آفتاب

ترکیه با گشایش پایگاه هوایی اینجرلیک به ائتلاف ضد داعش می‌پیوندد

ترکیه با گشایش پایگاه هوایی اینجرلیک به ائتلاف ضد داعش می‌پیوندد

یکی از مقام‌های ترکیه گفت: پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه که از مهمترین پایگاه‌های نیروی هوایی محسوب می‌شود در ائتلاف ضد داعش به کار گرفته می شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، این مقام مسئول دولت ترکیه که نخواست نامش فاش شود، گفت: پایگاه نیروی هوایی اینجرلیک پس از آنکه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا رسما نام ترکیه را به عنوان کشوری در ائتلاف ضد داعش برد، برای انجام اقدامات علیه این گروه تروریستی باز شده البته نه برای انجام عملیات‌ نظامی بلکه برای پشتیبانی‌های لجستیکی.

این مساله در جریان سفر چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا به آنکارا به بحث گذاشته شد. در جریان این سفر وی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر و نجدت اوزل، فرمانده نیروهای دفاع ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

یکی از منابع دیپلماتیک ترکیه گفت: آمریکایی‌ها از ما نخواسته‌اند تا از پایگاه‌ نیروی هوایی اینجرلیک در مقاصد نظامی و عملیات خصمانه علیه مواضع داعش استفاده کنیم. ما موضع خودمان را اعلام کرده و آن‌ها با ما به تفاهم رسیدند. ما باید با احتیاط رفتار کنیم چون گروگان‌های ترکیه‌ای در دست داعش هستند.

ترکیه هم اکنون بخشی از ائتلاف علیه داعش است و آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، مجارستان از اروپا، عربستان، مصر ، اردن، لبنان، قطر و بحرین از کشورهای عربی و استرالیا جزو دیگر تشکیل دهندگان این ائتلاف هستند.

دولت ترکیه با سه خط مشی در این ائتلاف شرکت کرده است: نخست، استفاده از پایگاه مذکور و سایر تاسیسات و پایگاه‌های نظامی کشور برای ارسال کمک‌های بشردوستانه و لجستیکی دوم، گشایش پایگاه‌ نیروی هوایی اینجرلیک برای اهداف و پروازهای کمک رسان و لجستیکی در حمایت از فعالیت‌های نیروهای عراقی علیه داعش (پهپادهای غیر مسلح) و سوم افزایش تدابیر امنیتی در مرز 910 کیلومتری با سوریه و 384 کیلومتری با عراق.

انتهای پیام

کد N494993

وبگردی