آفتاب

رییس جمهور سابق لبنان خواستار فراخوان نیروهای احتیاط ارتش شد

رییس جمهور سابق لبنان خواستار فراخوان نیروهای احتیاط ارتش شد

بیروت – ایرنا – ژنرال« میشل سلیمان» رییس جمهوری سابق لبنان، ابتکار عملی برای حل دو پرونده نظامیان ربوده شده لبنانی توسط گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره و بهبود شرایط امنیتی لبنان ارائه کرد و درهمین چارچوب خواستار فراخوان نیروهای ارتش و حمایت بین المللی شد.

به گزارش ایرنا، در حالی فرمانده پیشین ارتش لبنان چنین ابتکار عمل 5 ماده ای را ارائه کرده که برخی طرف های دیگر از جمله « امیل امیل لحود» از نمایندگان مجلس تاکید دارند که در زمان حاضر نیازی به فراخوان نیروهای احتیاط نیست.

ژنرال میشل سلیمان خاطرنشان کرده که فراخوان نیروهای احتیاط برای حمایت از نیروهای کنونی ارتش در جنگ علیه تروریسم تکفیری ، نجات نظامیان ربوده شده از چنگ گروه های تروریستی تکفیری و دفاع از مرزهای جنوبی در مقابل تجاوزهای ارتش صهیونیستی ضروری است.

وی این ابتکارعمل را در نشستی با حضور« سمیر مقبل» معاون نخست وزیر و وزیر دفاع، خانم « الیس شبطینی » و « عبدالمطلب حناوی» دو وزیر دیگر دولت لبنان مطرح کرد.

براساس این ابتکارعمل، از جامعه جهانی و کشورهای قدرتمند درخواست می شود که از دولت و ارتش لبنان در جنگ با تروریسم تکفیری جهانی که با جنایات بی سابقه خود انسانیت را تهدید می کند، دفاع و حمایت کنند.

درهمین چارچوب ارائه برخی تسهیلات بدون درنظر گرفتن پروتوکل ها و اقدامات روتین و ایجاد پل های هوایی با لبنان برای ارسال فوری سلاح و مهمات مناسب و ضروری مورد تاکید قرار گرفته است.

از وزیر دفاع ملی و فرماندهی ارتش لبنان خواسته شده است تا زیر نظر دولت مطالعات را برای تعیین اقدامات فوری شروع کنند که ازجمله این اقدامات استفاده از نیروهای داوطلب و فرخوان نیروهای احتیاط با درجه های مختلف و مطابق نیازهای ارتش برای پیوستن به یگان های عملیاتی است.

اجرای قانون دفاع ملی از دیگر بندهای این ابتکار عمل است که براساس آن نیروهای داوطلب و احتیاط فراخوانده شده به یگان های ارتش می پیوندند و در زمان ضروری ماموریت حفظ امنیت شهرها و شهرک ها را برعهده می گیرند تا نیازی به اقداماتی مانند مسلح کردن غیرنظامیان و خودکفایی امنیتی در مناطق مختلف لبنان نباشد.

در ابتکارعمل رییس جمهور سابق لبنان آمده است: نیروهای احتیاط فراخونده شده می توانند با نیروهای حافظ صلح بین المللی مستقر در جنوب لبنان(یونیفل) برای حمایت از مرزهای جنوبی در مقابل هرگونه حمله احتمالی رژیم صهیونیستی همکاری کنند.

میشل سلیمان باردیگر از همه طرف ها در لبنان درخواست کرده است که برای اجرای مفاد اعلامیه بعبدا( کاخ ریاست جمهوری لبنان) اقدام کنند و به اصل بی طرفی لبنان از درگیری های منطقه ای و حمایت از مرزهای لبنان و سوریه پایبند باشند تا این مناطق به پایگاه و گذرگاه برای قاچاق سلاح و عناصر مسلح تبدیل نشود.

وی بدون اشاره به اینکه منظور از عناصر مسلح چه کسانی هستند، همچنین از دولت لبنان درخواست کرده است که بطور فوری راهبرد دفاعی لبنان و جلوگیری از تروریسم را بررسی کند.

ناظران معتقدند که علت تمام مشکلات امنیتی کنونی لبنان و بحران در شهرک ها و مناطق مرزی این کشور با سوریه ، نادیده گرفتن هدفمند معادله ارتش، ملت و مقاومت و تمسک به همین اصل موسوم به بی طرفی وخویشتنداری است که در زمان ریاست جمهوری میشل سلیمان با هدف تضعیف مقاومت ضد صهیونیستی کلید خورد.

برخی ناظران حتی باور دارند که اصل خویشتنداری و بی طرفی لبنان برای ایجاد فضای امن و بی دردسر برای گروه های تروریستی تکفیری ازجمله داعش وجبهه النصره بوده تا از شهرک ها و مناطق مرزی لبنان بتوانند عناصر مسلح و سلاح وارد استان ریف دمشق سوریه کنند و همچنین بتوانند شهرک عرسال و بلندی های آن را به گذرگاهی امن برای وارد کردن خودروهای بمب گذاری شده و منفجرکردن آنها در مناطق تحت نفوذ حزب الله تبدیل کنند.

بسیاری از کارشناسان لبنانی تاکید دارند که گروه های تروریستی تکفیری به هیچ اصل و قانونی پایبند نیستند و حتی به خالقان و دوستان خود رحم نمی کنند، چگونه برخی در لبنان انتظار دارند آنها به اصل بی طرفی و خویشتنداری لبنان احترام بگذارند و آن را رعایت کنند.

این کارشناسان سئوال می کنند که آیا دولت ، ارتش و ملت لبنان باید دست روی دست بگذارند و برای اجرای اعلامیه بعبدا که معادله ارتش ، ملت و مقاومت را معادله ای چوبین می خواند و راهبرد دفاعی مبتنی بر اصل خویشتنداری و بی طرفی یکجانبه در مقابل هجمه های دشمن تروریستی تکفیری اقدامی نکنند.

ابتکارعمل رییس جمهوری سابق لبنان و مبدع اعلامیه بعبدا و راهبرد دفاعی مبتنی براصول بی طرفی و خویشتنداری یکجانبه پاسخی به سئوالات کلیدی مردم و بسیاری از محافل سیاسی و رسانه ای ندارد.

خاورم ** 1324
کد N493914

وبگردی