آفتاب

رییس سازمان اوقاف:احیای موقوفات از برکت های انقلاب اسلامی است

رییس سازمان اوقاف:احیای موقوفات از برکت های انقلاب اسلامی است

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: احیای موقوفات یکی از برکت های انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در اردبیل حجت الااسلام علی محمدی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه و نماینده ولی فقیه در اوقاف در مراسم معارفه مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل با بیان اینکه در طول تاریخ، حکومت های ظالمانه نادرشاه، رضاخان و محمدرضاخان وقف را به طور بی رحمانه مورد تاخت و تاز قرار دادند، تصریح کرد: در دوره اصلاحات اراضی بسیاری از تجاوزگران مخالف احکام وقف عمل کردند و با انتشار سند رسمی موقوفات را به تصرف خود درآوردند.

نماینده ولی فقیه در اوقاف، بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) موقوفات را از تصرف خارج و اسناد مربوطه را ابطال کردند و در شورای انقلاب فرهنگی با تصویب چهار مصوبه، بر احیا موقوفات و اشاعه فرهنگ وقف اهتمام ورزید.

محمدی با تاکید بر تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف، تصریح کرد: در سال 88 و 89 از 31 استان کشور نظرسنجی 23 هزار نفری برگزار کردیم که نشان می داد 70 درصد مردم از احکام وقف اطلاع و آگاهی ندارند، که در همین راستا تبلیغات انجام شده موجب شد تا میانگین موقوفات ثبت شده از 200 مورد در سال 88 به 2800 موقوفه برسد. در حالی که هنوز با وقف مطلوب فاصله بسیاری داریم که نیازمند قیام و همت همگانی و نیز عزم ملی است.

وی با اشاره به عملکرد سازمان در زمینه باز پس گرفتن و حفظ موقوفات، گفت: گرفتن اسناد رسمی برای موقوفات یکی از مهمترین فعالیت های سازمان بود که به دنبال رواج تصرف موقوفات، اعلام کردیم تا واقفان ضمن قرائت شهادت شرعی، نیت خود را به طور دقیق اطلاع دهند تا کسی به دنبال تصرف موقوفه نباشد.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه کرد: در همین راستا با نظر کارشناسان قضایی مساله اختلاف اراضی حدود 2 میلیون هکتار زمین بین اوقاف و منابع طبیعی حل شد که در نتیجه آن 420 هزار هکتار به موقوفات برگشت.

وی با اشاره به تغییر ساختار سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: دو ویژگی جدید اجرای نیت واقف و معاونت بهره وری موقوفات موجب مصون ماندن موقوفات شده است.

محمدی توجه به امازاده ها را در اولویت برنامه های فرهنگی اوقاف دانست و گفت: تعداد امامزاده هایی که وارد برنامه های فرهنگی سده اند را از 500 به 2300 رسانده ایم.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برنامه های فرهنگی که در طول سال در امامزاده های کشور برگزار می شود، تصریح کرد: علاوه بر طرح های یاس نبوی، نشاط معنوی، آرامش بهاری، بصیرت عاشورایی و ولایت علوییک برنامه ای پیشنهاد داده ایم به طوری که امامزاده ها 5 شنبه و جمعه هر هفته آماده پذیرای مهمانان می شود.

انتهای پیام

کد N493872

وبگردی