آفتاب

فردوسی پور از پخش مستند زندگی مارادونا به جای فوتبال 120 خبر داد

فردوسی پور از پخش مستند زندگی مارادونا به جای فوتبال 120 خبر داد

تهیه کننده برنامه فوتبال 120 اظهار کرد: با توجه به اینکه در هفته گذشته بازی‎های ملی جایگزین لیگ‎های اروپایی شد فوتبال 120 در این هفته مستندی را تحت عنوان زندگی مارادونا دوبله و پخش می‎کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شبکه ورزش سیما، این مستند که اثر "امیر كاستاریكا" است زندگی اسطوره فوتبال آرژانتین را به‌ تصویر كشیده و از جمله آثاری است كه در بخش مستندهای كن در سال 2008 به نمایش درآمده است.

عادل فردوسی پور در خصوص این بازیکن اسطوره‎ای گفت: مارادونا یکی از بهترین و شاید بهترین بازیکن تاریخ فوتبال است که به خاطر تکنیک ناب، گل‎های به یادماندنی، داشتن شخصیت کاریزماتیک و همراهی او با قشر ضعیف جامعه شخصی است که در ذهن همه ماندگار شده است.

مارادونا هنگامی که کودکی هشت ساله بود با انجام حرکات نمایشی با توپ فوتبال در اماکن عمومی سعی می‌کرد بخشی از خرج خانواده فقیرش را تامین کند. وی در دوران جوانی درخشش خود را با تیم بوکاجونیورز آرژانتین آغاز کرد و پس از آن به بارسلونای اسپانیا رفت و با این تیم به مقام قهرمانی جام حذفی اسپانیا رسید.

در جام جهانی ۱۹۸۲ باوجود انجام بازی‎های دیدنی به دلیل یک حرکت غیر ورزشی در دیدار برابر برزیل در دور دوم از زمین اخراج شد و بدون مارادونا آرژانتین از جام جهانی خداحافظی کرد. چهار سال بعد در جام جهانی ۱۹۸۶ در مکزیک مارادونا فوتبال زیبای خود را به نمایش گذاشت.

در اوج حساسیت‌های این جام دو تیم آرژانتین و انگلستان در مرحله یک چهارم نهایی برابر هم قرار گرفتند. جنگ جزایر فالکلند در میدان ورزشی به منصه ظهور رسید. مارادونا با به ثمر رساندن دو گل تاریخی موجب پیروزی آرژانتین شد.

نخستین گل مسابقه را مارادونا در ابتدای نیمه دوم با دست به ثمر رساند و چند دقیقه بعد در حالی که در میانه‌های میدان صاحب توپ شده بود با دریبل زدن هفت بازیکن انگلیسی توپ را وارد دروازه پیتر شیلتون (دروازه بان انگلستان) کرد.

امیر كاستاريكا سازنده این مستند افتخارات سينمايی متعددی دريافت كرده است كه از مهم‌ترين آنها می‎توان به خرس نقره‌ای برلين در جايزه فيپرشی (1985) و دو نخل طلا از جشنواره‌ كن، جايزه‌ بهترين فيلم اروپايی جوايز سزار فرانسه در سال 2005 اشاره كرد.

مستند زندگی دیه‎گو مارادونا که توسط مجموعه فوتبال120 برای شبکه ورزش سیما دوبله شده است این هفته ساعت 22:15 از شبکه ورزش سیما به روی آنتن می‏‌رود.

کد N495076

وبگردی