آفتاب

« سعد الحریری» هم نگران اوضاع لبنان شد

« سعد الحریری» هم نگران اوضاع لبنان شد

بیروت- ایرنا - « سعد الحریری» رییس حزب جریان المستقبل با صدور بیانیه ای در خارج لبنان نسبت به وقوع فتنه در این کشورهشدار داد و گفت که نگران اوضاع لبنان است.

به گزارش ایرنا به نقل از دفتر الحریری در بیروت، رییس حزب جریان المستقبل با عملیات ربایش و انتقام گیری در مناطق مختلف لبنان بشدت مخالفت کرده است.

وی با بیان اینکه« دیروز،روزی سیاه در لبنان بود» از اهالی مناطق عکار و طرابلس در شمال و بقاع در شرق لبنان خواسته است تا با صبر و حکمت رفتار کنند.

الحریری خاطرنشان کردکه اتفاقات روز گذشته در مناطق مختلف لبنان هیچ ارتباطی با پایه ها واصول زندگی مشترک و تعامل برادرانه بین ملت لبنان نداشت.

رییس جریان المستقبل تاکید کرد که ورود به باتلاق ربایش ، تحریک اهالی طوایف ومذاهب مختلف و بکارگیری زبان تند، بدترین حالتی است که ممکن است در این دوره مملو از تعصب و تندروی در لبنان حاصل شود.

وی درعین حال به بهانه حمایت ازاهالی شهرک های عرسال وطرابلس وعکار، بطور تلویحی ازگروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره و باندهای خفته آنها در این شهرها و دیگر مناطق لبنان دفاع کرد و به رسانه های این کشور که پرده از جنایات این گروه ها و اشغال برخی مناطق لبنان از جمله شهرک عرسال و بلندی های آن برداشته اند، حمله کرد.

سعد الحریری در ادامه این بیانیه ، برنامه آینده برای لبنان را فاش کرد و گفت: اگر این روش ادامه یابد، به همین سادگی تصمیمی برای گشودن درهای فتنه بر روی لبنان وجود دارد و اعلام ناامیدی از دولت و ارتش ، لبنان را بار دیگر وارد باتلاق منازعات طایفه ای می کند.

وی در این بیانیه آورده است: به صراحت می گویم، هیچ راه حلی برای خروج خانواده نظامیان ربوده شده از همه مناطق لبنان و مذاهب از این درد و رنج ، بجز همبستگی و ایستادن پشت تصمیم دولت برای حل این مشکل ملی وجود ندارد.

در بخشی دیگراز این بیانیه آمده است:نباید به رفتارها واقداماتی که هیچ نفعی بجز تحقق خواست گروه های تروریستی و توسعه شرایط ویرانی و هرج مرج در لبنان ندارد، کشیده شویم.

الحریری از همه لبنانی ها بویژه دوستان و دوستداران خود ، حکما و اصحاب رای در بقاع و طرابلس وعکارخواسته است تا با صبر، حکمت و آرامش و بخاطر لبنان و روابط برادرانه رفتار کنند.

وی تاکید کرد: دولت لبنان و « تمام سلام » نخست وزیر لبنان باید با بازگرداندن اعتماد به موسسات و تصمیم های دولت، به مسئولیت های خود در این مرحله حساس و خطرناک از تاریخ لبنان عمل کنند.

رییس حزب جریان المستقبل خاطرنشان کرد: این روزها ، روز همبستگی با ارتش و نیروهای امنیتی قانونی است و نباید به روزهای ایجاد هرج و مرج و نادیده گرفتن قانون و ایجاد ارتش های خاص تبدیل شود.

الحریری در پایان بیانیه خود تاکید کرد: حمایت از لبنان و جلوگیری از فرورفتن آن در باتلاق فتنه مسئولیت لبنانی ها از همه طوایف و مذاهب است و این مسئولیت در درجه اول متوجه مسلمانان لبنان اعم از شیعه و سنی است که باید با تصمیم گیری مناسب آتش فتنه را در نطفه خاموش کنند و اجازه ندهند حوادث مشابه سوریه و عراق در لبنان تکرار شود.

سعد الحریری که به بهانه نبود امنیت در لبنان و برای حفظ جان خود 3 سال و 4 ماه در خارج از لبنان و بیشتر در پارییس و ریاض زندگی می کرد، اخیرا به بیروت بازگشت تا کمک یک میلیارد دلاری عربستان سعودی به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان را تقسیم کند شاید بتوانند با گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره بجنگند.

رییس حزب جریان المستقبل حدود یک هفته در بیروت ماند و باردیگر لبنان را به مقصد عربستان سعودی ترک کرد و برغم همه گمانه زنی ها نه خود باردیگربه بیروت بازگشت و نه خبری از کمک یک میلیارد دلاری و سلاح برای ارتش لبنان شد.

خاورم ** 1324
کد N493594

وبگردی