آفتاب

هاشمی رفسنجانی: باید از ظرفیت‌های تعاونی در کشور استفاده کرد/تعاونی‌ها حد فاصل بین بخش‌های

هاشمی رفسنجانی: باید از ظرفیت‌های تعاونی در کشور استفاده کرد/تعاونی‌ها حد فاصل بین بخش‌های

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر استفاده کشور از خدمات توزیعی تعاونی‌ها در مقاطع مختلف پس از انقلاب،اظهار کرد: در شرایطی که بیکاری و رکود اقتصادی مشکل اصلی جامعه است، می‌توان از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در بخش‌های تولید، توزیع و مصرف استفاده کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از مدیران و مسئولان بخش‌های مختلف تعاون، با تبریک میلاد امام رضا(ع)، گفت: اگرچه آن روز آن انسان شریف را اذیت کردند، اما خداوند این گونه تقدیر کردند که مشهدالرضا بارانداز روحی مسلمانان و به خصوص شیعیان شود.

وی با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه دانمارک که برای دیدار رئیس جمهور و وزیر امور خارجه به مشهد رفته بود، اظهار کرد: از دیدن وسعت حضور مردم در حرم تعجب کرده و می‌گفت چه مکتب جالبی دارید که مردم در فضایی صمیمی و خیلی آرام، جشن گرفته بود.

وی با تأکید بر نقش و جایگاه ائمه معصوم(ع) در جوامع اسلامی، به مظلومیت ائمه(ع) در بقیع و ناامنی‌های حرم ائمه(ع) در سامرا و کاظمین اشاره و خاطر نشان کرد : انسان وقتی به حرم این بزرگان می‌رود، احساس امنیت و معنویت خاصی پیدا می‌کند و این نشان از جایگاه این انسان‌های شریف نزد پروردگار است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چشم اندازهای قانونی برای فعالیت‌های تعاونی و صراحت 25 درصدی اقتصاد کشور در بخش تعاون، گفت: به دلایل مختلف از ظرفیت‌های این بخش استفاده نمی شود که توجه به آن ضرورت ملی و مدیریت جامعه برای کم کردن مشکلات است.

هاشمی رفسنجانی با یادآوری اوضاع تعاونی‌های کشور در مقطع پیروزی انقلاب و سال‌های پس از آن، به برنامه‌های شورای انقلاب و دولت موقت اشاره و خاطر نشان کرد: یک اصل اسلامی و صراحت قرآنی است که برای گسترش عدالت در همه سطوح جامعه باید به حضور مردم در بخش‌های مختلف جامعه بها بدهیم.

وی تعاونی‌ها را حد فاصل بین بخش‌های دولتی و خصوصی خواند و تاکید کرد: اگر بعضی‌ها به بخش خصوصی به بهانه حضور اغنیا، خرده می‌گیرند، بخش تعاونی ترکیبی از انسان‌هایی است که سرمایه‌های جزئی خود را می‌آورند و اهداف فردی و اجتماعی دارند.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر استفاده کشور از خدمات توزیعی تعاونی‌ها در مقاطع مختلف پس از انقلاب، گفت: در شرایطی که بیکاری و رکود اقتصادی مشکل اصلی جامعه است، می‌توان از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در بخش‌های تولید، توزیع و مصرف استفاده کرد.

وی شناسایی مشاغل و سرمایه‌گذاری برای حضور بخش تعاونی‌ها را مهم خواند و گفت: باید برای رسیدن به اهداف ایجاد تعاون تلاش کنیم که قرار دادن وسایل کار در اختیار کسانی که سرمایه ندارند، جلوگیری از کارفرمایی مطلق شدن دولت، قرار گرفتن مدیریت، سرمایه و منافع در اختیار نیروی کار، پیشگیری از انحصار و تورم، کمک به تأمین عدالت اجتماعی و توانمندسازی اقشار متوسط از جمله آنها بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان نمونه‌هایی از مصرحات و مصوبات قانونی،اظهار کرد: بخش تعاونی باید افتخار کند که نظام برای این بخش قوانین به روزی دارد و مطمئن باشید روزی موانع اجرایی هم برطرف می‌شود، چون توجه به تعاونی نیاز امروز و آینده است.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به مطالبه یکی از حاضران که مجمع بر نحوه اجرای سیاست‌ها و مصوبات قانونی نظارت نماید،تصریح کرد: نظارت بر حسن اجرای سیاست‌ها از وظایف رهبری است که ایشان به مجمع تشخیص تفویض کردند و اخیراً در حال تدوین آیین‌نامه‌ هستیم.

انتهای پیام

کد N494127

وبگردی