آفتاب
وزیر انرژی روسیه مطرح کرد:

آمادگی 50 شرکت روسی برای فعالیت در پروژه‌های ایران/روسیه در روابط تجاری با ایران بدقولی نمی‌کند/محدودیت‌های قانونی ایران برای شرکت‌های خارجی

آمادگی 50 شرکت روسی برای فعالیت در پروژه‌های ایران/روسیه در روابط تجاری با ایران بدقولی نمی‌کند/محدودیت‌های قانونی ایران برای شرکت‌های خارجی

در قوانین و مقررات ایران محدودیت هایی برای فعالیت شرکت های خارجی وجود دارد و صحبت اینجاست که اجازه نمی دهد به شرکت های خارجی بر اساس سهم محصول در پروژه های ایران شرکت کنند.

وزیر انرژؤی روسیه گفت: مسائل مربوط به تحریم های متوجه ایران و روسیه هیچ تأثیری بر ترنور تجاری مشترک دو کشور ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در مراسم اختتامیه یازدهمین اجلاس کمیسیون همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه با اشاره به سطح بالای کمیسیون سال جاری گفت: نمایندگان 40 تشکل و شرکت روسی و 100 نفر از فعالان تجاری این کشور حضور داشتند.

وی با بیان اینکه نتایج کار این چند روزه بسیار موثر بوده و روابط همکاری دو کشور را تحکیم خواهد کرد، افزود: روابط ایران و روسیه امروز در سطح بسیار خوبی قرار گرفته و بر اساس روابط سطحی و بازار نیست بلکه بر اساس تاریخ و روابط دیرینه دو کشور این روابط برقرار شده است.

نواک تصریح کرد: نه تنها روابط تجاری خوبی با هم داریم، بلکه از نظر سیاسی هم بین مقامات دو کشور روابط خوبی وجود دارد به طوری که در چند روز آینده ملاقاتی بین آنها صورت می گیرد و کلا تعامل و همکاری ما و ایران برای هر دو کشور در سطح بین المللی تبدیل به یک همکاری سنتی شده است.

وی افزود: ما معتقدیم که با توجه به نتایجی که پیش آمده در آینده نزدیک شاهد به وجود آمدن شاخص های مناسب تری از نتایج این همکاری ها باشیم.

نوآک خاطرنشان کرد: روسیه آمادگی دارد کالاها و خدمات مورد نیاز ایران را به ایران صادر کرده و همچنین خدمات و کالاهای مورد نیازمان را از ایران وارد کند.

وی افزود: به طور کلی اساس همکاری دو کشور حمل و نقل، انرژی، محصولات فنی و ماشین سازی است.

نوآک با بیان اینکه بازار ایران به خصوص در زمینه استخراج و هیدروکربورها ایران برای شرکت های روسیه جذاب است، گفت: طبیعتا تاکنون با توجه به تحریم های وضع شده همکاری های بازرگانی بین ما محدود شده بود و از طرفی در قوانین و مقررات ایران محدودیت هایی برای فعالیت شرکت های خارجی وجود دارد و صحبت اینجاست که اجازه نمی دهد به شرکت های خارجی بر اساس سهم محصول در پروژه های ایران شرکت کنند.

وی تاکید کرد: این شرایطی که روسیه در ارتباط با سرمایه گذاری در زمینه نفت و گاز در خصوص کشورهای دیگر دارد اگر همان شرایط در ایران فراهم شود، تحرک بزرگی را در زمینه فعالیت های نفتی و گازی در ایران به وجود می آورد.

وی افزود: در خصوص تولید برق شرکت های روسی تمایل دارند نیروگاههای موجود ایران را بازسازی کنند و نیروگاههای جدید را در ایران بسازند و همینطور همکاری های مناسبی بین دو کشور در زمینه انرژی های آتی در شرایط صلح جویانه وجود دارد.

نواک گفت: واحد نیروگاهی بوشهر وارد مدار شده و جالب اینکه ایران می خواهد 20 واحد نیروگاه جدید اتمی بسازد.

وی افزود: همچنین در زمینه ذوب فلزات و تجهیز معادن باید با ایران همکاری داشته باشیم و صنایع و حمل و نقل جاده ای و ریلی و هوایی را در ایران سازماندهی می کنیم.

نواک با اشاره به آمادگی 50 شرکت روسی برای فعالیت در پروژه های ایران گفت: برای مثال این تفاهم نامه ای که بین شرکتی روسی و شرکت توانیر امضا شد تا در مدت 5 سال واحدهایی را برای تأمین برق در ایران بسازد و همچنین صحبت در خصوص احداث 10 واحد نیروگاه حرارتی و خطوط انتقال نیرو و زمینه های دیگر است.

نوآک گفت: شرکت های هوایی روسیه علاقه مند به ارسال هواپیماهای Tu-204 و همچنین صادرات و لایسنس قطعلات هواپیمایی به ایران هستند.

وی افزود: دو طرف در مورد تولید و استحصال آلومینا توافقاتی داشتند، محصولات اتومبیل روسیه جزو کالاهای سنتی ماست و آماده ارسال محصولات خودمان و تولید مطابق با استانداردهای بومی در ایران هستیم.

وزیر انرژی روسیه با اشاره به اظهارات زنگنه در زمینه مسائل بانکی گفت: این مسئله برای ارسال کالاهای مبادلاتی بین روسیه و ایران قابل حل است.

وی افزود: مسائل لجستیکی بین دو کشور ظرفیت های بسیار دارد، طرف ایرانی مشتاق است محصولات لبنی و سبزیجات و کشاورزی به روسیه صادر کند که بنادر روسیه در دریای خزر آمادگی پذیرش این محصولات را دارند.

نواک گفت: بین راه آهن های دو کشور این ارتباطات است برای احداث خطوط راه آهن جدید و برقی کردن برخی خطوط راه آهن در مسیر دو کشور امکان همکاری وجود دارد.

نواک با بیان اینکه حدود 60 - 70 میلیارد یورو می تواند این پروژه های عظیم را در بر بگیرد، گفت: شرکت های روسی برای ارسال قطعات ریلی علاقه مند هستند که در حد یک میلیارد دلار از این محصو لات را می توانیم در طول سال صادر کنیم.

وی افزود: در خصوص همکاری های مشترک دو کشور، مرکز تجارت روسیه فعالیت خودش را بیشتر می کند و تا پایان امسال هیئت هایی از روسیه به ایران خواهند آمد.

وزیر انرژی روسیه با اشاره به پیگیری افزایش همکاری اتاق های بازرگانی دو کشور، گفت: زمینه هایی برای همکاری های آموزشی و پزشکی بین دو کشور مطرح است.

وی با بیان اینکه توجه اساسی کشور ما باید به کشاورزی معطوف شود، خاطرنشان کرد: طبیعتا روسیه علاقه مند است محصولات کشاورزی ایران را بخرد و در ازای آن به ایران کودهای شیمیایی و انواع کودهای دیگر و حتی دیگر محصولات کشاورزی را صادر کند.

نوآک تصریح کرد: نمایندگان کشاورزی ایران را دعوت می کنم برای شرکت در نمایشگاه کشاورزی که در 15 تا 18 سپتامبر در مسکو برگزار می شود، حضور یابند.

وزیر انرژی روسیه با بیان اینکه سندی که ما امروز امضا می کنیم می شود برنامه کارهای آتی ما، گفت: این سند مجموعه وسیعی از فعالیت ها و همکاری های دو کشور را در بر می گیرد.

وزیر انرژی روسیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحریم های مشترک داریم و مردم ایران به دلیل بدقولی های قبلی روسیه اعتماد کمرنگی به قول های روسیه دارند، شما چه اقدامی انجام می دهید تا تفاهم نامه امروز اجرایی شود، گفت: مسائل مربوط به تحریم های متوجه ایران و روسیه هیچ تأثیری بر ترنور تجاری مشترک دو کشور ندارد.

وی افزود: ما اقداماتی که انجام می دهیم در خصوص توسعه روابط با ایران، رفع مشکلات انتقال وجوه با ایران را قبل از وضع تحریم ها شروع کرده بودیم و تحریم هایی که بعد از آن علیه ایران وضع شد بر ترنور دو کشور تأثیر منفی گذاشت، به طور کلی ما نباید به زمینه های موجود همکاری بین دو کشور اکتفا کنیم.

نواک با بیان اینکه سیاست گذاری ما برای توسعه روابط عملی بوده، گفت: بعد از اینکه به طور کلی تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه وضع شد، روسیه یکسری کالاها را از روسیه وارد می کرد می تواند از این پس این محصولات را از ایران وارد کند که خود باعث افزایش گردش مالی بین دو کشور می شود.

وی افزود: امروز چه در قالب اجلاس های کیمسیون مشترک و چه همایشی که صورت گرفت در خصوص صادرات محصولات لبنی، میوه جات و سبزیجات ایران به روسیه صحبت کردیم.

نواک با بیان اینکه از طرف روسیه هم می تواند برخی محصولات کشاورزی به ایران صادر شود، خاطرنشان کرد: تحریم ها بیشتر ما را تهییج می کند که فعالیت های بازرگانی بین دو کشور را توسعه دهیم.

وی در خصوص بدقولی روسها در قراردادها با ایران تصریح کرد: در خصوص تأخیر در واحدهایی که طرف های روسی در ایران ساخته من مثال هایی را در این زمینه به خاطرم نمی آید و طبیعتا این مسائل می تواند صحت نداشته باشد و امیدواریم تکرار نشود.

نواک گفت: ممکن است یک سری از تأخیرات به خاطر وجود مشکلات بانکی و تأخیر در تسویه حساب های بانکی و مالی بوده باشد.

وی افزود: اینکه به طور کلی اعتماد متقابل بین شرکت های دو طرف لازم است و یکسری نواقص را نباید بزرگنمایی کنیم اعتماد متقابل بین دو طرف برای توسعه روابط لازم است.

وزیر انرژی روسیه در پاسخ به اینکه توافق تهاتر نفت و کالا بین دو کشور به کجا رسید، گفت: سند همکاری نفتی دو کشور در این زمینه، یادداشت تفاهمی است در خصوص همکاری های بازرگانی بین ایران و فدراسیون روسیه این یک سند کلی است و در این سند مسائل و رهنمودهای کلی همکاری های بین کشور را قید کردیم.

وی افزود: در قالب این سند جامع یکسری قراردادهایی بین طرف های روسی و ایرانی باید امضا شود که نمونه بارز آن اسناد همکاری بود که امروز اینجا امضا شد که خود این توافقها پیرو توافق ماه اوت است.

نوآک یادآور شد: حق مسلم ایران است که نفت خودش را به هر مسیری می خواهد صادر کند اما تاکنون توافق مشخصی در این زمینه بین دو طرف صورت نگرفته است.

نواک در خصوص روابط برد - برد مذاکرات گفت: روابط دو کشور کاملا سنتی و مبتنی بر توافق دو طرف است و تنها به مبادلات بازرگانی و همکاری های تجاری خلاصه نمی شود بلکه ما در کشورهای منطقه هم منافع مشترکی داریم.

وی افزود: امکان وجود ظرفیت های جدید را در روابط بازرگانی و تجاری هر دو کشور را می دانیم، کارهایی که انجام می دهیم اشتغال زایی دارد و سطح روابط دو کشور را بالا می برد.

وزیر انرژی روسیه در پاسخ به اینکه چه تضمینی وجود دارد ورود هواپیماهای توپولوف جدید به ایران سانحه های جدید برای صنعت هوایی ایران به دنبال نداشته باشد، گفت: ما آمار سقوط هواپیماهای توپولوف در ایران را نداریم، این هواپیماها مطمئن ترین هواپیماهایی بوده که در طول 30 سال در آسمان روسیه پرواز می کرده و من اطلاعاتی دارم که می گویم مطمئن ترین هواپیما، هواپیمای توپولوف است اما در صحبت های من صحبت از هواپیمای جدیدی است که از جنبه های امنیتی و کیفی خودش را نشان داده است.

وی افزود: به طور کلی با توجه به نیاز ناوگان هواپیمایی ایران به هواپیماهای جدید و با توجه به تست های انجام شده روی این هواپیما و مطمئن بودن این هواپیما، در صورت درخواست ایران ما آمادگی داریم این هواپیما را به ایران وارد کنیم.

نوآک در خصوص برنامه برای سرمایه گذاری در پتروشیمی گفت: ما بسترهای سرمایه گذاری را فراهم می کنیم اما این مسئله به نظر شرکت های خصوصی دو کشور بستگی دارد.

کد N494480

وبگردی