آفتاب

واکنش مالزی به گزارش کمیته ایمنی هلند؛ عامل سقوط ام.اچ 17 موشک است

واکنش مالزی به گزارش کمیته ایمنی هلند؛ عامل سقوط ام.اچ 17 موشک است

کوالالامپور - ایرنا - نخست وزیر مالزی پس از گزارش کمیته ایمنی هلند در خصوص پرواز ام.اچ 17، گفت که به احتمال قوی این هواپیمای بوئینگ با اصابت موشک سرنگون شده است.

به گزارش ایرنا، کمیته ایمنی هلند روز گذشته اعلام کرد دلیل سرنگونی پرواز ام.اچ 17 خطوط هوایی مالزی نقص فنی نبوده و هواپیما احتمالا به دلیل آسیب های ساختاری ناشی از یک جسم خارجی با فشار بالا که از خارج به هواپیما وارد شده در اوکراین سرنگون شده است.

'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی سه شنبه شب طی بیانیه ای در واکنش به این گزارش تصریح کرد 'گزارش مقدماتی نشان می دهد اشیاء با فشار بالا به هواپیما نفوذ کرده و این سوء ظن قوی را بوجود می آورد که موشک عامل سرنگونی هواپیمای مسافربری بوده است.

وی تاکید کرد برای اطمینان از این موضوع باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

نخست وزیر مالزی از همه طرف ها خواست برای تسهیل در تحقیقات و تهیه گزارش نهایی همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.

وی بار دیگر بر اهمیت دسترسی کامل و بدون محدودیت به محل سقوط هواپیمای بوئینگ 777 خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین برای تکمیل تحقیقات، روشن شدن حقیقت و جستجو برای یافتن اجساد باقی مانده سرنشینان هواپیما تاکید کرد.

به نوشته روز چهارشنبه روزنامه استار، 'لیو تیونگ لای' وزیر حمل و نقل مالزی نیز گفت که گزارش کمیته ایمنی هلند مقدماتی بود و گزارش جامع حدود یک سال زمان نیاز دارد.

وی گفت که کارشناسان مالزی نیز بخشی از تیم تحقیقاتی هلند بوده اند و کارشناسانی از اوکراین، روسیه، انگلستان و آمریکا آن ها را یاری داده اند.

این وزیر مالزیایی همچنین از همه طرف ها خواست به دنبال عدالت و پیداکردن عاملان این فاجعه باشند.

گزارش کمیته ایمنی هلند با استناد به مکالمات ضبط شده اتاق خلبان نشان می دهد این پرواز با مشکل فنی خاصی روبرو نبوده و هیچ تماس اضطراری توسط خدمه این پرواز برقرار نشده است.

مالزی خواستار آتش بس بین جناح های متخاصم در اوکراین شد تا امکان جمع آوری شواهد و باقی مانده پرواز سرنگون شده ام.اچ 17 فراهم شود.

پرواز ام.اچ 17 خطوط هوایی مالزی 26 تیرماه با 298 سرنشین در مسیر آمستردام به کوالالامپور در شرق اوکراین سرنگون شد و تلاش ها برای مشخص شدن دلیل این حادثه ادامه دارد.

43 سرنشین این هواپیما مالزیایی، 192 نفرهلندی،27 نفر استرالیایی، 12 نفر اندونزیایی 10 نفر انگلیسی و بقیه اتباع آلمان، بلژیک، فیلیپین، کانادا و نیوزیلند بودند.

آساق**1611
کد N494325

وبگردی