطقه خودمختار جدید را به عهده گیرد.

جبهه آزادی بخش مورو قرار است در این انتخابات شرکت کند و از یک گروه چریکی به یک حزب سیاسی تغییر خواهد کرد.

این قانون یک دولت خودمتار را برای جایگزینی منطقه خودمختار موجود در جزیره "میندانائو مسلمانان" تشکیل می‌دهد.

براساس این توافق، منطقه خودمختار بانگسامورو حاکم خود را خواهد داشت که با قدرت‌های بیشتر بر یک منطقه وسیع فرمانروایی خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N495122

وبگردی