آفتاب

دو مقام ارشد اخوان المسلمین مصر به 20 سال زندان محکوم شدند

دو مقام ارشد اخوان المسلمین مصر به 20 سال زندان محکوم شدند

تهران – ایرنا – یک دادگاه مصر روز سه شنبه یکی از رهبران جنبش ممنوع اعلام شده اخوان المسلمین و یک روحانی را به اتهام تلاش بری کشتن 2 مامور پلیس به تحمل 20 سال حبس محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره، 'محمد البلتاجی' و 'صفوت حجازی' به بازداشت 2 مامور پلیس و تلاش برای کشتن آنان در جریان تظاهرات اعتراض آمیز علیه اقدام ارتش برای سرنگونی 'محمد مرسی' رییس جمهوری وقت مصر در 3 ژوییه 2013 (12 تیر) محکوم کردند.

در جریان اقدام نیروهای امنیتی برای سرکوب تظاهرات 'رابعه العدویه' در قاهره، صدها معترض جان خود را از دست دادند.

این در حالیست که مقام های مصری که جنبش اخوان المسلمین را یک گروه تروریستی می دانند، بارها مدعی شده اند که برخی از تظاهرکنندگان مسلح بوده و به سوی ماموران پلیس و نظامیان شلیک کرده اند.

'محمد زناتی' و 'عظیم محمد' پزشکانی که در یک بیمارستان صحرایی، تظاهرکنندگان زخمی شده در جریان هجوم ماموران امنیتی به معترضان را مداوا می کردند، نیز به همین اتهامات هریک به 15 سال زندان محکوم شدند.

بلتاجی مانند بسیاری از مسوولان اخوان المسلمین با چند اتهام روبرو است و محاکمه می شود.

وی در ماه آوریل به جرم توهین به قوه قضاییه به یک سال زندان و به اتهام تحریک به خشونت در پی برکناری مرسی به دست ارتش، به حبس ابد محکوم شد.

بلتاجی یکی از منتقدان سرنگونی مرسی بود که به دست 'عبدالفتاح السیسی' فرمانده وقت ارتش صورت گرفت.

در پی سرنگونی مرسی، صدها تن از حامیان اخوان المسلمین که یک جنبش بین المللی به شمار می رود که زمانی سازمان یافته ترین گروه سیاسی مصر بود، کشته و هزاران تن دیگر دستگیر یا وادار به فعالیت پنهانی شدند.

به گفته سازمان دیده بان حقوق بشر، دستکم 817 تظاهرکننده در جریان عملیات نیروهای امنیتی برای پاکسازی تحصن معترضان در رابعه العدویه، کشته شدند.

حجازی نیز یکی از حامیان اخوان المسلمین و مشاور رسانه ای آن بود، در ماه اوت گذشته هنگام تلاش برای سفر به لیبی دستگیر شد.

اما برگزاری محاکه وی از سال گذشته تاکنون به تعویق افتاد، زیرا 3 گروه از قاضیان از قضاوت در این پرونده به دلیل اعمال فشار از سوی دولت انصراف دادند.

دادگاه های مصر برای اعمال مجازات های شدید علیه اخوان المسلمین، 'محمد بدیع' رهبر اصلی این جنبش و حدود 200 تن دیگر از رهبران، حامیان یا اعضا آن را در یک محاکمه گروهی به اعدام محکوم کردند.

خاورم**1486** 1010
کد N493750

وبگردی