آفتاب

هند: روابط با چین به صورت همکاری و رقابتی است

هند: روابط با چین به صورت همکاری و رقابتی است

دهلی نو - ایرنا - ˈسوشما سوراجˈ وزیرامور خارجه هند روز سه شنبه و در آستانه سفر رییس جمهور چین گفت که روابط دهلی نو و پکن از یک سو همکاری و از سوی دیگر رقابت است.

به گزارش ایرنا، این درحالیست که 'آجیت دووال' مشاور امنیت ملی هند برای نهایی سازی برنامه های دیدار رسمی 'شی جین پینگ ' رییس جمهور چین به پکن سفر کرده است.

وزیر امور خارجه هند در مورد نخستین دیدار شی جین پینگ از هند گفت: هند دارای روابط بسیار خوبی با جمهوری خلق چین است اما باید این مطلب را بیان کنم که این روابط به صورت همکاری و رقابتی است.

وی افزود: اولین دیدار 'نارندا مودی' نخست وزیر هند با ' شی جین پینگ ' در جریان اجلاس سران بریکس در برزیل در ماه گذشته میلادی بسیار مثبت بوده و نتیجه آن در روابط دو کشور تاثیر خوبی خواهد گذاشت.

خانم سوراج درمورد سیاست خارجی دولت جدید هند گفت: سیاست خارجی دولت 'قوی'، 'حساس ' و ' فعال' است .

وی با اشاره به اینکه دولت نارندار مودی از زمان آغاز به کار پیام های واضحی منتشر کرده، تصریح کرد: به عنوان مثال ، هند مذاکرات در سطح وزرای امور خارجه با پاکستان را به دلیل پافشاری نمایندگان این کشور به دیدار با رهبران جدایی طلب کشمیری لغو کرد .

وزیر امور خارجه هند افزود: دهلی نو در گفت و گو با آمریکا نیز به طور جدی اعلام کرد که چه روشی دارد. ' آمریکا، هند را به عنوان دوست خود اعلام می کند، اما به طور مخفیانه از ما جاسوسی نیز می کند و ما این را به صراحت به طرف مقابل گفتیم.'

وی گفت: سیاست حساس دولت مودی زمانی پدیدار شد که دهلی نو بیش از هزار دانشجوی خود را از مناطق جنگ زده اوکراین خارج کرد و پزشکان و پرستاران هندی را از عراق و لیبی بازگرداند.

وزیر امور خارجه هند در مورد سیاست نگاه به شرق دولت حزب راستگرای 'بهارتیا جاناتا ' (بی جی پی) تاکید کرد: هند هم اکنون در زمینه های مختلف دارای همکاری و روابط دو طرفه خوب با کشورهای همسایه شرقی خود است .

آساق * 1 * 1519 * 267 *
کد N493663

وبگردی