آفتاب

شورای امنیت به دنبال اعمال محدودیت بیشتر علیه شبه‌نظامیان خارجی

شورای امنیت به دنبال اعمال محدودیت بیشتر علیه شبه‌نظامیان خارجی

شورای امنیت سازمان ملل قصد دارد از تمامی کشورها بخواهد که از سربازگیری و سفر شبه نظامیان خارجی برای پیوستن به گروه‌های تروریستی همچون داعش با تضمین این مساله که تحت قوانین داخلی این یک جرم جنایی جدی است، جلوگیری و آن را سرکوب کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آمریکا اواخر روز دوشنبه پیش نویس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت سازمان ملل به جریان انداخت و امیدوار است تا این پیش نویس در نشست عالی رتبه شورای امنیت تحت ریاست باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا 24 سپتامبر سال جاری میلادی به اتفاق آراء تصویب شود.

دیپلمات‌های سازمان ملل که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند: شورای امنیت احتمالا به توافق نامه‌ای درباره یک قطعنامه دست می‌یابد.

یکی از مقامات آمریکا گفت: ظاهرا در میان اعضای شورای امنیت درباره چگونگی رسیدگی به مشکل شبه نظامیان خارجی اتفاق نظر وجود دارد.

این پیش نویس قطعنامه تحت فصل منشور سازمان ملل تنظیم شده که آن را از نظر قانونی برای 193 کشور عضو سازمان ملل الزام آور می‌کند و به شورای امنیت این اختیار را می‌دهد تا تصمیماتش را با اعمال تحریم‌های اقتصادی یا زور تقویت کند. با این حال متن این پیش نویس قطعنامه به نیروهای نظامی اجازه نمی‌دهد تا به مساله شبه نظامیان خارجی بپردازند.

در این پیش نویس آمده است: تمامی کشور تضمین می‌کنند که براساس قوانین و اصول داخلی شان سفر و پیوستن شبه نظامیان خارجی به گروه‌های ترویستی یک جرم جدی است تا با این کار امکان پیگیری و مجازات آن را فراهم کنند.

این مساله کشورها را مجبور می‌سازد تا برای شهروندانشان سفر به خارج با هدف ارتکاب یا شرکت در هر اقدام ترویستی یا فراهم کردن یا دریافت آموزش تروریستی را غیرقانونی سازند.

این پیش نویس قطعنامه کلا شبه نظامیان خارجی را که برای شرکت در درگیری‌های سراسر جهان سفر می‌کنند، هدف قرار می‌دهد.

شورای امنیت ماه گذشته میلادی به اتفاق آراء قطعنامه‌ای را که پیش نویس آن از سوی انگلیس تهیه شده بود و داعش و جبهه النصره را هدف قرار می‌داد، تصویب کرد.

این قطعنامه سربازگیری شبه نظامیان خارجی را محکوم و تهدید کرد، افرادی که از نظر مالی شبه نظامیان خارجی را حمایت و یا سفر آن‌ها را تسهیل می‌کنند، تحریم خواهند شد.

انتهای پیام

کد N494129

وبگردی